Artykuł aktualny na dzień 09-04-2025

Informator dla klientów biur rachunkowych – kwiecień 2025 r.

Kalendarium wydarzeń – kwiecień 2025 r.

1 kwietnia 2025 r.

Obowiązkowe e-Doręczenia dla przedsiębiorców wpisanych do KRS

Od 1 kwietnia 2025 roku firmy, które zarejestrowały działalność w KRS przed 1 stycznia 2025 roku powinny posiadać adres do e-Doręczeń. Są to podmioty wymienione w art. 36 ustawy o Krajowym Rejestrze Sądowym, w tym w szczególności:

• spółki z ograniczoną odpowiedzialnością,

• spółki akcyjne,

• proste spółki akcyjne,

• spółki europejskie,

• spółki jawne,

• spółki komandytowe,

• spółki komandytowo- akcyjne,

• spółki partnerskie,

• spółdzielnie,

• spółdzielnie europejskie,

• towarzystwa ubezpieczeń wzajemnych,

• towarzystwa reasekuracji wzajemnej,

• fundacje oraz stowarzyszenia posiadające osobowość prawną – w przypadku, gdy oprócz posiadania wpisu do rejestru stowarzyszeń i fundacji są wpisane do rejestru przedsiębiorców KRS (a więc gdy prowadzą działalność gospodarczą).

Ważne

Podmioty wpisane do rejestru przedsiębiorców KRS mogą wnioskować o założenie adresu do e-Doręczeń przez:

1. Biznes.gov.pl - bezpłatny wniosek o założenie adresu do e-Doręczeń powiązanego z bezpłatną skrzynką w Koncie Przedsiębiorcy na portalu Biznes.gov.pl

2. KRS - wniosek o adres do e-Doręczeń składany razem z wnioskiem o rejestrację lub zmianę danych w rejestrze przedsiębiorców KRS, przy czym co istotne, wnioski rejestracyjne i zmianowe w KRS są płatne. Adres do e-Doręczeń założony w ten sposób też jest powiązany z bezpłatną skrzynką w Koncie Przedsiębiorcy na portalu Biznes.gov.pl

3. komercyjnego dostawcę - na warunkach oferowanych przez poszczególnych kwalifikowanych dostawców usługi e-Doręczeń.

W przypadku podmiotów wpisanych do KRS wniosek muszą podpisać elektronicznie osoby uprawnione do reprezentacji przedsiębiorcy albo pełnomocnik/ prokurent, który ma umocowanie do złożenia wniosku. Ponadto przedsiębiorca musi wyznaczyć administratora skrzynki do e-Doręczeń. Administrator to osoba, która obsługuje (zarządza) tą skrzynką. Na adres e-mail administratora przychodzi powiadomienie systemowe z linkiem aktywacyjnym. Zarządzanie skrzynką doręczeń obejmuje m.in. wysyłanie i odbieranie korespondencji oraz wskazywanie osób fizycznych upoważnionych do wysyłania i odbierania korespondencji. Warto wskazać dodatkowe osoby, aby zapewnić płynność w obsłudze korespondencji firmy, na przykład w razie nieobecności administratora w pracy.

ikona kłódki
Treści dostępne dla abonentów IFK Platformy Księgowych i Kadrowych

Już dziś zamów dostęp
do IFK Platforma Księgowych i Kadrowych

  • Codzienne aktualności prawne
  • Porady i artykuły z najpopularniejszych czasopism INFOR wraz z bieżącymi wydaniami
  • Bogatą bibliotekę materiałów wideo
  • Merytoryczne dodatki, ściągi, plakaty
Kup dostęp
Powiązane dokumenty