Interpretacja indywidualna z dnia 31.07.2014, sygn. ITPB1/415-534/14/KK, Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy, sygn. ITPB1/415-534/14/KK
Opodatkowanie dochodów otrzymywanych w formie dotacji z Urzędu Miasta na prowadzenie publicznej szkoły podstawowej.
Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2012 r., poz. 749 z późn. zm.) oraz § 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy, działający w imieniu Ministra Finansów stwierdza - że stanowisko Wnioskodawczyni, przedstawione we wniosku z dnia 27 kwietnia 2014 r. (data wpływu 2 maja 2014 r.) o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie opodatkowania dochodów otrzymywanych w formie dotacji z Urzędu Miasta na prowadzenie publicznej szkoły podstawowej - jest nieprawidłowe
UZASADNIENIE
W dniu 2 maja 2014 r. został złożony ww. wniosek o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie opodatkowania dochodów otrzymywanych w formie dotacji z Urzędu Miasta na prowadzenie publicznej szkoły podstawowej .
We wniosku tym przedstawiono następujący stan faktyczny.
Od 1 stycznia 2013 r. Wnioskodawczyni jest osobą prowadzącą publiczną Szkołę Podstawową w R. na mocy Umowy przekazania prowadzenia Szkoły Podstawowej w R. wraz z oddziałem przedszkolnym zawartej w dniu 11 grudnia 2012 r. pomiędzy Wnioskodawczynią a Gminą J. Umowa powyższa jest efektem Uchwały Rady Miejskiej w J. z dnia 27 czerwca 2012 r. Problemy pojawiły się już w momencie próby zarejestrowania przez Wnioskodawczynię działalności gospodarczej związanej z prowadzeniem tejże szkoły, gdyż okazało się, że prowadzenie szkoły publicznej nie jest działalnością gospodarczą. Wobec czego wykonując zadania związane z prowadzeniem szkoły Wnioskodawczyni nie mogła nigdzie wykazać, że faktycznie taką działalność prowadzi. Kolejne problemy pojawiły się w Urzędzie Skarbowym w O., ponieważ Wnioskodawczyni nie mogła ustalić na jakim formularzu ma zgłosić fakt przejęcia przez Nią szkoły do prowadzenia. Ostatecznie ustalono, że ma dokonać tego na druku NIP-7. Podobne problemy pojawiły się ZUS-ie. Jako osoba fizyczna prowadząca szkołę mogła jedynie dobrowolnie kontynuować ubezpieczenie emerytalno-rentowe, co zresztą uczyniła. Okazało się ponadto, że poprzedni organ prowadzący szkołę zupełnie niepotrzebnie wyrejestrował wszystkich pracowników, gdyż w rzeczywistości nie zaszła zmiana płatnika składek - nadal była nim szkoła, której nadano nowy numer REGON. Wnioskodawczyni indywidualnie występowała do Rzecznika Praw Obywatelskich, Ministerstwa Pracy oraz Prezydium Rady Ministrów, by uzyskać informacje o możliwości regulacji prawnych dotyczących osób fizycznych prowadzących szkoły publiczne, jednak jedyną odpowiedzią, którą otrzymywała była ta z ustawy o systemie oświaty, która taką możliwość przekazania szkoły do prowadzenie przewiduje. W szkole, którą Wnioskodawczyni przyjęła do prowadzenia, była poprzednio zatrudniona jako nauczyciel, a ponadto była pełniącą obowiązki dyrektora. Od stycznia 2013 r. jest dla tej szkoły organem prowadzącym, a jednocześnie pełni w niej funkcję dyrektora oraz pracuje jako nauczyciel. W związku z decyzjami nauczycieli dotyczącymi przyjęcia odpraw oraz z pracownikami obsługi zaistniała potrzeba podpisania umów o pracę. Umowy te są zawierane przez Szkołę Podstawową w R., której Wnioskodawczyni jest reprezentantem. Wszystkie zakupy i rozliczenie wykonywane są na NIP i REGON szkoły i podpisywane przez Nią jako dyrektora szkoły. Szkoła co miesiąc otrzymuje na konto dotację na każdego ucznia szkoły oraz dziecko w oddziale zerowym. Dotacja przekazywana jest na konto, które jest założone na szkołę, a Wnioskodawczyni jest jego dysponentem i dokonuje z niego wszelkich transakcji finansowych (w chwili przejęcia w szkole w klasach I - VI uczyło się 39 uczniów, a w oddziale zerowym przebywało 22 dzieci; od września 2013 r. w szkole uczy się 45 uczniów, zaś 36 przebywa w oddziale zerowym i przedszkolu dla 3-4 latków). Dwa razy w roku Wnioskodawczyni przedstawia Urzędowi Miejskiemu w J. informację o sposobie wykorzystania dotacji na potrzeby funkcjonowania szkoły. W chwili obecnej w szkole jest zatrudniona osoba, która prowadzi podatkową księgę przychodów i rozchodów, ponieważ tę formę prowadzenia dokumentacji ustalono w NIP-7 w porozumieniu z UM w J. (do listopada 2013 r. Wnioskodawczyni korzystała z usług biura rachunkowego). W okresie od stycznia do sierpnia comiesięcznie była przez Nią wystawiana nota obciążeniowa, w której umieszczała informacje o wysokości wynagrodzenia za pracę obejmującego wykonywanie obowiązków nauczyciela, dyrektora szkoły i osoby prowadzącej wraz z wysokością dobrowolnych składek emerytalno-rentowych. Od tych kwot nie odprowadzała zaliczek na rzecz podatku dochodowego od osób fizycznych. Od września 2013 r. sytuacja uległa zmianie. Po konsultacjach z radcą prawnym pracującym w UM w J. włodarze gminy zasugerowali możliwość uregulowania sytuacji Wnioskodawczyni dotyczącej chociażby stażu pracy i składek ZUS poprzez wytypowanie przez Nią, jako organu prowadzącego szkołę, pracownika, który jako reprezentujący szkołę podpisał z Wnioskodawczynią umowę o pracę na stanowisku nauczyciela (taka sama procedura jest podejmowana w stosunku do dyrektorów szkół prowadzonych przez UM w J., którym powierzono te funkcje w wyniku rozstrzygnięcia konkursów). Od tego momentu Wnioskodawczyni pobiera wynagrodzenie za pracę nauczyciela zgodnie z Regulaminem pracy obowiązującym w szkole. Od tego wynagrodzenia odprowadzane są składki ZUS oraz zaliczki na podatek dochodowy. Dodatkowo co miesiąc wystawia notę obciążeniową za dodatkowe czynności związane z prowadzeniem szkoły, które nie należą do obowiązków nauczyciela. Od tej kwoty nie odprowadzała zaliczek na rzecz podatku dochodowego. Łączna wysokość dochodu Wnioskodawczyni uzyskiwanego z tych źródeł jest niższa niż przeciętne wynagrodzenie, które otrzymywała jako pełniąca obowiązki dyrektora. W związku z rozliczeniem swych dochodów za rok 2013 Wnioskodawczyni pojawiła się w Urzędzie Skarbowym w O., gdzie uzyskała informację, że powinna opłacić podatek dochodowy od pełnej kwoty uzyskanych dochodów, w ten sposób, że w PIT-37 w pozycji 37 wpisać należy przychód z tytułu dodatkowego wynagrodzenia rocznego za rok 2012, które zostało Jej wypłacone w lutym 2013 r.) oraz przychód z umowy o pracę w roku 2013, zaś w pozycji 59 wykazać kwotę wykazaną na notach obciążeniowych. Tak obliczony podatek wpłaciła na konto US w O. Ponadto poinformowano Wnioskodawczynię, że powinna zwrócić się o indywidualną interpretację podatkową, ponieważ według US w O. zwolnienie kwoty dotacji przekazywanej przez UM w J. na konto Szkoły Podstawowej w R. od podatku dochodowego dotyczy szkoły, a nie osoby fizycznej prowadzącej szkołę. Wnioskodawczyni dodaje, że wynagrodzenie za pracę nauczyciela oraz wynagrodzenie za pozostałe czynności związane z prowadzeniem szkoły są dla Niej jedynym źródłem utrzymania.
Już dziś zamów dostęp
do IFK Platforma Księgowych i Kadrowych
- Codzienne aktualności prawne
- Porady i artykuły z najpopularniejszych czasopism INFOR wraz z bieżącymi wydaniami
- Bogatą bibliotekę materiałów wideo
- Merytoryczne dodatki, ściągi, plakaty