Jak ująć w księgach rachunkowych skutki przeszacowania środków trwałych i wyposażenia, dokonanego przez rzeczoznawcę, na wniosek syndyka, w momencie ogłoszenia upadłości spółki z o.o.?
Jesteśmy zakładem pracy chronionej. Tworzymy zakładowy fundusz rehabilitacji osób niepełnosprawnych - ZFRON (środki pochodzą z ulg podatkowych). Zgromadzone środki wykorzystujemy między innymi na zakup środków trwałych. W naszych księgach w chwili oddania do używania środka trwałego sfinansowanego z ZFRON stosujemy zapis: Wn konto 85 „Fundusz ZFRON” Ma konto 84 „Rozliczenia międzyokresowe przychodów
W tym roku spółka z o.o. miała kontrolę z urzędu kontroli skarbowej. Kontrola obejmowała prawidłowość naliczenia i odprowadzenia podatku dochodowego od osób prawnych za 2002 r. W wyniku kontroli stwierdzono, że podatek został zaniżony. Na podstawie tego została wydana decyzja, na mocy której mamy zapłacić 20 000 zł podatku plus odsetki. Jak prawidłowo zaksięgować zaległy podatek i naliczone odsetki
Co to jest rezerwa według prawa bilansowego i MSR oraz jak zaewidencjonować rezerwy na odprawy emerytalne w księgach rachunkowych?
Czy prawidłowe jest w spółce z ograniczoną odpowiedzialnością, prowadzącą działalność rolniczą (gospodarstwo rybackie - hodowla ryb), ujęcie na koniec roku wyceny ryb jako inwentarz żywy, a nie jako stan magazynowy? Jak powinna przebiegać ewidencja księgowa takiej działalności?
Zakupiliśmy długopisy i kalendarze z logo firmy, adresem i numerami telefonów. Faktura zakupu została zaksięgowana w koszty oraz odliczony został VAT. Jednocześnie wystawiona została faktura wewnętrzna, na podstawie której VAT został naliczony. Jak zaksięgować fakturę wewnętrzną i czy stanowi ona przychód dla przedsiębiorstwa?
Prowadzimy serwis sprzętu komputerowego, chcemy zakupić komputery i drukarki w celu ewentualnego nieodpłatnego przekazania klientom na czas naprawy zgłoszonego sprzętu. Jak należy księgować wyżej opisaną sytuację?
Zapłacono „z góry” firmie za szkolenie pracowników. Przedpłata nastąpiła na podstawie zgłoszenia uczestnictwa pracowników w szkoleniu w określonym terminie. Od firmy organizującej szkolenie nie otrzymaliśmy faktury. Szkolenie (czerwiec 2002 r.) nie odbyło się. Nie otrzymaliśmy zwrotu zapłaconej kwoty za szkolenie w wysokości 450 zł. Wysyłaliśmy monity z prośbą o zwrot zapłaconej kwoty. Firma nie odpowiada
Spółka zgodnie z uregulowaniami Kodeksu spółek handlowych jest zobowiązana do podwyższenia kapitału zakładowego do 50 000 zł. W tym celu planujemy wnieść aportem maszynę produkcyjną o wartości rynkowej 80 000 zł. Czy możemy w ten sposób podnieść kapitał, a jeśli tak, to w jaki sposób ująć taką operację w księgach rachunkowych? W jaki inny sposób możemy podnieść kapitał zakładowy do wymaganej kwoty?
Jak ująć w księgach rachunkowych cło przy zakupie towarów z kraju niebędącego w Unii Europejskiej (USA)? Proszę o opisanie księgowań związanych z importem towarów, a w szczególności uwzględnienie kwestii księgowania dokumentu SAD, faktury, kursów walut, podatku VAT.
Najem wchodzi w zakres działalności gospodarczej (osoba fizyczna). Na jakim koncie powinny być księgowane przychody i koszty z najmu?
Prowadzimy spółkę akcyjną. Posiadamy pawilon handlowy ujęty w ewidencji środków trwałych i amortyzowany. W bieżącym roku zakupiliśmy prawo własności gruntu, na którym stoi wspomniany pawilon, wraz ze służebnością za kwotę 30 000 brutto. Czy VAT od tej kwoty podlega odliczeniu? Kiedy ten wydatek zaliczyć do kosztów podatkowych?
Nasza spółka 26 lipca 2005 r. wystawiła fakturę sprzedaży usługi wykonania dokumentacji technicznej kontrahentowi z Niemiec. Wartość wyrażoną w euro przeliczyliśmy po kursie średnim NBP z dnia wystawienia. 22 września 2005 r. otrzymaliśmy zapłatę pomniejszoną o pobraną prowizję bankową w kwocie 17 euro. Wpływ walut przeliczono po kursie kupna dewiz banku, z którego usług korzystamy, z dnia wpływu
Proszę o wyjaśnienie wątpliwości związanych z koniecznością spełnienia jednego z trzech warunków przy ubieganiu się o certyfikat księgowego. Czy mając ukończone studia zawodowe (licencjat), a następnie 2-letnie studia podyplomowe z zakresu rachunkowości na uczelni mającej uprawnienia do nadawania stopnia naukowego doktora nauk ekonomicznych: - muszę uzupełnić wykształcenie o studia magisterskie - mając
Jak ująć w księgach rachunkowych koszty całorocznej (na 2006 r.) prenumeraty „MONITORA księgowego”?
Zamierzamy kupić bony towarowe dla pracowników naszej firmy. Proszę o przedstawienie sposobu księgowania.
W księgach rachunkowych 2004 r. nie zostały ujęte odsetki od zgłoszonej wierzytelności do postępowania upadłościowego. Czy mogę je ująć w księgach rachunkowych 2005 r. na podstawie wyciągu z uprawomocnionej listy wierzycieli przesłanej przez sąd na potwierdzenie salda podpisanego przez syndyka? Czy można objąć je odpisem aktualizującym w 2005 r. (należność główną objęto odpisem w 2004 r.)? Jak wyglądają
Jakich księgowań w księgach rachunkowych należy dokonać z tytułu sprzedaży w kasie fiskalnej?
Przedsiębiorstwo, w którym pracuję, podpisało umowę utworzenia konsorcjum. W jego skład wchodzi pięć podmiotów mających osobowość prawną. Wyznaczono moją firmę na prowadzącego sprawy konsorcjum. Każda z firm została w umowie zobowiązana do wniesienia pewnej kwoty na jego rzecz. Konsorcjum nie jest odrębnie działającą spółką. Jak zaksięgować takie wpłaty?
Czy noty odsetkowe powinny być wystawiane sukcesywnie po otrzymaniu zapłaty, czy mogą być wystawione np. na koniec roku? Czy odsetki za 2004 r. mogą być naliczone w 2005 r.?
Jesteśmy spółką akcyjną. Zakupiliśmy udziały w spółce z o.o. Wartość nominalna udziałów to 50 000 zł, a cena zakupu udziałów 14 000 zł. Czy w ewidencji księgowej na koncie „Długoterminowe aktywa finansowe” powinna być wartość 50 000 zł czy 14 000 zł przez odpis aktualizujący aktywa finansowe? Czy wystąpi w takiej sytuacji dochód?
Co to jest leasing zwrotny i jak go zaewidencjonować w księgach rachunkowych?
Budujemy magazyn i w tym celu musimy zaciągnąć kredyt w banku. Bank żąda jako zabezpieczenia ustanowienia hipoteki. Czy koszty jej wpisania do księgi wieczystej wpłyną na wartość początkową tego magazynu?
Przeprowadziliśmy szczepienie przeciw grypie naszych pracowników w całości sfinansowane ze środków firmy. Jak zaewidencjonować koszty szczepienia? Czy poniesiony wydatek można zaliczyć do kosztów uzyskania przychodów w działalności?