Niewykazanie zbycia pojazdu czy też jego niewyrejestrowanie, niezależnie od okoliczności niedopełnienia tego obowiązku, pociągają za sobą utrzymanie statusu podatnika podatku od środka transportowego, którym podatnik już w ogóle nie dysponuje – wyrok NSA z 11 lipca 2024 r., sygn. akt III FSK 1156/23.
Od 1 stycznia 2025 r. obowiązuje rozporządzenie wprowadzające czasowe zwolnienie z obowiązku elektronicznego raportowania ewidencji środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych (JPK_ST_KR). Ma zastosowanie do roku podatkowego, który rozpoczyna się po 31 grudnia 2024 r., a przed 1 stycznia 2026 r.
Przygotowane na podstawie aktów prawnych opublikowanych do 13 grudnia 2024 r.
Pracodawcy oraz inne jednostki organizacyjne mają w styczniu 2025 r. wiele obowiązków informacyjnych wobec m.in. urzędów skarbowych i PFRON. Podmioty te są zobowiązane do przygotowania i przesłania właściwych informacji (PIT-11) oraz deklaracji podatkowych (PIT-4R, PIT-8AR), a także deklaracji rozliczeniowych z tytułu wpłat na PFRON.
Od 1 stycznia 2025 r. przedsiębiorca z Polski, który spełnia określone warunki, może skorzystać ze zwolnienia z VAT obowiązującego w innym kraju UE (procedura SME). Z tej procedury mogą korzystać przedsiębiorstwa, których roczny obrót w całej UE nie przekracza 100 000 euro. Dotyczy to zarówno podatnika zwolnionego z VAT, jak i podatnika czynnego. Zanim jednak będzie to możliwe, podatnicy muszą dopełnić
Do 31 stycznia 2025 r. płatnicy są zobowiązani wystawić informacje PIT-11 za 2024 r. i przekazać je elektronicznie do urzędów skarbowych. Podatnikom informacje PIT-11 należy przekazać do 28 lutego 2025 r. Można to zrobić elektronicznie albo w wersji papierowej. Zdarza się, że płatnicy w wystawianych PIT-11 popełniają błędy. Warto wiedzieć, które z nich wymagają korekty, a które nie.
W 2024 r. pojawił się szereg projektów nowelizacji przepisów w zakresie podatków, ubezpieczeń społecznych, prawa pracy i prawa gospodarczego, które w założeniach projektodawców miały wejść w życie w 2025 r. Niestety projekty te nie zostały zrealizowane i nie weszły w życie 1 stycznia 2025 r. Przypominamy, czego dotyczyły te projekty, oraz informujemy, na jakim etapie się one znajdują.
Nowelizacja ustawy zdrowotnej, która weszła w życie 1 stycznia 2025 r., przewiduje zmianę zasad ustalania podstawy wymiaru składki na ubezpieczenie zdrowotne niektórych przedsiębiorców. Zmiany te polegają na wyłączeniu z podstawy wymiaru składki zdrowotnej przychodów ze sprzedaży środków trwałych oraz obniżeniu minimalnej podstawy wymiaru tej składki.
MF potwierdziło, że sposób rozliczenia drobnych upominków przekazywanych pracownikom albo ich dzieciom z okazji świąt, Dnia dziecka, narodzin dziecka czy ślubu, które nie stanowią dla pracowników dodatkowej formy wynagrodzenia zależy od źródła ich finansowania. Jeżeli upominki są finansowane ze środków obrotowych to stanowią dla pracownika darowiznę, która nie podlega przepisom updof. Pracodawca nie
W sytuacji, w której przedsiębiorca wynajmuje stanowiące jego własność mieszkania na cele mieszkaniowe najemców, należy stosować najniższą stawkę podatku od nieruchomości (mieszkaniową), a nie stawkę najwyższą (gospodarczą). Przesądził o tym NSA w uchwale z 21 października 2024 r., sygn. akt III FPS 2/24.
Kalendarium wydarzeń – grudzień 2024 r.