Przywrócenie terminu do wniesienia odwołania w postępowaniu administracyjnym wymaga uprawdopodobnienia, że uchybienie terminu nastąpiło bez winy strony, a samo oświadczenie składającego nie stanowi wystarczającego dowodu na wykazanie bezwinności.
Wykonywanie przez prokuratora w stanie spoczynku zawodu radcy prawnego wbrew odmowie zgody przełożonego nie stanowi dorozumianego zrzeczenia się statusu prokuratora, a jedynie prowadzi do zawieszenia prawa do uposażenia na czas wykonywania tego zawodu. Po zaprzestaniu działalności radcowskiej prokurator zachowuje prawo do uposażenia spoczynkowego. Art. 5 k.c. nie może stanowić podstawy do pozbawienia
Wypowiedzenie warunków pracy i płacy społecznemu inspektorowi pracy na podstawie art. 5 ust. 5 pkt 5 w związku z art. 10 ust. 3 ustawy z dnia 13 marca 2003 r. o szczególnych zasadach rozwiązywania z pracownikami stosunków pracy z przyczyn niedotyczących pracowników jest dopuszczalne tylko wtedy, gdy na skutek reorganizacji struktury organizacyjnej pracodawcy zniesione zostaje stanowisko zajmowane przez
W przypadku ukrycia przez bezpośredniego przełożonego informacji o okolicznościach kwalifikujących się jako ciężkie naruszenie przez podwładnego podstawowych obowiązków pracowniczych, miesięczny termin do rozwiązania umowy o pracę bez wypowiedzenia określony w art. 52 § 2 k.p. rozpoczyna bieg dopiero od momentu uzyskania wiedzy o tym zdarzeniu przez osobę lub organ uprawniony do dokonywania czynności
Główny księgowy zatrudniony w podmiocie objętym tzw. ustawą kominową, który został ujęty w wykazie podmiotów o istotnym znaczeniu dla polityki transportowej państwa, nie jest "członkiem organu zarządzającego" w rozumieniu art. 3 pkt 2 ustawy o zasadach kształtowania wynagrodzeń osób kierujących niektórymi spółkami, a zatem nie jest uprawniony do otrzymywania wynagrodzenia według zasad określonych w
Właściwość miejscowa organu administracji publicznej musi być przestrzegana przy rozpatrywaniu wniosku o uznanie za osobę bezrobotną, a naruszenie tej zasady prowadzi do nieważności decyzji administracyjnej.
Więzi rodzinne, rozumiane jako szczególna relacja bliskości łącząca członków rodziny (zwłaszcza między małżonkami oraz między rodzicami i dziećmi), stanowią dobro osobiste podlegające ochronie prawnej na podstawie art. 23 k.c. i art. 24 § 1 k.c., a ich naruszenie wskutek śmierci osoby bliskiej spowodowanej czynem niedozwolonym uprawnia do dochodzenia zadośćuczynienia za doznaną krzywdę na podstawie
Podjęcie przez pracownika przygotowań do założenia konkurencyjnej działalności gospodarczej, które ograniczają się wyłącznie do rozmów z innymi pracownikami, wymiany pomysłów i rozważania koncepcji, bez podejmowania konkretnych działań organizacyjnych czy formalnych, nie stanowi ciężkiego naruszenia podstawowych obowiązków pracowniczych w rozumieniu art. 52 § 1 pkt 1 k.p., uzasadniającego rozwiązanie
Prawo do odprawy pieniężnej, o której mowa w art. 8 w związku z art. 10 ust. 1 ustawy z dnia 13 marca 2003 r. o szczególnych zasadach rozwiązywania z pracownikami stosunków pracy z przyczyn niedotyczących pracowników, w przypadku rozwiązania stosunku pracy wskutek nieprzyjęcia przez pracownika warunków zaproponowanych mu w wypowiedzeniu zmieniającym, przysługuje tylko takiemu pracownikowi, którego
Pełnienie funkcji Prezesa Zarządu w spółce z o.o. jest niezgodne z uzyskaniem statusu osoby bezrobotnej z uwagi na brak pełnej gotowości do podjęcia zatrudnienia w pełnym wymiarze czasu pracy, niezależnie od faktycznego wykonywania obowiązków czy wysokości otrzymywanego wynagrodzenia.
Wynagrodzenie nauczyciela oddelegowanego do pełnienia funkcji związkowej z zachowaniem prawa do wynagrodzenia od pierwszego dnia roku szkolnego powinno uwzględniać składniki wynagrodzenia, w tym dodatki i średnią z godzin ponadwymiarowych, które były podstawą jego wynagrodzenia w roku szkolnym poprzedzającym oddelegowanie, tak aby zachować gwarancyjny charakter przepisów związkowych i niwelować ujemne
Tolerowanie przez kierownika zakładu pracy przebywania dzieci pracowników w miejscu pracy oraz wyrażanie zgody na opuszczanie przez pracowników miejsca pracy w godzinach urzędowania w celu odprowadzania dzieci do placówek oświatowych, mimo możliwości uczynienia tego przed rozpoczęciem pracy, stanowi przejaw niewłaściwego sprawowania nadzoru nad podległymi pracownikami w zakresie przestrzegania dyscypliny
Ochrona przedemerytalna wynikająca z art. 39 k.p. obejmuje pracownika, który obiektywnie spełnia przesłanki do nabycia emerytury pomostowej z osiągnięciem wieku emerytalnego niższego od powszechnego wieku emerytalnego, nawet jeśli okoliczność ta została potwierdzona prawomocnym wyrokiem sądu dopiero po rozwiązaniu stosunku pracy. Dla oceny naruszenia zakazu wypowiedzenia umowy o pracę decydujące znaczenie
Regulamin pracy wprowadzający możliwość stosowania równoważnego systemu czasu pracy, ale niewymieniający konkretnych grup zawodowych objętych tym systemem i odsyłający do przyszłych uzgodnień z organizacjami związkowymi, nie spełnia wymogów art. 150 § 1 k.p. oraz art. 1041 § 1 pkt 2 k.p. Uzgodnienia ze stroną związkową muszą być dokonane zgodnie z trybem przewidzianym w art. 30 ust. 4 (obecnie ust.
Jeżeli pracownik przed podjęciem określonej czynności (w sprawie: dokonaniem przelewu zaliczki na podatek) zwraca się do pracodawcy o zgodę na jej dokonanie i zgodę taką uzyskuje, to nie można przypisać mu ciężkiego naruszenia podstawowych obowiązków pracowniczych w rozumieniu art. 52 § 1 pkt 1 k.p., nawet jeśli ostatecznie okaże się, że działanie pracownika było niezgodne z przepisami prawa podatkowego
Pracownik, który po zakończeniu zwolnienia lekarskiego uzyskał orzeczenie lekarskie potwierdzające jego zdolność do pracy na dotychczasowym stanowisku, ma obowiązek niezwłocznie stawić się do pracy i świadczyć ją zgodnie z ustalonym harmonogramem, zaś nieuczynienie tego może stanowić ciężkie naruszenie podstawowych obowiązków pracowniczych w rozumieniu art. 52 § 1 pkt 1 k.p. Samo wysłanie zaświadczenia
Ustawa o rehabilitacji zawodowej i społecznej oraz zatrudnianiu osób niepełnosprawnych nie jest ustawą podatkową, a wpłaty na Państwowy Fundusz Rehabilitacji Osób Niepełnosprawnych nie stanowią podatku w rozumieniu art. 6 Ordynacji podatkowej, ponieważ publicznoprawny charakter świadczenia nie przesądza o jego podatkowym charakterze.
Prokurent, jako osoba uprawniona do reprezentacji spółki, jest objęty wymogiem niekaralności określonym w ustawie o promocji zatrudnienia, a jego ukaranie za wykroczenie związane z działalnością agencji stanowi przesłankę do wykreślenia spółki z rejestru prowadzących agencje zatrudnienia.
Zawieranie z pracownikiem kolejnych umów o pracę na czas określony na łączny okres przekraczający 8 lat, przy braku obiektywnego uzasadnienia dla zastosowania terminowych umów, stanowi nadużycie prawa przez pracodawcę (art. 8 k.p.) i jest sprzeczne z zasadami współżycia społecznego (art. 58 § 2 k.c. w związku z art. 300 k.p.). Skutkuje to nieważnością postanowienia o terminowym charakterze umowy i
Wynagrodzenie za czas pozostawania bez pracy, przyznane na podstawie art. 57 Kodeksu pracy w wyniku przywrócenia pracownika do pracy, ma charakter odszkodowawczy i podlega zwolnieniu z podatku dochodowego na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 3 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.
Prezes Zarządu PFRON nie posiada kompetencji do samodzielnego ustalania i rozliczania zobowiązań z tytułu składek na ubezpieczenia społeczne pracowników niepełnosprawnych; za ustalenie prawidłowości i wysokości tych zobowiązań odpowiada wyłącznie Zakład Ubezpieczeń Społecznych.
Nieprawidłowości w procedurze wyboru społecznego inspektora pracy nie pozbawiają wybranego pracownika ochrony stosunku pracy, jeżeli pracownik faktycznie pełnił tę funkcję. Wypowiedzenie umowy o pracę pracownikowi podlegającemu szczególnej ochronie jest nieskuteczne, jeżeli konsultacje związkowe nie zostały przeprowadzone w wymaganej formie pisemnej.
Do oceny roszczeń funkcjonariuszy Służby Celno-Skarbowej dotyczących nierównego traktowania w wynagrodzeniu i awansach nie mają zastosowania przepisy Kodeksu pracy, lecz ustawa o wdrożeniu niektórych przepisów Unii Europejskiej w zakresie równego traktowania.
Naruszenie regulaminu wewnętrznego spółki, dotyczące procedury podejmowania uchwał przez organy nadzorcze, które nie jest sprzeczne z ustawą ani statutem spółki, nie prowadzi do nieważności uchwały czy związanej z nią czynności prawnej.