Informator dla klientów biur rachunkowych – kwiecień 2025 r.
Kalendarium wydarzeń – kwiecień 2025 r.
1 kwietnia 2025 r.
Obowiązkowe e-Doręczenia dla przedsiębiorców wpisanych do KRS
Od 1 kwietnia 2025 roku firmy, które zarejestrowały działalność w KRS przed 1 stycznia 2025 roku powinny posiadać adres do e-Doręczeń. Są to podmioty wymienione w art. 36 ustawy o Krajowym Rejestrze Sądowym, w tym w szczególności:
• spółki z ograniczoną odpowiedzialnością,
• spółki akcyjne,
• proste spółki akcyjne,
• spółki europejskie,
• spółki jawne,
• spółki komandytowe,
• spółki komandytowo- akcyjne,
• spółki partnerskie,
• spółdzielnie,
• spółdzielnie europejskie,
• towarzystwa ubezpieczeń wzajemnych,
• towarzystwa reasekuracji wzajemnej,
• fundacje oraz stowarzyszenia posiadające osobowość prawną – w przypadku, gdy oprócz posiadania wpisu do rejestru stowarzyszeń i fundacji są wpisane do rejestru przedsiębiorców KRS (a więc gdy prowadzą działalność gospodarczą).
Podmioty wpisane do rejestru przedsiębiorców KRS mogą wnioskować o założenie adresu do e-Doręczeń przez:
1. Biznes.gov.pl - bezpłatny wniosek o założenie adresu do e-Doręczeń powiązanego z bezpłatną skrzynką w Koncie Przedsiębiorcy na portalu Biznes.gov.pl
2. KRS - wniosek o adres do e-Doręczeń składany razem z wnioskiem o rejestrację lub zmianę danych w rejestrze przedsiębiorców KRS, przy czym co istotne, wnioski rejestracyjne i zmianowe w KRS są płatne. Adres do e-Doręczeń założony w ten sposób też jest powiązany z bezpłatną skrzynką w Koncie Przedsiębiorcy na portalu Biznes.gov.pl
3. komercyjnego dostawcę - na warunkach oferowanych przez poszczególnych kwalifikowanych dostawców usługi e-Doręczeń.
W przypadku podmiotów wpisanych do KRS wniosek muszą podpisać elektronicznie osoby uprawnione do reprezentacji przedsiębiorcy albo pełnomocnik/ prokurent, który ma umocowanie do złożenia wniosku. Ponadto przedsiębiorca musi wyznaczyć administratora skrzynki do e-Doręczeń. Administrator to osoba, która obsługuje (zarządza) tą skrzynką. Na adres e-mail administratora przychodzi powiadomienie systemowe z linkiem aktywacyjnym. Zarządzanie skrzynką doręczeń obejmuje m.in. wysyłanie i odbieranie korespondencji oraz wskazywanie osób fizycznych upoważnionych do wysyłania i odbierania korespondencji. Warto wskazać dodatkowe osoby, aby zapewnić płynność w obsłudze korespondencji firmy, na przykład w razie nieobecności administratora w pracy.
Już dziś zamów dostęp
do IFK Platforma Księgowych i Kadrowych
- Codzienne aktualności prawne
- Porady i artykuły z najpopularniejszych czasopism INFOR wraz z bieżącymi wydaniami
- Bogatą bibliotekę materiałów wideo
- Merytoryczne dodatki, ściągi, plakaty
