Wynagrodzenie pracownika wynikające z jego osobistego zaszeregowania, o którym mowa w art. 81 § 1-3, art. 134 § 1 i art. 144 § 2 k.p., obejmuje oprócz wynagrodzenia zasadniczego również dodatek funkcyjny. Z mocy ustawy lub jej upoważnienia dopuszczalne jest przyjęcie innej podstawy obliczania wynagrodzenia określonego w wymienionych przepisach.
1. Z przepisu art. 11 ust. 1 ustawy z dnia 21 marca 1985 r. o drogach publicznych /Dz.U. nr 14 poz. 60/ wynika, że drogi ogólnodostępne, nie zaliczone do żadnej kategorii dróg ze względu na funkcje - nie są drogami publicznymi. 2. Przepis art. 36 ustawy w przedmiocie nakazania przywrócenia pasa drogi do stanu poprzedniego może być stosowany tylko do dróg publicznych.
Niezasięgnięcie przed wydaniem decyzji wymaganego przez prawo stanowiska innego organu /art. 106 par. 1 Kpa/ nie stanowi rażącego naruszenia prawa /art. 156 par. 1 Kpa/, lecz jedynie może uzasadniać wznowienie postępowania w sprawie /art. 145 par. 1 pkt 6/.
Ocena zasadności cofnięcia upoważnienia do załatwiania spraw tajnych nie podlega kontroli organów rozpatrujących spory pracownicze, aktualność tej tezy zawartej w IV uchwale Pełnego Składu Izby Pracy i Ubezpieczeń Społecznych Sądu Najwyższego z dnia 27 czerwca 1985 r. w sprawie wytycznych dotyczących wykładni art. 45 Kodeksu pracy i praktyki sądowego stosowania tego przepisu w zakresie zasadności wypowiedzenia
Orzeczenie przepadku rzeczy, stanowiącej dorobek małżonków, uprawnia małżonka osoby skazanej do dochodzenia przysługujących temu małżonkowi roszczeń w drodze procesu cywilnego (art. 369 k.p.k.).
Sąd jest uprawniony do badania prawidłowości ustaleń protokołu powypadkowego również wtedy, gdy Zakład Ubezpieczeń Społecznych nie wyczerpał trybu postępowania przewidzianego w ust. 4 i 5 § 16 rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 5 grudnia 1974 r. w sprawie ustalania okoliczności i przyczyn wypadku przy pracy (jedn. tekst: Dz. U. z 1983 r. Nr 55, poz. 244).
Możliwość odmowy wydania uprawnienia, wyrażona w art. 7 ust. 9 ustawy z dnia 18 lipca 1974 r. o wykonywaniu handlu oraz niektórych innych rodzajów działalności przez jednostki gospodarki nie uspołecznionej /Dz.U. nr 43 z 1983 r. poz. 193/, stanowi wyjątek od reguły wolności realizacji przez obywateli każdej inicjatywy gospodarczej, która nie pozostaje w sprzeczności z powszechnie obowiązującym prawem
Umowa przekazania gospodarstwa rolnego następcy zawarta w formie aktu notarialnego (art. 59 ust. 1 ustawy z dnia 14 grudnia 1982 r. o ubezpieczeniu społecznym rolników indywidualnych i członków ich rodzin Dz. U. Nr 40, poz. 268), którą rolnik przekazał następcy jedynie część gospodarstwa rolnego, jest nieważna.
Spór co do ważności umowy darowizny udziału w rzeczy wspólnej toczący się pomiędzy współwłaścicielami jest sporem o prawo własności w rozumieniu art. 618 § 1 k.p.c.
Decyzja w przedmiocie rekultywacji gruntu, musi być poprzedzona wszechstronnym postępowaniem zarówno wyjaśniającym stronę prawną tytułu obciążającego określoną jednostkę obowiązkiem rekultywacji jak i stronę merytoryczną tego obowiązku, a więc badaniem i ustalaniem stopnia ograniczenia wartości użytkowej gruntu /par. 26 ust. 1 pkt 5 rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 28 czerwca 1982 r. w sprawie
Art. 8 ust. 2 pkt 1 ustawy z dnia 28 lipca 1983 r. o podatku wyrównawczym /Dz.U. nr 42 poz. 188 ze zm./ dotyczący ulg z tytułu budowy domu jednorodzinnego, nie zawiera wyraźnego stwierdzenia, że chodzi o budowę domu, będącego własnością osoby, dokonującej nakładów na jego budowę. Zaznaczyć trzeba, że art. 29 ust. 5 ustawy z dnia 24 października 1974 r. - Prawo budowlane /Dz.U. nr 38 poz. 229 ze zm.
Organ administracji państwowej może odmówić zwrotu nieruchomości wywłaszczonej, ale nie wykorzystanej na cel wskazany w decyzji o wywłaszczeniu, jedynie wówczas, gdy nieruchomość ta jest niezbędna na inny cel uzasadniający wywłaszczenie, wymieniony w art. 50 ust. 1-6 ustawy z dnia 29 kwietnia 1985 r. o gospodarce gruntami i wywłaszczaniu nieruchomości /Dz.U. nr 22 poz. 99/.
Uprawnienie do przebywania w lokalu regulują przepisy prawa cywilnego jak również przepisy prawa lokalowego. Nie w każdym przypadku uprawnienia te wynikają z woli właściciela /zarządcy/ budynku lub właściciela lokalu jako odrębnej nieruchomości.
W świetle art. 5 ust. 1 ustawy z dnia 14 marca 1985 r. o podatkach i opłatach lokalnych /Dz.U. nr 12 poz. 50/ oraz par. 3 i par. 4 rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 25 lipca 1985 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatkach i opłatach lokalnych oraz poboru świadczeń pieniężnych dotyczących nieruchomości w formie łącznego zobowiązania pieniężnego /Dz.U. nr 44 poz. 215/ wynika, że
O bezczynności organu można mówić nie tylko wtedy gdy w ustalonym prawem terminie organ administracji państwowej nie podjął żadnych czynności, do których był zobowiązany ale także wówczas gdy prowadził postępowanie w sprawie lecz nie zakończył w terminie, wydaniem stosownej decyzji. Nie ma przy tym znaczenia, czy zdaniem organu administracyjnego powinna być wydana decyzja, czy też organ błędnie sądził
1. W rozumieniu par. 9 ust. 2 rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 14 grudnia 1984 r. w sprawie podatku rolnego /Dz.U. nr 58 poz. 294/ dla obniżenia norm szacunkowych dochodu z działów specjalnych produkcji rolnej nie ma znaczenia, czy produkcja objęta jest jedną umową kontraktacji, czy też wieloma umowami zawartymi z jednym lub wieloma odbiorcami; natomiast ma znaczenie to, w jakiej wysokości zostały
Umowa kooperacyjna, o której mowa w art. 25 ustawy z dnia 4 lipca 1982 r. o zasadach prowadzenia na terytorium Polskiej Rzeczypospolitej Ludowej działalności gospodarczej w zakresie drobnej wytwórczości przez zagraniczne osoby prawne i fizyczne /tekst jednolity: Dz.U. 1985 nr 13 poz. 58/, jest to porozumienie w sprawie współpracy w przygotowaniu i realizacji produkcji przy zaangażowaniu odpowiedniego
Art. 8 ust. 2 pkt 3 ustawy z dnia 18 lipca 1974 r. o wykonywaniu handlu oraz niektórych innych rodzajów działalności przez jednostki gospodarki nie uspołecznionej /t.j. Dz.U. 1983 nr 43 poz. 193/ daje możliwość cofnięcia zezwolenia, jeżeli nie są przestrzegane warunki zawarte w uprawnieniu. Każdy z warunków umieszczonych w zezwoleniu powinien mieć czytelną i racjonalną treść po to , aby można go było
Praca wykonywana bezpośrednio na budowie w ciągu 13 miesięcy, codziennie przez 4 godziny, daje - w rozumieniu par. 9 ust. 3 rozporządzenia Ministra Gospodarki Terenowej i Ochrony Środowiska z dnia 20 lutego 1975 r. w sprawie samodzielnych funkcji technicznych w budownictwie /Dz.U. nr 8 poz. 46 ze zm./ - taki sam rezultat, jaki byłby osiągnięty przy rocznym zatrudnieniu na pełnym etacie i poświęceniu
1. Prawomocny wyrok eksmisyjny może być wykonany przez zobowiązanego albo dobrowolnie albo w drodze egzekucyjnej. Niedopuszczalne jest natomiast nadużywanie instytucji wymeldowania z urzędu w celu osiągnięcia tego samego skutku. 2. Obowiązek dokładnego ustalenia stanu faktycznego sprawy sięga przede wszystkim tych jej okoliczności z których istnieniem przepisy prawa materialnego mające zastosowanie
Żaden zapis ustawy z dnia 24 października 1974 r. - Prawo budowlane /Dz.U. nr 38 poz. 229 ze zm./ nie przewiduje wydawania pozwolenia na budowę na czas oznaczony, wynikający z okresu, na jaki inwestor legitymuje się prawem do dysponowania nieruchomością, ustalonego na przykład w umowie dzierżawy.