Chcemy zatrudnić pracownicę, która pod koniec września 2026 r. ukończy 55 lat. Czy należy za nią opłacać składki na FP, FS i FGŚP? Jeśli nie, to od którego miesiąca przysługuje zwolnienie z opłacania składek na te fundusze?
W 2026 r. doszło do znacznego wzrostu rocznego limitu podstawy wymiaru składek emerytalnych i rentowych względem 2025 r. – z 260 190 zł do 282 600 zł. Bez zmian pozostał natomiast próg podatkowy, który od kilku lat wynosi 120 000 zł. Pracodawca musi kontrolować obie wskazane granice. Po przekroczeniu pierwszej z nich płatnik składek do końca grudnia 2026 r. przestaje naliczać i odprowadzać do ZUS składki
Współczesny rynek pracy i biznes wymagają ciągłego podnoszenia kwalifikacji zawodowych. Z tego względu przedsiębiorcy często finansują szkolenia, kursy czy studia zarówno swoim pracownikom, jak i sobie. W raporcie wyjaśniamy na przykładach, w jakim zakresie ponoszone w związku z tym wydatki mogą być zaliczane do kosztów uzyskania przychodów, a także kiedy z tego tytułu powstają przychody podlegające
Koszty zakwaterowania pracownika w podróży służbowej co do zasady nie stanowią podstawy wymiaru składek ZUS. Dotyczy to zarówno zwrotu udokumentowanych kosztów noclegu, ryczałtu za nocleg, jak i zakwaterowania zapewnionego bezpośrednio przez pracodawcę. Również zwrot kosztów przekraczających limity określone w przepisach o podróżach służbowych może korzystać z wyłączenia składkowego, jeżeli przekroczenie
W interpretacji z 29 lipca 2026 r. Główny Inspektor Pracy dopuścił możliwość zawierania kontraktu B2B z osobami, które prowadzą działalność polegającą m.in. na: projektowaniu, tworzeniu, wdrażaniu, utrzymywaniu, rozwijaniu i serwisowaniu systemów informatycznych oraz baz danych. Wykonywanie pracy przez te osoby w taki sposób, że nie występuje element podporządkowania, powoduje, że tego rodzaju zatrudnienia
Stosowanie umów cywilnoprawnych po wprowadzeniu tzw. reformy PIP – odpowiedzi na pytania Czytelników
Od 8 lipca 2026 r. inspektorzy PIP zyskali prawo do wydawania decyzji administracyjnych zmieniających pozorne umowy cywilnoprawne w umowy o pracę, jeśli praca jest wykonywana w warunkach właściwych dla stosunku pracy. Wybór odpowiedniej podstawy świadczenia pracy wymaga zgodnej woli stron oraz obiektywnej analizy warunków, w jakich praca będzie faktycznie wykonywana.
Pracodawca, który dofinansował pracownikowi dokształcanie zawodowe, może zobowiązać go do jego odpracowania przez maksymalnie 3 lata od zakończenia nauki. W tym celu trzeba podpisać z pracownikiem pisemną umowę szkoleniową.
Prawo pracownika do wypłaty nagrody jubileuszowej staje się wymagalne od dnia nabycia do niej prawa i ten dzień należy przyjąć za początek biegu terminu przedawnienia. Dla pracowników sfery finansów publicznych przeliczających staż na podstawie tzw. ustawy stażowej terminy te liczy się od 1 stycznia 2026 r., natomiast dla pracowników z firm prywatnych od 1 maja 2026 r. Takie stanowisko zajął 18 czerwca
Mamy pracownika objętego ochroną przedemerytalną. Chcemy rozwiązać z nim umowę o pracę za porozumieniem stron, a on się na to zgadza. Czy możemy w ten sposób zakończyć stosunek pracy?
Od 8 lipca 2026 r. Państwowa Inspekcja Pracy uzyskuje nowe uprawnienia. Poniżej przedstawiamy najważniejsze zmiany wprowadzone ustawą z 11 marca 2026 r. o zmianie ustawy o Państwowej Inspekcji Pracy oraz niektórych innych ustaw (Dz.U. z 2026 r. poz. 473).
Rewolucyjne zmiany w ustawie o PIP wprowadzają możliwość wydawania decyzji stwierdzających istnienie stosunku pracy oraz przewidują wydawanie interpretacji indywidualnych przez GIP w sprawach dotyczących kwalifikacji danego stosunku prawnego jako stosunku pracy albo stosunku cywilnoprawnego. Zawierają również nowe regulacje dotyczące procesu kontroli, które w znacznej części będą mogły być przeprowadzane