Orzeczenia
Powołanie określonej osoby na stanowisko kierownicze w instytucji kulturalnej w gminie jest sprawą z zakresu prawa pracy i nie uzasadnia stosowania wobec aktu powołania środków nadzoru określonych w art. 91 i 93 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie terytorialnym /Dz.U. nr 16 poz. 95 ze zm./.
Uchwała zarządu gminy o powierzeniu nauczycielowi funkcji dyrektora szkoły jest sprawą z zakresu prawa pracy i nie może być zaskarżona do Naczelnego Sądu Administracyjnego przez organ nadzoru w trybie art. 93 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie terytorialnym /Dz.U. nr 16 poz. 95 ze zm./.
Czy porozumienie zawarte w dniu 28 sierpnia 1990 r. w trybie art. 40 ust. 1 ustawy z dnia 22 marca 1990 r. o terenowych organach rządowej administracji ogólnej /Dz.U. nr 21 poz. 123 ze zm./ oraz art. 8 ust. 2 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie terytorialnym /Dz.U. nr 16 poz. 95 ze zm./ pomiędzy Kierownikiem Urzędu Rejonowego we Wrocławiu a Zarządem Miasta Wrocławia, reprezentowanym przez Prezydenta
1. Kierownik urzędu rejonowego nie jest kompetentny w sprawach, których prowadzenie zostało przez niego, zgodnie z art. 40 ust. 1 ustawy z dnia 22 marca 1990 r. o terenowych organach rządowej administracji ogólnej /Dz.U. nr 21 poz. 123/, powierzone właściwemu organowi gminy. 2. Wójt /burmistrz, prezydent miasta/ nie może być stroną w sprawach, w których na mocy art. 40 ust. 1 powyższej ustawy został
1. Sprawy o nadanie klauzuli wykonalności wyrokowi Naczelnego Sądu Administracyjnego orzekającego na podstawie art. 208 Kpa o zwrocie kosztów postępowania sądowego na rzecz skarżącego od organu, który wydał zaskarżoną decyzję /postanowienie, uchwałę/ nie należy do właściwości Naczelnego Sądu Administracyjnego, lecz do właściwości sądów powszechnych, a mianowicie sądu rejonowego jako organu egzekucyjnego
Zdanie drugie art. 127 ust. 4 ustawy z dnia 21 listopada 1967 r. o powszechnym obowiązku obrony Rzeczypospolitej Polskiej /t.j. Dz.U. 1992 nr 4 poz. 16/ stanowi odrębną od przepisów art. art. 154 do 162 Kpa podstawę do uchylenia lub zmiany decyzji ostatecznej organu pierwszej instancji przez wojewodę, o jakiej mowa w art. 163 Kpa. Możliwość uchylenia lub zmiany decyzji ostatecznej wójta w przedmiocie
Tylko oddanie pisma procesowego w polskim urzędzie pocztowym jest równoznaczne z wniesieniem go do sądu /art. 165 par. 2 Kpc w związku z art. 211 Kpa/.
Zbycie składników mienia komunalnego może mieć charakter sprawy z zakresu administracji publicznej w wypadku zbycia nieruchomości służącej do powszechnego użytku lub bezpośredniego zaspokajania potrzeb publicznych bądź zbycia przedmiotów posiadających szczególną wartość naukową, historyczną, kulturalną i przyrodniczą /art. 45 ust. 2 pkt 1 i 2 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie terytorialnym
1. W przypadku nie usunięcia usterek wniosku /bądź wykazu mieszkańców/ w wyznaczonym 14 dniowym terminie /art. 18 ust. 3 ustawy z dnia 11 października 1991 r. o referendum gminnym - Dz.U. nr 110 poz. 473/, zapaść może tylko postanowienie o odrzuceniu wniosku. 2. Określony w art. 18 ust. 4 ustawy 14 dniowy termin do usunięcia usterek wniosku o przeprowadzenie referendum jest terminem ustawowym, który
Przesłana do wiadomości organu gminy kopia pisma skierowanego do organu nadzoru, zawierającego podanie o wszczęcie z urzędu postępowania w sprawie stwierdzenia nieważności uchwały organu gminy /art. 91 ust. 1 ustawy o samorządzie terytorialnym/ nie odpowiada warunkom wezwania do usunięcia naruszenia, o którym mowa w art. 101 ust. 1 ustawy o samorządzie terytorialnym.
1. Przedmiotem referendum ma być stanowcze rozstrzygnięcie określonej "sprawy ważnej dla gminy", a rozstrzygana w ten sposób sprawa musi się mieścić w zakresie właściwości organów gminy. 2. Kwestia przynależności gminy do projektowanego powiatu nie może być objęta pytaniami referendum gminnego. 3. W razie nieuwzględnienia skargi na uchwałę rady gminy odrzucającą wniosek o przeprowadzenie referendum
W trybie art. 101 ust. 1 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie terytorialnym /Dz.U. nr 16 poz. 95/ można wnieść skargę do Naczelnego Sądu Administracyjnego na uchwałę podjętą przez organ gminy w sprawie ogłoszenia przetargu na sprzedaż, oddanie w wieczyste użytkowanie, dzierżawę lub najem lokalu lub nieruchomości, jeżeli dana czynność narusza uprawnienia skarżącego, chronione przepisami prawa
Odmowa powierzenia przez kuratora oświaty funkcji dyrektora szkoły nauczycielowi wyłonionemu na to stanowisko w drodze konkursu nie jest decyzją administracyjną podlegającą zaskarżeniu do Naczelnego Sądu Administracyjnego.