06.04.2006 Podatki

Postanowienie w sprawie interpretacji prawa podatkowego z dnia 06.04.2006, sygn. PP/443-5/06, Urząd Skarbowy w Piszu, sygn. PP/443-5/06

Czy nieodpłatne przekazywanie środków trwałych między Nadleśnictwami jako jednostkami organizacyjnymi Lasów Państwowych podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług?

Pytanie podatnika

Na podstawie art. 14a § 1 i § 4 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005r. nr 8, poz. 60 z późn. zm.) Naczelnik Urzędu Skarbowego w Piszu postanawia uznać stanowisko strony zawarte we wniosku wniesionym w dniu 08.03.2006r. za nieprawidłowe.

W dniu 08.03.2006r. wpłynął do tutejszego organu podatkowego wniosek Nadleśnictwa o udzielenie pisemnej informacji o zakresie stosowania przepisów prawa podatkowego. Z przedstawionego stanu faktycznego wynika, że Nadleśnictwa jako jednostki organizacyjne Lasów Państwowych, są upoważnione, a w niektórych przypadkach zobowiązane, na mocy Zarządzenia Dyrektora Generalnego Lasów Państwowych nr .../.... z dnia 26 października 1999r. w sprawie szczegółowego sposoby postępowania przy przekazywaniu pomiędzy jednostkami organizacyjnymi Lasów Państwowych mienia i przedmiotów mienia, znajdującego się w zarządzie Państwowego Gospodarstwa Leśnego oraz § 10 Rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 6 grudnia 1994r. w sprawie szczegółowych zasad gospodarki finansowej w Państwowym Gospodarstwie Leśnym Lasy Państwowe (Dz. U. nr 134, poz. 692), do przekazywania pomiędzy sobą mienia znajdującego się w zarządzie PGL Lasy Państwowe, w tym między innymi środków trwałych w postaci ruchomości i nieruchomości. Najczęściej przekazywany jest pomiędzy Nadleśnictwami sprzęt służący do prowadzenia gospodarki leśnej, który stał się zbędny w jednej jednostce, a może być wykorzystany w gospodarce leśnej innego Nadleśnictwa lub może być wykorzystany w działalności operacyjnej Regionalnej Dyrekcji Lasów Państwowych. Zgodnie z § 6 ust. 2 Zarządzenia nr 85/1999, przekazywanie mienia pomiędzy jednostkami organizacyjnymi Lasów Państwowych następuje nieodpłatnie. Przekazanie następuje na podstawie następujących dokumentów: pierwotnym dokumentem jest wniosek-porozumienie, następnym protokół zdawczo-odbiorczy i kolejnymi protokół przekazania środka trwałego (w jednostce przekazującej) oraz protokół przyjęcia środka trwałego (w jednostce przyjmującej). Na podstawie protokołów jednostki dokonują odpowiednich zmian w swoich ewidencjach środków trwałych oraz odpowiednich księgowań w ewidencji księgowej. Nadleśnictwo nie wystawiało faktur VAT dla jednostek odbierających. Przekazaniom tym nie towarzyszyły również rozliczenia pieniężne między stronami. Jak wynika z wniosku strony część środków trwałych podlegających przekazaniu została zakupiona przez Nadleśnictwo, zaś część otrzymana w formie opisanego ?przekazania?. Strona podnosi także, iż zgodnie ze stanowiskiem Ministra Finansów, wyrażonym w piśmie znak: PO3/AS/722-867/92 z dnia 10.11.1992r., rozliczeń z Budżetem Państwa z tytułu podatku dochodowego od osób prawnych dokonuje Dyrekcja Generalna Lasów Państwowych, a nie poszczególne jednostki.

ikona kłódki
Treści dostępne dla abonentów IFK Platformy Księgowych i Kadrowych

Już dziś zamów dostęp
do IFK Platforma Księgowych i Kadrowych

  • Codzienne aktualności prawne
  • Porady i artykuły z najpopularniejszych czasopism INFOR wraz z bieżącymi wydaniami
  • Bogatą bibliotekę materiałów wideo
  • Merytoryczne dodatki, ściągi, plakaty
Kup dostęp
Powiązane dokumenty
ikona zobacz najnowsze Dokumenty podobne