Postępowania prowadzone w ramach kontroli skarbowej mogą być formalnie zakończone dwoma dokumentami - decyzją albo wynikiem kontroli. W praktyce problemy pojawiają się w przypadku wydania przez organ kontrolny wyniku kontroli, ponieważ podatnicy mają często wątpliwości, jakie są skutki takiego aktu.
Celem tego oraz kolejnych opracowań publikowanych w „MONITORZE księgowego” jest przybliżenie praw i obowiązków spoczywających na podatnikach w trakcie kontroli podatkowej bądź skarbowej.
W poprzednim numerze „MONITORA księgowego” przedstawiłam prawa i obowiązki kontrolowanych związane z udostępnieniem lokali. Poniżej omawiam najistotniejsze prawa i obowiązki związane z udostępnieniem akt do kontroli.
Tym razem omówię kolejne prawa i obowiązki kontrolowanych i kontrolujących, także prawo do legitymowania osób w celu ustalenia ich tożsamości, prawo do żądania przeprowadzenia spisu z natury oraz prawo do przesłuchiwania świadków i osób kontrolowanych oraz upoważnionych do jego reprezentowania lub prowadzenia jego spraw.
Omawiam kolejne prawa i obowiązki, jakie mają zarówno osoby kontrolowane, jak i kontrolujący w trakcie kontroli podatkowej, a więc prawo do zasięgnięcia opinii biegłego, prawo do żądania wydania próbek towarów oraz wydania akt, ksiąg i innych dokumentów.
Zgodnie z zapowiedzią w poprzednim numerze „Mk” tym razem omówię przepisy, które określają sposób zachowania się nie tylko samego kontrolowanego, ale również innych osób z nim związanych.
W ostatnim opracowaniu omówiono prawo kontrolowanego do uczestniczenia w czynnościach kontrolnych, przewidziane w art. 285 Ordynacji podatkowej. Jednak w Ordynacji zawarta jest także pewna kategoria czynności o szczególnym znaczeniu z punktu widzenia postępowania dowodowego, a tym samym dla całego postępowania podatkowego. Należą do nich następujące czynności: przesłuchanie świadka, biegłego, dokonanie
Postępowanie prowadzone w trybie art. 26 ust. 2 i 4 ustawy o kontroli skarbowej nie jest klasycznym postępowaniem odwoławczym, skoro wniosek o ponowne rozpoznanie sprawy rozpoznaje ten sam organ, który wydał decyzję, jakiej dotyczy wniosek o ponowne rozpoznanie sprawy. W takiej sprawie art. 130 § 1 pkt 5 Ordynacji podatkowej nie może mieć zastosowania - wyrok NSA (sygn. akt FSK 1933/2004).
Parlament znowelizował ustawę o kontroli skarbowej oraz Ordynację podatkową. Zmiany dotyczą zasad kontroli dużych podmiotów, doręczania pism przez organy podatkowe oraz katalogu dowodów dopuszczalnych w postępowaniu podatkowym.
Prowadzę biuro rachunkowe. Jeden z moich klientów zalegał z płatnościami, więc rozwiązałam z nim umowę. Ponieważ nie uiścił zaległości, nie wydałam mu dokumentów i wyników pracy biura (zgodnie z umową). Obecnie klient ma problemy w urzędzie skarbowym. Czy urząd skarbowy ma prawo wymagać udostępnienia dokumentów przez biuro?
Przepis różnicujący sytuację prawną podatników w zależności od tego, jaki organ dokonuje kontroli podatkowej, stawiający w gorszej sytuacji podatników kontrolowanych przez organy kontroli skarbowej poprzez pozbawienie ich prawa nienaliczania odsetek za okres trwającego na ich majątku zabezpieczenia, jest niezgodny z Konstytucją - wyrok Trybunału Konstytucyjnego z 18 października 2011 r. (sygn. akt
Organy podatkowe będą miały prawo żądać przekazania całości lub części ksiąg podatkowych oraz dowodów księgowych podatnika w formie elektronicznej dostosowanej do wymogów organu kontrolującego podatnika. Warto wiedzieć, że przepisy nakładające na podatników ten obowiązek wchodzą w życie dopiero 1 lipca 2016 r. i od tej daty będą obowiązywały, ale tylko tzw. dużych przedsiębiorców. Dla małych i średnich
Minister Finansów przygotował projekt planu działań administracji podatkowej na 2016 r. (KPD). Dokument ten określa branże, w których istnieje ryzyko występowania nadużyć podatkowych. Branże w nim wskazane będą się znajdowały w obszarze szczególnego zainteresowania organów kontroli podatkowej i skarbowej w 2016 r.
Ministerstwo Finansów przygotowało list ostrzegawczy kierowany do wszystkich podatników VAT dokonujących obrotu towarami z branży elektronicznej. MF ocenił bowiem, że rynek produktów elektronicznych, w szczególności telefonów komórkowych, tabletów, konsoli do gier itp., jest obszarem szczególnie narażonym na wyłudzanie nienależnego zwrotu VAT lub unikanie zapłaty należności budżetowych. List przedstawia
Na podstawie aktów prawnych opublikowanych 2-20.09.2010 r.
Na podstawie aktów prawnych opublikowanych 16.08-1.09.2010 r.
Departament Kontroli Skarbowej Ministerstwa Finansów opublikował zadania urzędów kontroli skarbowej na 2012 r.
W Ministerstwie Finansów został opracowany plan działań zmierzających do poprawy przestrzegania przepisów podatkowych oraz zwiększenia efektywności administracji podatkowej. Realizacja tych działań w większości przypadków zmierza do poprawy ściągalności podatków i zwiększenia tym samym wpływów budżetowych. Wśród proponowanych działań znalazły się takie, które ułatwią życie podatnikom, np. ryczałtowe
Obszary, w których występują zagrożenia uszczuplania należności podatkowych, zostały skonkretyzowane w Krajowym Planie Działań Administracji Podatkowej na 2015 r. (dalej: "Plan"). Dzięki niemu można dowiedzieć się, jakiego rodzaju obszary aktywności przedsiębiorców mogą być kontrolowane przez organy Administracji Podatkowej w 2015 r.