Interpretacja indywidualna z dnia 18.11.2011, sygn. ITPP1/443-1146/11/AP, Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy, sygn. ITPP1/443-1146/11/AP
Zakres określenia statusu podatnika podatku od towarów i usług oraz prawa do odliczenia podatku naliczonego, w związku z budową kanalizacji sanitarnej.
Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko, przedstawione we wniosku z dnia 10 sierpnia 2011 r. (data wpływu 16 sierpnia 2011 r.), uzupełnionym w dniu 14 listopada 2011 r., o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie określenia statusu podatnika podatku od towarów i usług oraz prawa do odliczenia podatku naliczonego, w związku z budową kanalizacji sanitarnej - jest nieprawidłowe.
UZASADNIENIE
W dniu 16 sierpnia 2011 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie określenia statusu podatnika podatku od towarów i usług oraz prawa do odliczenia podatku naliczonego, w związku z budową kanalizacji sanitarnej.
W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny.
Gmina oraz Urząd Miejski posiadają odrębne numery NIP. Kierując się wcześniejszym stanowiskiem Ministra Finansów (m.in. pismo z dnia 19 grudnia 1994 r. PP1-7207-69/94/SK) deklaracje VAT-7 sporządzał Urząd Miejski. W myśl art. 15 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.) podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności. Zgodnie z aktualnym stanowiskiem Ministra Finansów (pismo z dnia 29 czerwca 2004 r. Nr OS5-065/140/2004) i orzecznictwem (wyrok NSA w Warszawie z dnia 23 marca 2010 r. I FSK 273/09, wyrok NSA w Warszawie z dnia 4 grudnia 2008 r. I FSK 1148/07, wyrok WSA w Poznaniu z dnia 26 stycznia 2010 r. I SA/Po 1027/09) to Gmina jest podatnikiem podatku od towarów i usług. Gmina jako jednostka samorządu terytorialnego posiadająca osobowość prawną jest stroną umów, w tym umowy z dnia 2 września 2008 r. na budowę kanalizacji sanitarnej z przyłączami etap II oraz umowy z dnia 10 czerwca 2010 r. na budowę kanalizacji sanitarnej z przyłączami etap I. Gmina w dniu 18 września 2008 r. zawarła również umowę na nadzór inwestorski i nadzór autorski nad robotami budowlanymi kanalizacji sanitarnej z przyłączami i przepompownią ścieków. Na umowach oraz fakturach, kierując się wcześniejszym stanowiskiem Ministra Finansów, jest NIP Urzędu Miejskiego. Inwestycja nadal jest realizowana. Nadzór inwestorski również nadal trwa. Zadanie własne Gminy w zakresie kanalizacji wykonywane jest przez samorządowy zakład budżetowy, nie mający osobowości prawnej, zgodnie z art. 14 pkt 3 ustawy z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych (Dz. U. Nr 157, poz. 1240 z późn. zm.), który obciąża użytkowników fakturami VAT za użytkowanie kanalizacji. Kanalizacja nie została do tej pory protokolarnie przekazana do zakładu budżetowego, w związku z tym, że inwestycja jest w trakcie realizacji. Przekazana zostanie po jej zakończeniu nieodpłatnie, bądź w formie dzierżawy.
Już dziś zamów dostęp
do IFK Platforma Księgowych i Kadrowych
- Codzienne aktualności prawne
- Porady i artykuły z najpopularniejszych czasopism INFOR wraz z bieżącymi wydaniami
- Bogatą bibliotekę materiałów wideo
- Merytoryczne dodatki, ściągi, plakaty