09.05.2017 Podatki

Interpretacja indywidualna z dnia 09.05.2017, sygn. 0112-KDIL1-1.4012.20.2017.1.RW, Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0112-KDIL1-1.4012.20.2017.1.RW

Podatek od towarów i usług w zakresie ustalenia czy Wojewódzki Urząd Pracy podlega centralizacji rozliczeń podatku VAT z jednostką samorządu terytorialnego, tj. Województwem.

Na podstawie art. 13 § 2a, art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2017 r., poz. 201, z późn. zm.) Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 28 lutego 2017 r. (data wpływu 10 marca 2017 r.) o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie ustalenia czy Wojewódzki Urząd Pracy podlega centralizacji rozliczeń podatku VAT z jednostką samorządu terytorialnego, tj. Województwem jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 10 marca 2017 r. wpłynął do tutejszego organu ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie ustalenia czy Wojewódzki Urząd Pracy podlega centralizacji rozliczeń podatku VAT z jednostką samorządu terytorialnego, tj. Województwem.

We wniosku przedstawiono następujący stan faktyczny.

Z dniem 1 stycznia 2017 r. Województwo wprowadziło scentralizowany model rozliczeń podatku VAT dla wszystkich podległych jednostek organizacyjnych. Centralizacji podlegają jednostki budżetowe, które wcześniej były zarejestrowane jako czynni podatnicy VAT i takie, które nie były. Wątpliwości budzi fakt konsolidacji rozliczeń podatku VAT wraz z Wojewódzkim Urzędem Pracy (dalej WUP).

Wojewódzki Urząd Pracy powołany został uchwałą Sejmiku Województwa z dnia 10 lipca 2000 r. w sprawie: utworzenia jednostki budżetowej pod nazwą Wojewódzki Urząd Pracy.

W uzasadnieniu do ww. uchwały zapisano: Znowelizowany art. 5 ust. 2 ustawy z dnia 14 grudnia 1994 r. o zatrudnieniu i przeciwdziałaniu bezrobociu (Dz. U. z 1997 r., nr 25, poz. 128 z późn. zm.) wyznaczył zasadę, że zadania samorządu województwa w zakresie polityki rynku pracy określone w art. 5 ust. tej ustawy realizowane są ... przez wojewódzki urząd pracy będący wojewódzką samorządową jednostką organizacyjną samorządu województwa.

Do czasu nowelizacji wyżej cytowany art. 5 ust. 2 przewidywał, że wymienione zadania realizowały wojewódzkie urzędy pracy wchodzące w skład urzędów marszałkowskich. Jednocześnie zauważyć należy, iż mocą przepisów ustawy z dnia 13 października 1998 r. Przepisy wprowadzające ustawy reformujące administrację publiczną (Dz. U. z 1998 r., nr 133, poz. 872 z późn. zm.) z dniem 1 stycznia 2000 r. dotychczas działające wojewódzkie urzędy pracy oraz ich pracownicy weszli w skład urzędów marszałkowskich i normujące tę kwestię przepisy nie uległy zmianie po nowelizacji art. 5 ust. 2 ustawy o zatrudnieniu i przeciwdziałaniu bezrobociu. Dlatego też w celu wykonywania zadań samorządu Województwa w dziedzinie polityki rynku pracy niezbędnym stało się utworzenie odpowiedniej jednostki odrębnej od Urzędu Marszałkowskiego. Z powyższych względów zasadnym jest utworzenie Wojewódzkiego Urzędu Pracy w formie jednostki budżetowej samorządu Województwa.

ikona kłódki
Treści dostępne dla abonentów IFK Platformy Księgowych i Kadrowych

Już dziś zamów dostęp
do IFK Platforma Księgowych i Kadrowych

  • Codzienne aktualności prawne
  • Porady i artykuły z najpopularniejszych czasopism INFOR wraz z bieżącymi wydaniami
  • Bogatą bibliotekę materiałów wideo
  • Merytoryczne dodatki, ściągi, plakaty
Kup dostęp
Powiązane dokumenty
ikona zobacz najnowsze Dokumenty podobne