Termin wypłaty ekwiwalentu za urlop zostanie powiązany z terminem wypłaty wynagrodzenia za pracę - zakłada nowelizacja Kodeksu pracy uchwalona przez Sejm 4 grudnia 2025 r. Zmiany mają uprościć rozliczenia między pracodawcą a pracownikiem oraz wprowadzić szersze możliwości komunikacji elektronicznej, ograniczając biurokrację w firmach.
Wdrożenie KSeF to nie tylko obowiązek, lecz także szansa na szeroko zakrojoną automatyzację procesów biznesowych. Firmy, które odpowiednio wykorzystają cyfryzację fakturowania, mogą usprawnić obieg dokumentów, ograniczyć koszty i zwiększyć kontrolę nad danymi. Zapraszamy do obejrzenia wideoporady.
Stały Komitet Rady Ministrów przyjął projekt reformy Państwowej Inspekcji Pracy – poinformowało MRPiPS. Projekt zakłada m.in., że okręgowi inspektorzy pracy będą mogli decyzją administracyjną zmieniać fikcyjne umowy o dzieło, zlecenia czy B2B na umowy o pracę. Teraz projektem zajmie się Rada Ministrów.
W tym roku pracownicy skorzystają z nowego dnia ustawowo wolnego od pracy – Wigilii Bożego Narodzenia. Osobom, dla których 24 grudnia będzie dniem roboczym, pracodawca będzie musiał oddać inny dzień wolny od pracy do końca okresu rozliczeniowego obowiązującego w firmie.
10 grudnia 2025 r. w Module Certyfikatów i Uprawnień KSeF zostanie udostępniona nowa funkcjonalność - możliwość generowania tokenów. Jeszcze w tym roku przedsiębiorcy będą mogli wygenerować tokeny niezbędne do uwierzytelniania w obowiązkowym KSeF. Resort finansów ostrzega przed udostępnianiem tokenów osobom nieupoważnionym.
Od 2026 r. zmienią się zasady naliczania stażu pracy, co wpłynie na to, które formy działalności zarobkowej będą uwzględniane przy naliczaniu pracowniczych uprawnień. Nowe przepisy mają wyraźnie oddzielić aktywności uznawane za pracę od tych, które – mimo generowania dochodu – nie będą wliczane do stażu. Zapraszamy do obejrzenia wideoporady.
Na potrzeby rozliczeń podatku od nieruchomości urzędnicy mogą wejść do prywatnych domów i mieszkań oraz dokonać pomiarów w celu ustalenia podatku od nieruchomości. Taka kontrola jest prawnie dopuszczalna.
Zboże przeznaczone jako pasza w rolnictwie jest opodatkowane stawką 5%, jako towar sklasyfikowany w dziale 10 CN. Wbrew pojawiającym się w tej sprawie opiniom, MF podkreśla, że zastosowanie stawki 5% nie zależy od przeznaczenia zboża.
24 grudnia 2025 r. wchodzą w życie nowe regulacje Kodeksu pracy, które wprowadzają jawność wynagrodzeń już na etapie rekrutacji. Ponadto, ogłoszenia o pracę oraz nazwy stanowisk będą musiały być neutralne pod względem płci, a proces rekrutacji nie może mieć dyskryminującego charakteru. Pracodawcy muszą dostosować nazwy stanowisk i dokumenty do nowych standardów. W artykule przedstawiamy krok po kroku
Aby odpowiedzieć na to pytanie należy odróżnić dwie sytuacje. Opowiada o nich nasz ekspert. Zapraszamy do obejrzenia wideoporady.
Pracodawca nie może planować pracy w godzinach nadliczbowych – wskazał Główny Inspektor Pracy Marcin Stanecki. Zlecenie nadgodzin nie jest jednak mobbingiem.
W celu prawidłowego ustalenia stawki podatku od nieruchomości nie można poprzestać jedynie na ustaleniu faktu posiadania nieruchomości przez przedsiębiorcę. Należy w każdym przypadku wziąć pod uwagę status podatnika, charakter jego działalności oraz sposób wykorzystywania przedmiotów opodatkowania – wynika z interpretacji resortu finansów.
Na stronie MF pojawił się komunikat informujący o upływie terminu ważności WIS wydanych do końca 2020 roku. Zgodnie z komunikatem MF: wszystkie WIS (jak również decyzje o zmianie WIS) wydane do 31 grudnia 2020 r. pozostają ważne do 1 stycznia 2026 r.
Krajowa Administracja Skarbowa (KAS) objęła działaniami audytowymi w zakresie środków publicznych 164 podmioty. Łączna kwota nieprawidłowości to ponad 117 mld zł. Audytem zostały objęte m.in. fundacje i stowarzyszenia.
Najnowsza wersja terminarza kadrowo-płacowego na 2026 rok jest już dostępna w serwisie INFORLEX. Znajdziesz w nim wszystkie kluczowe terminy, które ułatwią Ci prawidłowe rozliczenia i realizację obowiązków kadrowo-płacowych w nadchodzącym roku – od ZUS i podatków, przez PPK i ZFŚS, aż po sprawozdawczość i przekazywanie informacji pracownikom.
Od 1 stycznia 2026 r. zmienią się wzory formularzy NIP-7 i ZAP-3. Wzory formularzy zostały dostosowane do zmian w przepisach podatkowych oraz mają uprościć i usprawnić obsługę zgłoszeń identyfikacyjnych i aktualizacyjnych NIP.
1 stycznia 2026 r. wejdą w życie przepisy, dzięki którym ZUS automatycznie, bez konieczności składania wniosku, przeliczy wysokość emerytur przyznanych lub przeliczonych w czerwcu w latach 2009–2019. Nowa regulacja obejmie również renty rodzinne po osobach, które miały takie świadczenia.
Przygotowanie planu urlopów na 2026 rok to proces, który wymaga od pracodawcy starannego uwzględnienia zarówno przepisów prawa pracy, jak i potrzeb pracowników. Kluczowe jest, aby plan był zgodny z Kodeksem pracy, uwzględniał wnioski urlopowe pracowników i zapewniał ciągłość funkcjonowania firmy. Pracodawca musi również pamiętać, że plan powinien być dostępny dla pracowników przed rozpoczęciem nowego
Mały przedsiębiorca powinien być przygotowany do KSeF na tyle wcześnie, by wdrożenie nowego systemu nie zakłóciło codziennej pracy firmy. Od kiedy mały przedsiębiorca powinien być przygotowany na KSeF? Na to pytanie odpowiada nasz ekspert w wideoporadzie. Zapraszamy do obejrzenia.
Jeden wniosek przy rejestracji spółki cywilnej, wpis do CEIDG w formie elektronicznej, a docelowo pełna cyfryzacja CEIDG - takie zmiany zawiera projekt nowelizacji ustawy o Centralnej Ewidencji i Informacji o Działalności Gospodarczej i Punkcie Informacji dla Przedsiębiorcy (CEIDG) przyjęty przez rząd 2 grudnia 2025 r. Zmiany będą wprowadzane stopniowo od 2026 roku.
W Polsce obowiązuje 14 ogólnopaństwowych świąt wolnych od pracy. Warto zatem wcześniej zaplanować swój urlop, aby zyskać więcej dni wolnego. W jakie dni przypadają święta wolne od pracy w 2026 r.?
Od 1 stycznia 2025 r. przedsiębiorcy zatrudniający żołnierzy Obrony Terytorialnej (żołnierzy WOT) lub żołnierzy Aktywnej Rezerwy mogą korzystać z ulgi podatkowej w PIT i CIT. Przy rozliczeniu za 2025 rok przedsiębiorcy będą mogli odliczyć nawet 24 tys. zł, jeśli żołnierz pełni służbę od co najmniej pięciu lat. Ministerstwo Finansów przypomina jakie warunki należy spełnić, aby dokonać odliczenia.
Ze sztucznej inteligencji w pracy korzysta 88 proc. osób, ale wykorzystanie AI ogranicza głównie do podstawowych zadań - wynika z badania EY. Jak dodano, 5 proc. pracowników używa sztucznej inteligencji do zaawansowanych zadań, m.in. w celu zwiększenia produktywności.
Ważą się losy projektu, który zakłada przyznanie inspektorom Państwowej Inspekcji Pracy uprawnień do przekształcenia umów cywilnoprawnych (zlecenia, B2B) w umowy o pracę. Wiadomo za to, jakie będą skutki dla zatrudniających, jeżeli decyzja inspektora zadziała trzy lata wstecz.