Postanowienie w sprawie interpretacji prawa podatkowego z dnia 19.09.2007, sygn. PD-1/415-37/07, Urząd Skarbowy w Nowym Sączu, sygn. PD-1/415-37/07
Czy kwoty rekompensaty, diet i kosztów podróży należy wpisać w kolumnie "b" w informacji o wypłaconych podatnikowi kwotach z tytułu pełnienia obowiązków społecznych i obywatelskich PIT - R?Czy informacje PIT - 11/8B i PIT - R sporządzone za lata 2005, 2006 winny być skorygowane ?
P O S T A N O W I E N I E
Naczelnik Urzędu Skarbowego w Nowym Sączu działając na podstawie art. 216, art. 14a § 1 oraz § 4 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) po rozpatrzeniu wniosku z dnia 25.06.2007 r. (data wpływu 27.06.2007 r.) w sprawie udzielenia interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego w zakresie podatku dochodowego od osób fizycznych stwierdza, iż przedstawione we wniosku stanowisko nie jest prawidłowe.
UZASADNIENIE
Wnioskiem z dnia 25.06.2007r . (data wpływu 27.06.2007r.) Sąd Okręgowy zwrócił się do Naczelnika tut. Urzędu w sprawie udzielenia pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego w indywidualnej sprawie. We wniosku przedstawiono następujący stanu faktyczny. W myśl art. 172 § 3 ustawy z dnia 27 lipca 2001 r. Prawo o ustroju sądów powszechnych (Dz. U. Nr 98, poz. 1070 ze zm.), ławnik za czas wykonywania czynności w sądzie otrzymuje rekompensatę pieniężną w wysokości 3% kwoty bazowej, stanowiącej podstawę ustalania wynagrodzenia zasadniczego asesora sądowego za jeden dzień pełnienia obowiązków w sądzie. Ponadto ławnik zamieszkały poza siedzibą sądu otrzymuje diety oraz zwrot kosztów przejazdu i noclegu według zasad określonych w tym zakresie dla sędziów (art. 173 cyt. ustawy). Rekompensaty pieniężne wypłacone w myśl ww. art. 172 § 3 należy zaliczyć do przychodów wymienionych w art. 13 pkt 5 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, natomiast diety oraz kwoty stanowiące zwrot kosztów przejazdu otrzymane przez ławnika są wolne od podatku dochodowego do wysokości nie przekraczającej miesięcznie 2 280,00 zł. (art. 21 ust. 1 pkt 17 ww. ustawy ).Na podstawie art. 42 ust. 2 pkt. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych Sąd Okręgowy przekazuje podatnikom oraz urzędom skarbowym właściwym według miejsca zamieszkania podatnika imienne informacje o dochodach oraz o pobranych zaliczkach na podatek dochodowy, według ustalonego wzoru PIT - 11/8B oraz informacje o wypłaconych podatnikowi kwotach z tytułu pełnienia obowiązków społecznych i obywatelskich na wzorze PIT - R. W informacji o wypłaconych podatnikowi kwotach z tytułu pełnienia obowiązków społecznych i obywatelskich PIT-R w kolumnie b (kwota wypłacona) wpisywana jest łączna wartość dokonanych wypłat t.j. zarówno rekompensaty, diety i zwrócone koszty przejazdu; w kolumnie d (kwota wolna od podatku dochodowego na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 17 ustawy) wykazywane są wyłącznie wypłacone ławnikom kwoty diet i kwoty stanowiące zwrot kosztów przejazdu, czyli w kolumnie e (kwota podlegająca opodatkowaniu ) znajduje się wartość otrzymanych przez ławnika w ciągu roku podatkowego rekompensat, od których pobierana jest przez tut. Jednostkę zaliczka i wpisywana w kolumnie f. Kwoty z kolumny e i f informacji PIT-R wprowadzane są do informacji PIT-11/8B w rubryce 56 i 59. Skierowane przez Sąd Okręgowy pytanie: czy kwoty rekompensaty, diet i kosztów podróży należy wpisać w kolumnie b w informacji o wypłaconych podatnikowi kwotach z tytułu pełnienia obowiązków społecznych i obywatelskich PIT R ?czy informacje PIT-11/8B i PIT R sporządzone za lata 2005, 2006 winny być skorygowane ?Stanowisko płatnika: Zdaniem Sądu w informacjach o wypłaconych podatnikowi kwotach z tytułu pełnienia obowiązków społecznych i obywatelskich PIT-R prawidłowo ujęto łączną wartość dokonanych wypłat tj. zarówno rekompensaty, diety i zwrócone koszty przejazdu. Na podstawie art. 172 § 3 ustawy z dnia 27.07.2001 r. Prawo o ustroju sądów powszechnych (Dz.U. Nr 98, poz. 1070 ze zm.) ławnicy otrzymują rekompensaty pieniężne za czas wykonywania czynności w sądzie. Ponadto ławnicy na podstawie art. 173 powyższej ustawy zamieszkali poza siedzibą sądu otrzymują diety oraz zwrot kosztów przejazdu i noclegu według zasad ustalonych w tym zakresie dla sędziów. Przychody wymienione w art. 172 i 173 ustawy Prawo o ustroju sądów powszechnych uzyskane w roku 2005 i 2006 uznać należy za przychody z działalności wykonywanej osobiście, w art. 10 ust. 1 pkt 2 w związku z art. 13 pkt 5 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (t.j. Dz. U. z 2000 r. Nr 14, poz. 176 ze zm.) tj. jako przychody z działalności wykonywanej osobiście , a otrzymywane przez osoby wykonujące czynności związane z pełnieniem obowiązków społecznych lub obywatelskich, bez względu na sposób powoływania tych osób, nie wyłączając odszkodowania za utracony zarobek, z wyjątkiem przychodów, o których mowa w pkt 7. Zgodnie z art. 41 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, osoby fizyczne prowadzące działalność gospodarczą, osoby prawne i ich jednostki organizacyjne oraz jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej, które dokonują wypłaty należności osobom określonym w art. 3 ust. 1, z tytułu działalności określonej w art. 13 pkt 2 i 4 - 9 oraz art. 18, są obowiązane jako płatnicy pobierać, z zastrzeżeniem ust. 4 zaliczki na podatek dochodowy, w wysokości 19% należności pomniejszonej o koszty uzyskania przychodów w wysokości określonej w art. 22 ust. 9 oraz pomniejszonej o składki potrącone przez płatnika w danym miesiącu na ubezpieczenia emerytalne i rentowe oraz na ubezpieczenie chorobowe, o których mowa w art. 26 ust. 1 pkt 2 lit. b). Zaliczkę od dochodów, o których mowa w ust. 1, obliczoną w sposób określony w tym przepisie, zmniejsza się, z zastrzeżeniem art. 27b ust. 1 pkt 2 i ust. 2, o kwotę składki na ubezpieczenie zdrowotne pobranej przez płatnika, o którym mowa w ust. 1, zgodnie z przepisami o świadczeniach opieki zdrowotnej finansowanych ze środków publicznych. W myśl art. 42 ust. 1 płatnicy, o których mowa w art. 41, przekazują kwoty pobranych zaliczek na podatek oraz kwoty zryczałtowanego podatku w terminie do dnia 20 miesiąca następującego po miesiącu, w którym pobrano zaliczki (podatek) na rachunek urzędu skarbowego, którym kieruje naczelnik urzędu skarbowego właściwy według miejsca zamieszkania płatnika, a jeżeli płatnik nie jest osobą fizyczną, według siedziby bądź miejsca prowadzenia działalności, gdy płatnik nie posiada siedziby. Ponadto w terminie do końca lutego roku następującego po roku podatkowym płatnicy zobowiązani są przesłać podatnikom oraz urzędowi skarbowemu , którym kieruje naczelnik urzędu skarbowego właściwy według miejsca zamieszkania podatnika, imienne informacje o wysokości dochodu oraz pobranych zaliczkach na podatek dochodowy PIT - 11/8B wraz z informacją o wypłaconych podatnikowi kwotach z tytułu pełnienia obowiązków społecznych i obywatelskich PIT-R- zgodnie z postanowieniem art. 42 ust. 1 oraz ust. 2 pkt 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. Wzory druków, na których należy sporządzić powyższe informacje za lata 2005, 2006 określił Minister Finansów w rozporządzeniu z dnia 22 grudnia 2003 r. w sprawie określenia niektórych wzorów oświadczeń, deklaracji i informacji podatkowych obowiązujących w zakresie podatku dochodowego od osób fizycznych (Dz.U. z 2003 r. Nr 224 poz. 2225 ze zm.) wydanego na podstawie szczegółowego upoważnienia ustawowego zawartego w art. 45b pkt 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. Druki na których należy rozliczyć ławników zawiera: załącznik Nr 17 do powyższego rozporządzenia PIT - 11/8B informacja o dochodach oraz o pobranych zaliczkach na podatek dochodowy oraz załącznik Nr 18 do powyższego rozporządzenia PIT - R informacja o wypłaconych podatnikowi kwotach z tytułu pełnienia obowiązków społecznych i obywatelskich. W sytuacji gdy płatnik wypłaca osobie fizycznej jedynie należności z tytułu pełnienia obowiązków społecznych i obywatelskich i należności te nie przekraczają kwot wolnych od podatku dochodowego, płatnik nie ma obowiązku sporządzenia informacji PIT - 11/8B a jedynie informację PIT - R, przy czym przez kwotę wolną należy rozumieć kwotę wolną od podatku dochodowego na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 16 lub pkt 17 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. W przypadku przekroczenia kwoty wolnej od podatku płatnik ma obowiązek sporządzić również PIT - 11/8B, w którym wykaże kwotę podlegającą opodatkowaniu oraz kwotę zaliczek pobranych przez płatnika. Stosownie do objaśnień w załączniku Nr 18 do powyższego rozporządzenia, informację PIT - R mają obowiązek wypełnić płatnicy, o których mowa w art. 41 ust. 1 ustawy, dokonujący wypłat należności wolnych od podatku na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 16 lit. b i pkt 17 ustawy osobom z tytułu pełnienia obowiązków społecznych i obywatelskich (art. 13 pkt 5 i 6 ustawy).W części D:1)w kolumnie b płatnik wykazuje ogólną kwotę wypłat dokonanych należności w danym miesiącu, z uwzględnieniem kwot wolnych od podatku dochodowego na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 16 lit.b i pkt 17 ustawy,2)w kolumnie d płatnik wykazuje kwoty diet oraz kwoty stanowiące zwrot kosztów, wypłacone osobom pełniącym obowiązki społeczne i obywatelskie, wolne od podatku dochodowego na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 17 ustawy,3)w kolumnie e płatnik wykazuje nadwyżkę między kwotą wypłaconych należności a sumą kwot wolnych od podatku dochodowego, która podlega opodatkowaniu podatkiem dochodowym,4)w kolumnie f płatnik wykazuje kwotę pobranych zaliczek na podatek dochodowy. Sumę kwot wykazanych w kolumnie e oraz sumę kwot wykazanych w kolumnie f płatnik wykazuje w wierszu 7 części E informacji PIT - 11/8B oraz w rocznym obliczeniu podatku PIT - 40. Zatem kwoty rekompensaty nie należy wykazywać w kolumnie b i e w informacji o wypłaconych podatnikowi kwotach z tytułu pełnienia obowiązków społecznych i obywatelskich PIT R. W związku z powyższym w myśl art. 81 ustawy Ordynacja podatkowa, Sąd Okręgowy w N. zobowiązany jest do skorygowania informacji PIT - R za lata 2005 , 2006 przez złożenie korygującej informacji wraz z dołączonym pisemnym uzasadnieniem przyczyn korekty. W dacie złożenia wniosku nie toczyło się postępowanie podatkowe, kontrola podatkowa, postępowanie przed sądem administracyjnym.Zgodnie z art. 14a § 2 ustawy Ordynacja podatkowa niniejsza interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez wnioskodawcę. Stosownie do art. 14b § 1 i § 2 ustawy Ordynacja podatkowa interpretacja nie jest wiążąca dla wnioskodawcy, wiąże natomiast właściwe dla wnioskodawcy organy podatkowe i organy kontroli skarbowej i może zostać zmieniona albo uchylona wyłącznie w drodze decyzji, w trybie określonym w § 5.
Już dziś zamów dostęp
do IFK Platforma Księgowych i Kadrowych
- Codzienne aktualności prawne
- Porady i artykuły z najpopularniejszych czasopism INFOR wraz z bieżącymi wydaniami
- Bogatą bibliotekę materiałów wideo
- Merytoryczne dodatki, ściągi, plakaty