Prowadzę biuro rachunkowe. Mam problem z klientem, który prosi o uznanie za koszt uzyskania przychodu wydatku niezwiązanego z prowadzoną działalnością. Czy jest skuteczne oświadczenie, które uchroni mnie przed odpowiedzialnością?
Spółka w związku z zaplanowaną inwestycją rozpoczęła rozmowy z kilkoma potencjalnymi wykonawcami. W celu ich poznania i omówienia warunków realizacji inwestycji spotkania obywają się w restauracji. Jako zapraszający płacimy za całość usługi gastronomicznej. Zdarza się również, że ze środków firmowych zostawiamy kelnerowi napiwek z firmowych środków. Jak prawidłowo rozliczyć w księgach rachunkowych
Spółka z o.o. sporządziła sprawozdanie finansowe za 2024 r. Obecnie trwają przygotowania do jego zatwierdzenia. Z art. 68 ustawy o rachunkowości wynika, że zanim zostanie zatwierdzone, należy je udostępnić wspólnikom. W jakiej formie spółka powinna udostępnić roczne sprawozdanie finansowe i sprawozdanie z działalności jednostki?
Z dniem 1 stycznia 2025 r. wprowadzono do polskiego prawa bilansowego nowe przepisy związane ze sprawozdawczością zrównoważonego rozwoju (nowy rozdział 6c w ustawie o rachunkowości). Przepisy te zobowiązują określone grupy jednostek do stopniowego, rozłożonego w czasie ich wdrażania. Terminarz ich wprowadzania, a także zakres wypełniania tego obowiązku mogą jednak ulec bardzo znacznym modyfikacjom
1 stycznia 2025 r. weszła w życie nowelizacja ustawy o rachunkowości (Dz.U. z 2024 r. poz. 1863), która zmodyfikowała m.in. definicje jednostek mikro i małych oraz przepisy dotyczące możliwości korzystania przez te jednostki z uproszczeń w prowadzeniu ksiąg rachunkowych i sporządzaniu sprawozdań finansowych. Znowelizowane przepisy mają zastosowanie po raz pierwszy do sprawozdań sporządzonych za rok
W praktyce życia gospodarczego dość często zdarzają się sytuacje, że firmy decydują się na podział prowadzonej działalności i wydzielenie ze swoich struktur zorganizowanej części przedsiębiorstwa (ZCP), która staje się kolejną spółką. Taki podział powoduje określone konsekwencje prawne w zakresie zatrudnienia pracowników, wypłaty wynagrodzeń, obowiązku zapłaty składek ZUS, ponoszenia kosztów czy wykonania
Ministerstwo Finansów wyjaśniło wątpliwości, które powstały w zakresie ustalenia daty wniesienia pisma na adres do doręczeń elektronicznych organu podatkowego. Potwierdziło, że według Ordynacji podatkowej zachowanie terminu stwierdza się na podstawie daty nadania korespondencji przez nadawcę w systemie usługi e-Doręczenia, a nie na podstawie daty akceptacji nadania korespondencji przez dostawcę usługi
Nie każdy błąd w księgach rachunkowych będzie skutkował utratą prawa do opodatkowania estońskim CIT na podstawie art. 28l ust. 1 pkt 4 lit. b updop. Stanie się tak w przypadku obiektywnej niemożności wiarygodnego ustalenia wyniku finansowego netto podatnika, mimo uzupełnienia przez niego brakujących zapisów księgowych albo skorygowania błędnych. Takie stanowisko zajął MF w odpowiedzi na interpelację