Jesteśmy biurem rachunkowym. Od czerwca br. prowadzimy sprawy księgowo-kadrowe firmy, która tworzy zakładowy fundusz świadczeń socjalnych. Średniomiesięczne zatrudnienie w tej firmie w 2010 r. zaplanowano na poziomie 25 etatów, tj. 20 pracowników zatrudnionych na pełny etat w normalnych warunkach, 2 pracowników zatrudnionych na 1/2 etatu w normalnych warunkach, 2 etaty dla pracowników młodocianych
Z okazji świąt Bożego Narodzenia zakłady pracy obdarowują pracowników najczęściej paczkami, bonami lub zamiast świadczeń rzeczowych wręczają im pieniądze. Wartość przekazanych pracownikom prezentów jest dla nich zazwyczaj przychodem z tytułu zatrudnienia. Wynikają z tego konsekwencje podatkowe, a czasami także obowiązek potrącenia składek na ubezpieczenia społeczne i zdrowotne. Nie wszystkie świąteczne
W 2010 r. zaplanowaliśmy średniomiesięczne zatrudnienie na poziomie 25 pełnych etatów: 20 pracowników zatrudnionych na pełny etat w normalnych warunkach, 2 pracowników zatrudnionych na 1/2 etatu w normalnych warunkach pracy, 2 etaty dla pracowników młodocianych (1 pracownik na I roku nauki i 1 pracownik na III roku nauki), 2 etaty dla pracowników zatrudnionych na pełny etat w szczególnych warunkach
W naszym zakładzie na 1 stycznia 2011 r. w przeliczeniu na pełne etaty będzie zatrudnionych tylko 12 pracowników (do niedawna zatrudnialiśmy ok. 40 osób i tworzyliśmy zfśs). Nie będziemy tworzyć zfśs w 2011 r. Chcemy natomiast wypłacać pracownikom świadczenia urlopowe. Pracodawca podjął decyzję, by każdy pracownik korzystający z urlopu wypoczynkowego w okresie od maja do października 2011 r. otrzymał
Na początku roku należy zweryfikować wysokość stawek i wskaźników. Od nich zależy bowiem prawidłowe naliczenie świadczeń czy składek. To płatnik ponosi odpowiedzialność za ewentualne pomyłki przy wypłacie czy w rozliczeniach.
Po dokonaniu rozliczenia odpisów na zakładowy fundusz świadczeń socjalnych za 2010 r. pozostała nam na koncie ZFŚS nadwyżka. Wynika ona z tego, że w 2010 r. zatrudniliśmy mniej pracowników, niż planowaliśmy. Czy nadwyżka powinna pozostać na koncie ZFŚS, czy można ją przeksięgować na środki obrotowe firmy?
W najbliższym czasie zaczną obowiązywać przepisy, które bardzo ułatwią zorganizowanie opieki nad dziećmi w wieku do ukończenia 3 lat. Część rozwiązań "ustawy żłobkowej" będą mogli zastosować pracodawcy. Pracodawca, który zorganizuje działanie żłobka lub klubu dziecięcego, będzie mógł zwiększyć odpis na zakładowy fundusz świadczeń socjalnych i jego część wliczyć w koszty uzyskania przychodów. Przepisy
Prezes Głównego Urzędu Statystycznego ogłosił 18 lutego 2011 r. w formie obwieszczenia wysokość przeciętnego miesięcznego wynagrodzenia w gospodarce narodowej w 2010 r. i w drugim półroczu 2010 r. Wysokość przeciętnego wynagrodzenia stanowi przede wszystkim podstawę wyliczenia wysokości należnego odpisu podstawowego na rzecz zakładowego funduszu świadczeń socjalnych (ZFŚS). Pracodawcy tworzący w 2011
Placówki oświatowe sektora budżetowego mają obowiązek utworzyć zakładowy fundusz świadczeń socjalnych bez względu na liczbę zatrudnianych pracowników. W przypadku tych jednostek fundusz jest tworzony na zasadach określonych w Karcie Nauczyciela i w ustawie o zakładowym funduszu świadczeń socjalnych.
W sierpniu br. przejęliśmy spółkę, w której jest zatrudnionych 15 pracowników. W związku z tym nie został stworzony dla nich fundusz socjalny. W naszej firmie jest utworzony ZFŚS. We wrześniu będziemy przekazywać na fundusz II ratę odpisów na działalność socjalną. Czy pracownicy przejętej spółki mają prawo do świadczeń z ZFŚS? Czy w związku z przejęciem musimy zwiększyć kwotę odpisów na fundusz, uwzględniając
W naszej firmie (jesteśmy pracodawcą prywatnym) w 2010 r. został utworzony zakładowy fundusz świadczeń socjalnych. Zaplanowany stan zatrudnienia w 2010 r. (45 etatów) okazał się wyższy od rzeczywistego (32 etaty). Na koniec poprzedniego roku nie zrobiliśmy korekty odpisu (tzn. zmniejszenia odpisu). Ponieważ okazało się, że środki z 2010 r., które pozostały na koncie funduszu, były wystarczające na
Jesteśmy pracodawcą prywatnym. W 2011 r. zaplanowaliśmy średniomiesięczne zatrudnienie na poziomie 25 etatów. 31 maja br. na rachunek zfśs dokonaliśmy wpłaty 100% naliczonych odpisów. Z jednym z pracowników etatowych zatrudnionym w normalnych warunkach 30 czerwca br. rozwiązaliśmy umowę o pracę. Ponadto jedna z naszych pracownic zatrudniona na 1/2 etatu korzystała w tym roku z urlopu macierzyńskiego
Przełom roku wiąże się m.in. z obowiązkiem sporządzenia przez pracodawców informacji lub deklaracji podatkowych dla pracowników. Jest to także czas, aby dokonać analizy przyszłych kosztów wynikających z określonego stanu zatrudnienia.
Do 2011 r. włącznie pracodawcy corocznie ustalali wysokość odpisu za zfśs na podstawie przeciętnego miesięcznego wynagrodzenia w gospodarce narodowej ogłaszanego w lutym danego roku za rok poprzedni w obwieszczeniu Prezesa GUS. W 2012 r. podstawą do ustalenia wysokości odpisu na fundusz jest ta sama kwota, która obowiązywała w 2011 r., tj. 2917,14 zł, ale od 1 stycznia br. podstawa ta została określona
Pracodawca znajdujący się w przejściowych trudnościach finansowych może zrezygnować z tworzenia zfśs w trakcie roku. Mimo że nie wynika to wprost z ustawy o zfśs, taką możliwość przewiduje pośrednio rozporządzenie MPiPS z 9 marca 2009 r. w sprawie sposobu ustalania przeciętnej liczby zatrudnionych w celu naliczania odpisu na zakładowy fundusz świadczeń socjalnych.
Pracodawcy, którzy w 2012 r. obowiązkowo utworzyli zfśs, powinni przekazać do 31 maja br. na wyodrębniony rachunek funduszu co najmniej 75% równowartości odpisu podstawowego ustalonego na cały rok.
Zatrudniamy kilku niepełnosprawnych pracowników, na których dokonujemy zwiększenia odpisu na zfśs. Jeden z tych pracowników do końca kwietnia miał ważne orzeczenie o niepełnosprawności i nie występował o kolejne. Czy w tej sytuacji będziemy mogli dokonać zwiększenia odpisu na tę osobę?
Termin wypłaty świadczenia urlopowego dla nauczycieli upływa 31 sierpnia br. Jedynym warunkiem otrzymania świadczenia jest, co do zasady, pozostawanie nauczyciela w zatrudnieniu w danym roku szkolnym.
Jesteśmy biurem rachunkowym. Od czerwca br. prowadzimy sprawy księgowo-kadrowe firmy, która tworzy zakładowy fundusz świadczeń socjalnych. Średniomiesięczne zatrudnienie w tej firmie w 2012 r. zaplanowano na poziomie 25 etatów, tj. 20 pracowników zatrudnionych na pełny etat w normalnych warunkach, 2 pracowników zatrudnionych na 1/2 etatu w normalnych warunkach, 2 pracowników młodocianych (po jednym
W naszej firmie (jesteśmy pracodawcą prywatnym) w 2012 r. został utworzony zakładowy fundusz świadczeń socjalnych. Na 2012 r. zaplanowaliśmy średniomiesięczne zatrudnienie na poziomie 60 etatów. 31 maja br. na konto ZFŚS wpłaciliśmy 100% równowartości naliczonych odpisów całorocznych. W okresie od czerwca do grudnia przejęliśmy 2 spółki, pierwszą 1 sierpnia (16 pracowników na pełny etat w normalnych
Pracodawca, który w danym roku utworzył zakładowy fundusz świadczeń socjalnych, do 31 grudnia tego roku musi dokonać korekty odpisu na podstawie rzeczywistej przeciętnej liczby pracowników zatrudnionych na umowy o pracę. W liczbie zatrudnionych nie należy uwzględniać chałupników i osób wykonujących umowy cywilnoprawne, bez względu na długość trwania tych umów.
Podstawą do ustalenia odpisu na zfśs i świadczenia urlopowego w 2013 r. jest ta sama kwota, która obowiązywała w poprzednim roku, tj. 2917,14 zł. Odpisy na zfśs w 2013 r. dla nauczycieli należy natomiast ustalać od kwoty bazowej obowiązującej 1 stycznia 2012 r., tj. od 2618,10 zł. To najważniejsze regulacje, jakie wprowadza od 1 stycznia 2013 r. ustawa o zmianie niektórych ustaw związanych z realizacją
Do 31 stycznia 2013 r. płatnicy podatku powinni złożyć we właściwym urzędzie skarbowym informacje PIT-4R (o pobranych zaliczkach na podatek dochodowy) i PIT-8AR (o pobranym podatku zryczałtowanym) za ubiegły rok. Niedotrzymanie tego terminu lub podanie w informacji nieprawidłowych danych jest zagrożone karą grzywny nawet do 12 800 zł.
Odrębnością przy ustalaniu odpisu na zakładowy fundusz świadczeń socjalnych w przypadku nauczycieli jest m.in. wyższa wysokość uregulowanej w ustawie budżetowej kwoty bazowej, od której jest obliczany odpis. Ponadto inny jest sposób obliczania i wysokość odpisu na nauczycieli będących emerytami, rencistami lub na nauczycieli pobierających nauczycielskie świadczenie kompensacyjne. Zależy on od wysokości