Od 1 lipca 2018 r. kolejna grupa podatników będzie zobowiązana do przekazywania ksiąg podatkowych oraz dowodów księgowych na żądanie organów podatkowych w strukturze JPK. Będą to mikro-, mali oraz średni przedsiębiorcy.
Od 1 stycznia 2016 r. zaczynają obowiązywać istotne zmiany w Ordynacji podatkowej. Celem nowelizacji było głównie zracjonalizowanie i uproszczenie procedur podatkowych, ale wiele z nich wpływa na podstawowe prawa i obowiązki podatnika. Zmiany dotyczą m.in. zasad naliczania odsetek od zaległości podatkowych, wydawania interpretacji podatkowych czy nakładania kar porządkowych. Z punktu widzenia podatnika1
Spółka zajmuje się m.in. produkcją niewielkich konstrukcji drewnianych - np. kompaktowych domków letniskowych, placów zabaw, wiat etc. W ramach działalności dochodzi niekiedy do sytuacji, w których niezbędne jest wyprzedanie stanów zalegających w magazynach. Wyprodukowane towary są już bowiem niemodne i zalegają długi czas, uniemożliwiając produkcję bardziej opłacalnych wyrobów, na które obecnie jest
Samo zdarzenie losowe nie przesądza o pozytywnym rozpoznaniu wniosku o rozłożenie zapłaty podatku na raty. Jeżeli wypadek nie wpłynął na możliwości zarobkowe podatnika, organy go nie uwzględnią - wyrok Naczelnego Sądu Administracyjnego (sygn. akt II FSK 257/05).
Jeżeli opinia jednego biegłego dotycząca określenia wartości spadku nie budzi zastrzeżeń, organ podatkowy nie musi powoływać kolejnego biegłego - wyrok NSA (sygn. akt FSK 2661-2662/04).
Wezwania mają na celu umożliwienie bezpośredniego kontaktu pomiędzy prowadzącym sprawę podatkową organem a podatnikiem. Zasadą są pisemne wezwania do organu. Ordynacja podatkowa przewiduje także w drodze wyjątku uproszczoną formę wezwań. Poniżej wskażemy, kiedy i w jakiej formie organ może wezwać podatnika i jakie są skutki niestawiennictwa.
Zdarza się, że po dokonaniu czynności sprawdzających przez organ podatkowy podatnicy uważają, że to ostatecznie kończy sprawę. Otóż niekoniecznie. Po czynnościach sprawdzających może być wszczęta kontrola podatkowa w tym samym zakresie. Czynności te znacząco się od siebie różnią.
Na organach podatkowych, a nie na podatniku, ciąży obowiązek dostarczenia dowodów, które pozwolą ustalić faktyczne okoliczności w sprawie - wyrok NSA (sygn. akt FSK 1755/04).
Organy podatkowe mają prawo uznać, że wstępny problem został rozstrzygnięty, jeżeli inny organ wydał decyzję w II instancji. Nie muszą więc czekać na ostateczny wyrok sądu administracyjnego, nawet jeśli podatnik ją zaskarżył - wyrok WSA w Warszawie (sygn. akt III SA 1910/03).
Organy podatkowe mają prawo ocenić, czy zaewidencjonowana czynność, za którą firma domaga się ulg podatkowych, faktycznie miała miejsce - wyrok WSA w Poznaniu (sygn. akt I SA/Po 316/02).
Nie można na organy podatkowe nakładać nieograniczonego obowiązku poszukiwania dowodów. Podatnik powinien sam ujawnić wszystko to, co może przyczynić się do wyjaśnienia sprawy - wyrok NSA (sygn. akt FSK 78 i 79/04).
Nie można nakładać na organy podatkowe nieograniczonego obowiązku poszukiwania dowodów świadczących na korzyść podatnika. To przede wszystkim on sam powinien dołożyć wszelkiej staranności, aby zadbać o swoje interesy - wyrok WSA (sygn. akt III SA 2328/02).
Wnieśliśmy w przysługującym nam ustawowo terminie odwołanie od decyzji podatkowej do niewłaściwego organu. Był to organ niepodatkowy, który przesłał nasze odwołanie do organu właściwego (podatkowego), jednak nastąpiło to już po ustawowo określonym terminie do złożenia odwołania. Czy skutkiem wniesienia tego odwołania do niewłaściwego organu będzie uchybienie terminu do jego złożenia?
Umorzenie lub rozłożenie na raty zaległości fiskalnych zależy od uznania organów podatkowych - stwierdził Naczelny Sąd Administracyjny (sygn. akt I SA/Po 4651/01, I SA/Po 4652/01)
Błąd organu podatkowego nie jest przesłanką do oprocentowania nadpłaty podatku - wyrok NSA, sygn. akt I SA/Wr 1851, 2906, 2291 i 4215/01
Zobowiązanie podatkowe przedawnia się, jeżeli pięcioletni termin przedawnienia upłynął przed wydaniem decyzji organu odwoławczego. Ma to miejsce nawet wówczas, gdy decyzja pierwszej instancji została skutecznie doręczona jeszcze przed jego upływem - tak orzekł NSA (sygn. akt FPS8/03).
Trybunał Konstytucyjny 23 września 2003 r. orzekł, iż strona postępowania podatkowego, która poniosła stratę w wyniku błędnych decyzji organów podatkowych, może otrzymać odszkodowanie pokrywające utracone zyski.