Postanowienie w sprawie interpretacji prawa podatkowego z dnia 16.12.2005, sygn. pv-440/IP/75/2005, Urząd Skarbowy w Koninie, sygn. pv-440/IP/75/2005
Wobec czego Urząd Gminy i Miasta pyta: Jaką stawkę VAT należy zastosować przy sprzedaży:1. łąk i pastwisk,2. rowów,3. gruntu wraz z drogą tłuczniową,4. gruntu wraz z drogą gruntowąprzeznaczonych, zgodnie z miejscowym planem zagospodarowania przestrzennego, pod eksploatację węgla brunatnego?
Udziela dla Urzędu Gminy i Miasta, interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego w indywidualnej sprawie przedstawionej we wniosku, oceniając stanowisko podatnika jako prawidłowe.
U z a s a d n i e n i e
Podatnik wnioskiem zwrócił się do Naczelnika Urzędu Skarbowego o interpretację przepisów prawa podatkowego w zakresie podatku od towarów i usług, przedstawiając w nim następujący stan faktyczny: Urząd Gminy i Miasta prowadzi działalność związaną z kierowaniem podstawowymi rodzajami działalności publicznej, sklasyfikowaną po numerem "7511Z". Stosownie do postanowień § 8 ust. 1 pkt 13 Rozporządzenia Ministra Finansów z 27.04.2004 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 97, poz. 970 ze zm.), zwolnione z podatku od towarów i usług zostały czynności związane z wykonywaniem zadań publicznych nałożonych odrębnymi przepisami, wykonywane w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność przez jednostki samorządu terytorialnego, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych. Na podstawie protokołu uzgodnień pomiędzy Gminą a Kopalnią Węgla Brunatnego planuje się dokonanie zamiany gruntów. Aktem notarialnym zostanie zawarta umowa zamiany, której przedmiotem będą następujące działki gruntu: 1. Niezabudowana działka gruntu, w rejestrze ewidencji gruntów opisana jako łąki trwałe, użytki kopalne, grunty orne, pastwiska trwałe, a w obowiązującym miejscowym planie zagospodarowania przestrzennego przeznaczona na cele gospodarki nierolnej - eksploatacja węgla brunatnego, 2. Rów melioracyjny, w rejestrze ewidencji gruntów opisany jako rów, a w obowiązującym miejscowym planie zagospodarowania przestrzennego przeznaczony na cele gospodarki nierolnej - eksploatacja węgla brunatnego, 3. Grunt o powierzchni 1,1892 ha wraz z budowlą - droga tłuczniowa (z kamienia wapiennego) o pow. 1,1892 ha, w rejestrze ewidencji gruntów opisana jako droga, a w obowiązującym miejscowym planie zagospodarowania przestrzennego przeznaczona na cele gospodarki nierolnej - eksploatacja węgla brunatnego, 4. Grunt o powierzchni 0,0026 ha - droga gruntowa o pow. 0,0026 ha, w rejestrze ewidencji gruntów opisana jako droga, a w obowiązującym miejscowym planie zagospodarowania przestrzennego przeznaczona na cele gospodarki nierolnej - eksploatacja węgla brunatnego. Z dniem 27 maja 1990 r. na podstawie art. 5 ust. 1 ustawy z dnia 10.05.1990 r. - Przepisy wprowadzające ustawę o samorządzie terytorialnym i ustawie o pracownikach samorządowych (Dz. U. Nr 32, poz. 191 z późn. zm.), Gmina nabyła z mocy prawa nieodpłatnie własność w/w nieruchomości wraz z budowlami stanowiącymi część składową gruntu. Nieruchomości użytkowane są przez jednostkę samorządu terytorialnego przez 15 lat. Gminie nie przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego. Podatnik oświadczył, że w związku z przedstawionym stanem faktycznym w sprawie tej nie toczy się postępowanie podatkowe, nie jest prowadzona kontrola podatkowa ani postępowanie przed sądem administracyjnym. Wobec czego Urząd Gminy i Miasta pyta: Jaką stawkę VAT należy zastosować przy sprzedaży:1. łąk i pastwisk,2. rowów,3. gruntu wraz z drogą tłuczniową,4. gruntu wraz z drogą gruntowąprzeznaczonych, zgodnie z miejscowym planem zagospodarowania przestrzennego, pod eksploatację węgla brunatnego? Zdaniem Urzędy Gminy i Miasta :- dostawa gruntów na których znajdują się łąki trwałe, użytki kopalne, grunty orne, pastwiska trwałe jest zwolniona z opodatkowania podatkiem VAT,- dostawa gruntu wraz z rowem melioracyjnym stanowiącym część składową gruntu jest zwolniona z opodatkowania podatkiem VAT,- dostawa gruntu wraz z drogą tłuczniową jest zwolniona z opodatkowania podatkiem VAT,- dostawa gruntu wraz z drogą gruntową jest zwolniona z opodatkowania podatkiem VAT. Po przeanalizowaniu przedstawionego we wniosku stanu faktycznego, Naczelnik Urzędu Skarbowego , dokonując oceny zajętego stanowiska przez podatnika, informuje:Ad.1. Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z 11.03.2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.), opodatkowaniu podlega m.in. odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju. Przez towary, w myśl art. 2 pkt 6 ww. ustawy o podatku od towarów i usług, należy rozumieć rzeczy ruchome, jak również wszelkie postacie energii, budynki i budowle lub ich części, będące przedmiotem czynności podlegających opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, które są wymienione w klasyfikacjach wydanych na podstawie przepisów o statystyce publicznej, a także grunty. Zatem, od 1 maja 2004 r. sprzedaż gruntu stanowi dostawę towaru i podlega opodatkowaniu podatkiem VAT wg stawki 22%, zgodnie z art. 41 ust. 1 ww. ustawy o podatku od towarów i usług. Jednakże w ustawie o podatku od towarów i usług, niektóre czynności mieszczące się w zakresie uregulowanym przepisami podlegają zwolnieniom przedmiotowym. I tak, w art. 43 ust. 1 pkt 9 ww. ustawy o podatku od towarów i usług, zwolnieniu przedmiotowemu poddano dostawę terenów niezabudowanych innych niż tereny budowlane oraz przeznaczone pod zabudowę. Tak więc ze zwolnienia od podatku VAT na podstawie powyższego przepisu korzysta jedynie sprzedaż terenów niezabudowanych innych niż tereny budowlane i przeznaczone pod zabudowę oraz dostawa gruntów rolnych i leśnych. W związku z tym, że na gruncie przepisów podatkowych brak jest definicji pojęcia gruntu "przeznaczonego pod zabudowę" należy przywołać definicje z innych gałęzi prawa tj. należy odnieść się do przepisów ustawy z dnia 7 lipca 1994 r. Prawo budowlane (Dz. U. z 2003 r. Nr 207, poz. 2016). W myśl art. 3 pkt 6 ww. ustawy Prawo budowlane, przez budowę rozumie się wykonywanie obiektu budowlanego w określonym miejscu, także odbudowę, rozbudowę, nadbudowę obiektu budowlanego. Z kolei przez obiekt budowlany należy rozumieć: budynek, budowlę, obiekt małej architektury (art. 3 pkt 1). Zgodnie z art. 3 pkt 3 ww. Prawo budowlane, budowlą jest każdy obiekt budowlany niebędący budynkiem lub obiektem małej architektury, jak: lotniska, drogi, linie kolejowe, mosty, wiadukty, tunele, itp. Przez grunt przeznaczony pod zabudowę rozumieć należy zarówno te grunty, które widnieją w planie zagospodarowania przestrzennego jako przeznaczone pod zabudowę jaki i te, w stosunku do których właściciel w sposób dający się udowodnić uzewnętrznił zamiar ich przeznaczenia pod zabudowę. Przeznaczenie pod eksploatację węgla brunatnego nie mieści się w żadnym z przytoczonych pojęć, zatem dostawa gruntów, na których znajdują się łąki trwałe, użytki kopalne, grunty orne, pastwiska trwałe, jest zwolniona z opodatkowania podatkiem od towarów i usług, na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 9 ww. ustawy o podatku od towarów i usług. Ad. 2. Podatnik stwierdza we wniosku, że w Polskiej Klasyfikacji Obiektów Budowlanych rowy melioracyjne sklasyfikowane są w grupie 215 "Budowle wodne", klasa 2153 "Budowle inżynierskie służące do nawadniania i kultywacji ziemi jako otwarte rowy drenażowe". W myśl art. 29 ust. 5 ww. ustawy o podatku od towarów i usług, w przypadku dostawy budynków lub budowli trwale z gruntem związanych, albo części takich budynków lub budowli, z podstawy opodatkowania nie wyodrębnia się wartości gruntu. Oznacza to, że w przypadku dostawy gruntu związanego z budowlą obowiązuje stawka podatku właściwa dla tej budowli. Zgodnie bowiem z art. 48 ustawy z dnia 23.04.1964 r. Kodeks cywilny (Dz. U. Nr 16, poz. 93 z późn. zm.), budynek stanowi część składową gruntu. Natomiast częścią składową jest wszystko, co nie może być od niego odłączone bez uszkodzenia lub istotnej zmiany przedmiotu odłączonego (art. 47 § 2 K.c.). W ustawie o podatku od towarów i usług przewidziano w art. 43 ust. 1 pkt 2, zwolnienie przedmiotowe dla dostawy towarów używanych pod warunkiem, że w stosunku do tych towarów nie przysługiwało dokonującemu ich dostawy prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, zwolnienie dotyczy również używanych budynków i budowli lub ich części, będących przedmiotem umowy najmu, dzierżawy lub innych umów o podobnym charakterze. Zgodnie z definicja zawartą w art. 43 ust. 2 ww. ustawy o podatku od towarów i usług, przez towary używane, o których mowa w ust. 1 pkt 2, rozumie się:1) budynki i budowle lub ich części - jeżeli od końca roku, w którym zakończono budowę tych obiektów, minęło co najmniej 5 lat,2) pozostałe towary, z wyjątkiem gruntów, których okres użytkowania przez podatnika dokonującego ich dostawy wyniósł co najmniej pół roku. W świetle natomiast art. 43 ust. 6 ww. ustawy o podatku od towarów i usług, zwolnienia, o którym mowa w art. 43 ust. 1 pkt 2 nie stosuje się do dostawy towarów wymienionych w art. 43 ust. 2 pkt 1, jeżeli przed wprowadzeniem ich do ewidencji środków trwałych lub w trakcie użytkowania wydatki poniesione przez podatnika na ulepszenie, w rozumieniu przepisów o podatku dochodowym, stanowiły co najmniej 30% wartości początkowej, a podatnik:1) miał prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego od tych wydatków,2) użytkował te towary w okresie krótszym niż 5 lat w celu wykonywania czynności opodatkowanych. Z uwagi na fakt, że żaden z powyższych warunków wyłączających zwolnienie nie został spełniony, zatem dostawa gruntu wraz z rowem melioracyjnym stanowiącym część składową gruntu będzie zwolniona z podatku od towarów i usług. Ad.3. Podatnik stwierdza we wniosku, iż w Polskiej Klasyfikacji Obiektów Budowlanych drogi gruntowe oraz drogi tłuczniowe sklasyfikowano w grupie 211: Autostrady, drogi ekspresowe, ulice i drogi pozostałe, klasa 2112: Ulice i drogi pozostałe. Droga gruntowa jest częścią składową gruntu w stosunku do którego żaden z warunków wyłączających zwolnienie nie został spełniony i w związku z tym sprzedaż gruntu wraz z ww. drogą będzie zwolniona z podatku od towarów i usług.Ad. 4. Z dniem 27 maja 1990 r. na podstawie art. 5 ust. 1 ustawy z 10.05.1990 r. - Przepisy wprowadzające ustawę o samorządzie terytorialnym i ustawie o pracownikach samorządowych (Dz. U. Nr 32, poz. 191 z późn. zm.), Gmina nabyła z mocy prawa nieodpłatnie własność w/w nieruchomości - grunt wraz z drogą gruntową. Odnośnie tej nieruchomości podano jeszcze informację, że w 1996 roku zrealizowano inwestycję polegająca na dostosowaniu istniejącej drogi o nawierzchni gruntowej przez poprawienie parametrów technicznych oraz wykonanie nawierzchni jezdni z kamienia wapiennego. Wydatki na ulepszenie drogi stanowiły co najmniej 30% wartości początkowej drogi. Jednostka nie posiadała prawa do odliczenia podatku od tych wydatków ponieważ wydatki te nie były związane ze sprzedażą opodatkowaną a jednostka nie posiadała statusu podatnika VAT. W związku z powyższym, warunki wyłączające zwolnienie nie zostały spełnione zatem dostawa ww. nieruchomości jest zwolniona z podatku od towarów i usług. W świetle omówionych wyżej przepisów prawnych ustawy o podatku od towarów i usług, przedstawione przez podatnika stanowisko uznaje się za prawidłowe. Wobec powyższego postanowiono jak w sentencji.
Już dziś zamów dostęp
do IFK Platforma Księgowych i Kadrowych
- Codzienne aktualności prawne
- Porady i artykuły z najpopularniejszych czasopism INFOR wraz z bieżącymi wydaniami
- Bogatą bibliotekę materiałów wideo
- Merytoryczne dodatki, ściągi, plakaty