13.11.2013 Podatki

Interpretacja indywidualna z dnia 13.11.2013, sygn. ITPP1/443-815/13/KM, Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy, sygn. ITPP1/443-815/13/KM

Czy rekompensata otrzymana przez Spółkę jako wyrównanie ujemnego wyniku finansowego netto do poziomu poniesionych kosztów plus tzw. rozsądny zysk stanowi obrót w rozumieniu art. 29 ust.1 ustawy o VAT? W sytuacji, jeżeli rekompensata podlegałaby opodatkowaniu, to jaki jest moment jej powstania? Czy za podstawę opodatkowania rekompensaty należy przyjąć kwotę brutto? Jaką stawkę należy zastosować?

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2012 r., poz. 749 ze zm.) oraz § 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy działający w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko - przedstawione we wniosku z dnia 8 sierpnia 2013 r. (data wpływu 16 sierpnia 2013 r.) o wydanie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie braku opodatkowania otrzymywanej rekompensaty - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 16 sierpnia 2013 r. został złożony wniosek o wydanie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie opodatkowania otrzymywanej rekompensaty.

We wniosku przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe.

Wnioskodawca jest spółką prawa handlowego ze 100% udziałem Województwa. Podstawową działalnością spółki jest transport lądowy pasażerski, miejski, podmiejski. Województwo zwane Organizatorem, w celu realizacji zadania własnego, podpisało ze spółką zwaną Operatorem umowę o świadczenie usługi użyteczności publicznej w zakresie publicznego transportu zbiorowego. Umowa obowiązywać będzie od 1 września 2013 r., jednak nie dłużej niż do dnia wykorzystania rekompensaty w kwocie 2.800.000 zł określonej w umowie. Źródłem finansowania przewozów w ramach podpisanej umowy są środki własne oraz środki z budżetu państwa w myśl art. 51 ustawy o publicznym transporcie zbiorowym. Podstawowym elementem umowy o świadczenie usług publicznych zawartej w oparciu o Rozporządzenie (WE) nr 1370/2007 Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 23 października 2007 r. w sprawie usług publicznych w zakresie kolejowego i drogowego transportu pasażerskiego uchylające Rozporządzenie Rady (EWG) nr 1107/70, a także ustawę z dnia 16 grudnia 2010 r. o publicznym transporcie zbiorowym (Dz. U. z 2011 r. nr 5, poz. 13) jest rekompensata o charakterze dotacji z budżetu państwa przeznaczona na dofinansowanie realizacji zadania publicznego. W myśl załącznika do Rozporządzenia (WE) nr 1370/2007, rekompensata nie może przekroczyć kwoty odpowiadającej wynikowi finansowemu netto ustalonemu następująco: koszty poniesione w związku z realizacją usługi publicznej minus wszystkie dodatnie wpływy finansowe wygenerowane na linii obsługiwanej minus przychody taryfowe oraz inne przychody wygenerowane podczas wypełniania usługi (np. reklama autobusu, wynajem autobusu) plus tzw. zysk rozsądny, przez który należy rozumieć stopę zwrotu z kapitału, która w danym państwie członkowskim uznawana jest za normalną dla tego sektora usług. Natomiast w myśl art. 52 ust. 1 ustawy o publicznym transporcie zbiorowym Operatorowi-spółce przysługuje rekompensata, jeżeli wykaże, że podstawą poniesionej straty z tytułu realizacji usługi są utracone przychody i poniesione koszty, o których mowa w art. 50 ust. 1 pkt 2 ustawy o publicznym transporcie zbiorowym. W ramach realizacji umowy Organizator - Województwo zobowiązuje się do wypłacenia rekompensaty (zwanej też świadczeniem wzajemnym) środków Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa na lata 2007-2013 pod warunkiem uprzedniego uzyskania przez Operatora-spółkę dofinansowania z RPO Województwa projektu pod nazwą (zwanego Projektem) Operator - Spółka zobowiązuje się do składania wniosków o zaliczenie przysługującej rekompensaty na poczet rozliczenia dotacji udzielonej na zakup taboru ze środków RPO do wysokości 2.800.000 zł na warunkach określonych w umowie o dofinansowanie realizacji Projektu, zgodnie z którą dokonywane będzie rozliczenie oraz transfer środków finansowych.

ikona kłódki
Treści dostępne dla abonentów IFK Platformy Księgowych i Kadrowych

Już dziś zamów dostęp
do IFK Platforma Księgowych i Kadrowych

  • Codzienne aktualności prawne
  • Porady i artykuły z najpopularniejszych czasopism INFOR wraz z bieżącymi wydaniami
  • Bogatą bibliotekę materiałów wideo
  • Merytoryczne dodatki, ściągi, plakaty
Kup dostęp
Powiązane dokumenty
ikona zobacz najnowsze Dokumenty podobne