Interpretacja indywidualna z dnia 23.10.2018, sygn. 0112-KDIL2-2.4012.395.2018.1.AG, Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0112-KDIL2-2.4012.395.2018.1.AG
Opodatkowanie przez Wnioskodawcę odszkodowania i odszkodowania uzupełniającego (media) z tytułu bezumownego korzystania z lokalu wynajmowanego wyłącznie na cele mieszkaniowe oraz możliwości korzystania w odniesieniu do tych płatności ze zwolnienia na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 36 ustawy.
Na podstawie art. 13 § 2a, art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2018 r., poz. 800, z późn. zm.) Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 22 sierpnia 2018 r. (data wpływu 24 sierpnia 2018 r.) o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie opodatkowania przez Wnioskodawcę odszkodowania i odszkodowania uzupełniającego (media) z tytułu bezumownego korzystania z lokalu wynajmowanego wyłącznie na cele mieszkaniowe oraz możliwości korzystania w odniesieniu do tych płatności ze zwolnienia na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 36 ustawy, w opisanych trzech przypadkach jest nieprawidłowe.
UZASADNIENIE
W dniu 24 sierpnia 2018 r. wpłynął do tutejszego organu ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku od towarów i usług w ww. zakresie.
We wniosku przedstawiono następujący stan faktyczny.
Gmina jest zarejestrowanym czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług. Jest właścicielem i jednocześnie zarządcą nieruchomości stanowiących mieszkaniowy zasób Gminy. Lokale mieszkalne Gmina wynajmuje wyłącznie na cele mieszkalne. Zawierane umowy najmu regulują m.in. wysokość czynszu oraz odrębnie opłat za dostawę wody, odprowadzanie ścieków, dostawę energii cieplnej, odbiór odpadów, dostawę energii elektrycznej do części wspólnych. Lokatorzy nie mają wpływu na wybór dostawcy ww. mediów. Ich dostawa jest organizowana przez wynajmującego i na jego rachunek (umowy Gminy z dostawcą). Ponoszone z tego tytułu koszty są przerzucane na najemcę, gdzie sposób rozliczenia wynika z warunków technicznych budynku, w którym znajdują się lokale mieszkalne. Opłaty za wodę i kanalizację pobierane są zaliczkowo. Dla lokali z zamontowanymi wodomierzami, rozliczenie następuje co kwartał wg faktycznego zużycia z uwzględnieniem wniesionej zaliczki. Inaczej rozliczane jest zużycie wody i kanalizacji w budynkach mających jedynie wodomierz główny bez podliczników. Wynajmujący pobiera miesięcznie zaliczkę i co kwartał dokonuje rozliczenia poprzez podzielenie rzeczywistych kosztów, którymi został obciążony przez dostawcę mediów proporcjonalnie do ilości zamieszkujących (refaktura). Miesięcznie pobierane zaliczki na energię cieplną obliczone stawką x powierzchnia lokalu rozliczane są po zakończeniu roku. Wynajmujący dzieli roczny koszt dostaw ciepła wg faktur otrzymanych od dostawcy proporcjonalnie do powierzchni wszystkich lokali i rozlicza wg metrażu wynajmowanego lokalu z uwzględnieniem wniesionej zaliczki. Koszt zatem rozliczany jest w całości z tym, że dostawa ciepła do pustostanów stanowi koszt wynajmującego. Gospodarka odpadami organizowana jest przez Gminę poprzez Związek. Wynajmujący pobiera opłatę od każdego najemcy w obowiązującej w X stawce i wnosi ją na podstawie złożonych przez wynajmującego deklaracji do Związku.
Już dziś zamów dostęp
do IFK Platforma Księgowych i Kadrowych
- Codzienne aktualności prawne
- Porady i artykuły z najpopularniejszych czasopism INFOR wraz z bieżącymi wydaniami
- Bogatą bibliotekę materiałów wideo
- Merytoryczne dodatki, ściągi, plakaty