Postanowienie składu 7 sędziów SN z dnia 17 września 2003 r. sygn. III SW 149/03
1. Przyjęcie przez partię polityczną darowizny od osoby fizycznej mającej miejsce zamieszkania na terenie Rzeczpospolitej Polskiej w formie wpłaty gotówkowej nie jest przesłanką odrzucenia sprawozdania finansowego partii (art. 38a ust. 2 pkt 4 w związku z art. 24 ust. 1 i art. 25 ust. 2 ustawy z dnia 27 czerwca 1997 r. o partiach politycznych, jednolity tekst: Dz.U. z 2001 r. Nr 79, poz. 857 ze zm.).
2. Niezłożenie sprawozdania finansowego przez komitet wyborczy (art. 84 ustawy z dnia 16 lipca 1998 r. Ordynacja wyborcza do rad gmin, rad powiatów i sejmików wojewódzkich, Dz.U. Nr 95, poz. 602 ze zm.) nie powoduje odrzucenia sprawozdania finansowego partii politycznej (art. 38a ust. 2 pkt 5 ustawy o partiach politycznych), jeżeli nie ustalono, że gromadzono i dokonywano wydatków na kampanię wyborczą z pominięciem Funduszu Wyborczego.
Przewodniczący SSN Teresa Flemming-Kulesza
Sędziowie SN: Józef lwulski (sprawozdawca), Kazimierz Jaśkowski, Andrzej Kijowski, Jerzy Kwaśniewski, Zbigniew Myszka, Maria Tyszel
Sąd Najwyższy, po rozpoznaniu na posiedzeniu niejawnym w dniu 17 września 2003 r. skargi Polskiej Wspólnoty Narodowej na uchwałę Państwowej Komisji Wyborczej z dnia 21 lipca 2003 r. w przedmiocie odrzucenia sprawozdania finansowego.
uznał skargę za zasadną.
Uzasadnienie
Uchwałą z dnia 21 lipca 2003 r. Państwowa Komisja Wyborcza na podstawie art. 38a ust. 1 pkt 3 ustawy z dnia 27 czerwca 1997 r. o partiach politycznych (jednolity tekst: Dz.U. z 2001 r. Nr 79, poz. 857 ze zm.) postanowiła odrzucić sprawozdanie Polskiej Wspólnoty Narodowej o źródłach pozyskania środków finansowych, w tym o kredytach bankowych i warunkach ich uzyskania oraz o wydatkach poniesionych ze środków Funduszu Wyborczego w 2002 r.
W uzasadnieniu uchwały Państwowa Komisja Wyborcza stwierdziła w szczególności, że Polska Wspólnota Narodowa w 2002 r. pozyskała środki finansowe w łącznej kwocie 38.124,46 zł. Wykazana w sprawozdaniu kwota przychodów wynosi 38.130,67 zł, gdyż uwzględnia stan środków na rachunku bankowym przed 1 stycznia 2002 r. Na rachunek bankowy partii wpłynęło 11.659,46 zł, pochodzących z darowizn od osób fizycznych. W ramach tych środków stwierdzono wpłatę kwoty 807,86 zł pochodzącej z zagranicy, dokonaną przez osobę zamieszkałą [...] w USA oraz trzy wpłaty na kwoty po 2.000 zł każda, dokonane przez J.C. Państwowa Komisja Wyborcza na podstawie art. 38a ust. 1, w związku z art. 34a ust. 2 ustawy o partiach politycznych zwróciła się o wskazanie formy w jakiej wpłaty te zostały dokonane, a także o wyjaśnienie, czy wpłata dokonana za granicą pochodzi od obywatela polskiego. W odpowiedzi przewodniczący partii oświadczył, że wpłata dokonana za granicą pochodzi od B.T., będącego obywatelem polskim i nastąpiła przelewem z jego rachunku osobistego. W przypadku wpłat od J.C, dwie z nich zostały dokonane przelewem, natomiast trzecia w formie wpłaty gotówkowej w oddziale banku. Państwowa Komisja Wyborcza uznała, że stanowi to naruszenie art. 25 ust. 5 ustawy o partiach politycznych, zgodnie z którym jednorazowa wpłata kwoty przekraczającej najniższe miesięczne wynagrodzenie za pracę pracowników (760 zł) może być dokonana na rzecz partii politycznej jedynie czekiem, przelewem lub kartą płatniczą.
Już dziś zamów dostęp
do IFK Platforma Księgowych i Kadrowych
- Codzienne aktualności prawne
- Porady i artykuły z najpopularniejszych czasopism INFOR wraz z bieżącymi wydaniami
- Bogatą bibliotekę materiałów wideo
- Merytoryczne dodatki, ściągi, plakaty