Informacja o zakresie stosowania przepisów prawa podatkowego z dnia 04.06.2004, sygn. PP/443/IN/13/BT/2004, Urząd Skarbowy w Brzegu, sygn. PP/443/IN/13/BT/2004
Zwrot podatku naliczonego przy zakupach ze środków finansowanych z pomocy zagranicznej.
W myśl art. 14a § 1 ustawy z dnia 29.08.1997r. - Ordynacja podatkowa (Dz.U. Nr 137, poz. 926 ze zm.) Urząd Skarbowy stosownie do swojej właściwości, na pisemne zapytanie podatnika, płatnika lub inkasenta ma obowiązek udzielić pisemnej informacji o zakresie stosowania przepisów prawa podatkowego w ich indywidualnych sprawach, w których nie toczy się postępowanie podatkowe lub kontrola podatkowa albo postępowanie przed sądem administracyjnym.Działając na podstawie cytowanego art.l4a §1 ustawy Ordynacja podatkowa, Naczelnik Urzędu Skarbowego w Brzegu na złożone w dniu 06.05.2004r. (data wpływu do organu podatkowego) pismo w sprawie zwrotu podatku naliczonego przy zakupach ze środków finansowanych z pomocy zagranicznej stwierdza, co następuje:Za środki finansowe bezzwrotnej pomocy zagranicznej § 6 ust.3 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 27 kwietnia 2004r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 97, poz. 970) nakazuje uważać bezzwrotne środki przekazane polskim podmiotom z budżetu Unii Europejskiej na podstawie umów zawartych z Rządem Rzeczpospolitej Polskiej, dotyczących:1.Programu Pomocy w Przebudowie Gospodarczej Państw Europy Środkowej i Wschodniej (PHARE), w tym złotowe fundusze partnerskie powstałe w wyniku realizacji tego programu. a także środki, które zostały przekazane polskim podmiotom na podstawie umów zawartych z nimi przed 1 maja 2004r. na sfinansowanie programów, realizowanych przez te jednostki w ramach Programów Ramowych Unii Europejskiej oraz w ramach innych programów wspólnotowych Unii Europejskiej;2.kontraktów zawartych przed dniem 1 maja 2004r. w ramach Przedakcesyjnego Instrumentu Polityki Rolnej (ISPA).W myśl § 6 ust.4 cytowanego wyżej rozporządzenia, za środki finansowe bezzwrotnej pomocy zagranicznej uważa się także bezzwrotne środki przekazane polskim podmiotom przez rządy państw obcych lub organizacje międzynarodowe udzielające pomocy na podstawie:1.umów zawartych z Rządem Rzeczpospolitej Polskiej,2.jednostronnych deklaracji rządów i organizacji międzynarodowych udzielających pomocy - z wyłączeniem środków pochodzących z budżetu Unii Europejskiej oraz przypadków kiedy umowa nie wyłącza możliwości opłacania podatku ze środków finansowych bezzwrotnej pomocy zagranicznej.Przypadki, w których kwota podatku naliczonego może być zwrócona jednostce dokonującej nabycia (importu) towarów i usług finansowanego ze środków bezzwrotnej pomocy zagranicznej oraz warunki i tryb dokonywania tego zwrotu, określone zostały w § 23 27 cytowanego rozporządzenia.Zgodnie z § 23 ust.1, 2 rozporządzenia zarejestrowanym podatnikom, którzy dokonują nabycia towarów i usług lub importu towarów za środki finansowe bezpośrednio im przekazane na odrębny rachunek bankowy, na którym są ulokowane wyłącznie środki bezzwrotnej pomocy zagranicznej o którym mowa w §6 ust.3 i 4, przysługuje zwrot podatku naliczonego. Przepis ust.1 stosuje się odpowiednio do zarejestrowanych podatników dokonujących bezpośrednio nabycia towarów i usług lub importu towarów za środki finansowe, przekazane z rachunku bankowego, na którym są ulokowane środki bezzwrotnej pomocy zagranicznej, przekazane przez podatnika, o którym mowa w ust. 1.W myśl § 24 ust.1, 2, 3 rozporządzenia, zwrot podatku nie dotyczy kwot podatku naliczonego: o które został pomniejszony lub mógł być pomniejszony podatek należny, lub które zostały zwrócone przez właściwy urząd skarbowy na podstawie odrębnych przepisów. Przepis ust. l stosuje się również w przypadku dokonania zwrotu podatku naliczonego w formie zaliczki, o której mowa w odrębnych przepisach. Przepis § 23 nie ma zastosowania przy nabyciu za środki bezzwrotnej pomocy zagranicznej, gdy kwota podatku została zaliczona do objęcia kosztami kwalifikowanymi w rozumieniu przepisów regulujących zasady korzystania ze środków bezzwrotnej pomocy zagranicznej.Przepisy § 25 ust.1, 2 rozporządzenia stanowią, że zwrot podatku przysługuje podatnikom, którzy spełniają następujące warunki: złożyli zgłoszenie rejestracyjne i posiadają numer identyfikacji podatkowej; prowadzą ewidencję, o której mowa w art. 109 ust. 3 ustawy z dnia 11 marca 2004r. o podatku od towarów i usług (Dz.U. Nr 54, poz. 535); w całości zapłacili należność obejmującą podatek naliczony z tytułu dokonanego nabycia towarów lub usług oraz posiadają oryginał faktury lub faktury korygującej, a w przypadku importu towarów - dokument stwierdzający zapłatę cła i podatków pobieranych przez organy celne, zaś w przypadku wewnątrzwspólnotowego nabycia towarów lub dostawy towarów, dla której podatnikiem jest ich nabywca - fakturę wewnętrzną lub fakturę wystawioną przez dostawcę, a także dokumenty handlowe potwierdzające dokonanie dostawy lub świadczenie usług; posiadają rachunek bankowy, na którym są wyodrębnione środki bezzwrotnej pomocy zagranicznej, o których mowa w §6 ust.2 i 4; posiadają zaświadczenie wydane przez Urząd Komitetu Integracji Europejskiej, że nabycie zostało sfinansowane ze środków, o których mowa w §6 ust.4 pkt2, a w przypadku nabycia sfinansowanego ze środków bezzwrotnej pomocy zagranicznej wymienionych w § 6 ust. 3 i 4 pkt 1, przedstawia takie zaświadczenie, gdy naczelnik urzędu skarbowego zażąda jego przedstawienia w związku z potrzebą jednoznacznej identyfikacji tych środków. Ust. 2 § 25 cytowanego wyżej rozporządzenia stanowi, również, że zwrot podatku przysługuje także podatnikom, którzy kwotę podatku naliczonego zapłacili z innych środków niż środki bezzwrotnej pomocy zagranicznej, o których mowa w § 6 ust.3 i 4.W myśl § 27 ust. 1, zwrot podatku następuje na wniosek podatnika w terminie 60 dni od dnia złożenia wniosku oraz z uwzględnieniem warunków określonych w art.99 ust.12 ustawy o podatku od towarów i usług, a w przypadku nieotrzymania zwrotu w tym terminie, również z uwzględnieniem warunków wymienionych w art. 87 ust.2 i 7 ustawy.Wniosek, o którym mowa w ust. 1 zawiera co najmniej dane dotyczące: wartości nabytych towarów i usług lub importu towarów, których dotyczy zwrot podatku; kwoty podatku, o której zwrot ubiega się podatnik. Do wniosku, o którym mowa w ust. 1, dołącza się: kopię dokumentu stwierdzającego przekazanie na rachunek bankowy podatnika środków finansowanych bezzwrotnej pomocy zagranicznej, o których mowa w § 6 ust.3 i 4; dowód dokonania zapłaty ze środków bezzwrotnej pomocy zagranicznej.Przepisy ust. 1 - 3 mają odpowiednio zastosowanie do zwrotów wymienionych w § 26, z tym, że wniosek powinien zawierać również wyliczenie kwot wnioskowanego zwrotu podatku wraz z zestawieniem danych odnoszących się do poszczególnych sprzedawców oraz wystawionych przez nich faktur lub dokumentów celnych, o których mowa w § 26 ust. 5, niezbędnych do określenia prawidłowej kwoty zwrotu podatku; do wniosku powinno być również dołączone zaświadczenie o zarejestrowaniu przez Urząd Komitetu Integracji Europejskiej umowy przewidującej finansowanie w części zakupów ze środków bezzwrotnej pomocy zagranicznej, o których mowa w § 6 ust. 3 i 4, wraz z określeniem wynikającego z podpisanej umowy udziału tego finansowania. Podatnik dołącza wniosek, o którym mowa w ust. 1, do deklaracji podatkowej dla podatku od towarów i usług.Reasumując, w świetle powyżej cytowanych przepisów i przy zachowaniu warunków jakie musi spełnić podatnik, Gmina może wystąpić do organu podatkowego o częściowy zwrot podatku naliczonego w przypadku współfinansowaniu zakupu towarów i usług związanych z realizacją zadania inwestycyjnego finansowanego w części z własnych środków finansowych a w części z rachunku bankowego, na którym ulokowane są wyłącznie środki bezzwrotnej pomocy zagranicznej pod nazwą " Kanalizacja sanitarna w Jankowicach Wielkich, sieć zbiorcza, pompownie sieciowe, przykanaliki oraz tranzyt przesyłowy Jankowice Wielkie - Czeska Wieś".Natomiast zwrotu podatku nie stosuje się do zakupów towarów i usług, gdy stosowna umowa przewiduje możliwość sfinansowania podatku ze środków bezzwrotnej pomocy zagranicznej.Ponadto tutejszy organ podatkowy informuje, że do 0 % obniżono stawkę podatku VAT w stosunku do świadczenia usług od zarejestrowanych podatników oraz do importu usług, nabywanych za środki bezzwrotnej pomocy zagranicznej, określone w § 6 ust. 1,2 cytowanego wyżej rozporządzenia, jeżeli zawarta została pisemna umowa o świadczenie tych usług, zarejestrowana przez Urząd Komitetu Integracji Europejskiej. Zasadę tę stosuje się również do świadczenia i importu usług, których nabycie finansowane jest w części z powyżej określonych środków bezzwrotnej pomocy zagranicznej i w części z innych własnych środków finansowych podatnika. Stawkę 0 % stosuje się wówczas do tej części wartości usługi, która została sfinansowana ze środków bezzwrotnej pomocy zagranicznej, pod warunkiem, że świadczący usługę wystawi fakturę, w której określi odrębnie część wartości usługi, która jest finansowana ze środków bezzwrotnej pomocy zagranicznej i z innych środków.Jeśli chodzi o stosowanie stawki podatku VAT 7 % przy wykonaniu powyższego zadania inwestycyjnego przez wykonawców zgodnie z zawartą umową, tutejszy organ podatkowy informuje, że świetle przepisów ustawy z dnia 11 marca 2004r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535) w brzmieniu obowiązującym od 1 maja 2004r. należy stosować właściwe stawki podatku VAT przypisane dla danej usługi lub dla danego towaru.
Już dziś zamów dostęp
do IFK Platforma Księgowych i Kadrowych
- Codzienne aktualności prawne
- Porady i artykuły z najpopularniejszych czasopism INFOR wraz z bieżącymi wydaniami
- Bogatą bibliotekę materiałów wideo
- Merytoryczne dodatki, ściągi, plakaty