05.12.2023

Wyrok NSA z dnia 5 grudnia 2023 r., sygn. II OSK 2282/23

W rozumieniu art. 3 pkt 20 ustawy prawo budowlane, obowiązek zachowania norm wynikających z przepisów rozporządzenia ministra infrastruktury w sprawie warunków technicznych, jakim powinny odpowiadać budynki i ich usytuowanie, dotyczy każdego inwestora i nie może być traktowany jako wprowadzający ograniczenia w zabudowie.

Teza urzędowa

Naczelny Sąd Administracyjny w składzie: Przewodniczący Sędzia NSA Arkadiusz Despot - Mładanowicz po rozpoznaniu w dniu 5 grudnia 2023 r. na posiedzeniu niejawnym w Izbie Ogólnoadministracyjnej skargi kasacyjnej [...] sp. z o.o. z siedzibą w Ł. od wyroku Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego we Wrocławiu z dnia 25 lipca 2023 r., sygn. akt II SA/Wr 292/23 w sprawie ze sprzeciwu [...] sp. z o.o. z siedzibą w Ł. od decyzji Wojewody Dolnośląskiego z dnia 24 kwietnia 2023 r. znak IF-O.7840.564.2021.KMB-2 w przedmiocie zatwierdzenia projektu zagospodarowania terenu i projektu architektoniczno-budowlanego oraz udzielenia pozwolenia na budowę szeregu budynków mieszkalnych jednorodzinnych 1. uchyla zaskarżony wyrok i zaskarżoną decyzję; 2. zasądza od Wojewody Dolnośląskiego na rzecz [...] sp. z o.o. z siedzibą w Ł. kwotę 1037 (jeden tysiąc trzydzieści siedem) złotych tytułem zwrotu kosztów postępowania sądowego.

Uzasadnienie

Wojewódzki Sąd Administracyjny we Wrocławiu wyrokiem z dnia 25 lipca 2023 r., sygn. akt II SA/Wr 292/23 oddalił sprzeciw [...] sp. z o.o. z siedzibą w Ł. od decyzji Wojewody Dolnośląskiego z dnia 24 kwietnia 2023 r. znak IF-O.7840.564.2021.KMB-2 w przedmiocie zatwierdzenia projektu zagospodarowania terenu i projektu architektoniczno-budowlanego oraz udzielenia pozwolenia na budowę szeregu budynków mieszkalnych jednorodzinnych.

Wyrok został wydany w następujących okolicznościach sprawy:

Wojewoda Dolnośląski ww. decyzją z dnia 24 kwietnia 2023 r., po rozpatrzeniu odwołania J. B., na podstawie art. 138 § 2 ustawy z dnia 14 czerwca 1960 r. - Kodeks postępowania administracyjnego (Dz. U. z 2022 r. poz. 2000 ze zm.), dalej "k.p.a." oraz art. 82 ust. 3 ustawy z dnia 7 lipca 1994 r. Prawo budowlane (Dz. U. z 2023 r. poz. 682), uchylił w całości decyzję Starosty K. z dnia 27 września 2021 r. Nr 567/2021, którą zatwierdzono projekt zagospodarowania terenu dla inwestycji obejmującej budowę zespołu domów mieszkalnych jednorodzinnych w zabudowie szeregowej i budynku wielorodzinnego wraz z infrastrukturą techniczną, realizowanej w trzech etapach na działkach nr A, B, C, D, E, F, G, H w obrębie [...] oraz projekt architektoniczno-budowlany szeregu nr 1, 2 i 3 budynków mieszkalnych jednorodzinnych, dwulokalowych w zabudowie szeregowej wraz z wiatami garażowymi i murami oporowymi i infrastrukturą techniczną (Etap I) i udzielono [...] sp. z o.o. z siedzibą w Ł. (dalej "inwestor") pozwolenia na budowę na przeprowadzenie robót budowlanych w zakresie: budowa szeregu nr 1, 2 i 3 budynków mieszkalnych jednorodzinnych (12 budynków), dwulokalowych w zabudowie szeregowej wraz z wiatami garażowymi, murami oporowymi i infrastrukturą techniczną – I Etap inwestycji w ramach budowy zespołu domów mieszkalnych jednorodzinnych w zabudowie szeregowej i budynku wielorodzinnego wraz z infrastrukturą techniczną, na działkach nr A, B, C, D, E, F, G, H, obręb [...], oraz przekazał sprawę do ponownego rozpatrzenia organowi pierwszej instancji.

W uzasadnieniu swojego rozstrzygnięcia organ odwoławczy wskazał, że zasadniczą kwestią, którą należy ustalić w niniejszej decyzji, jest status prawny odwołującego się, tzn. to, czy przysługuje mu - czy nie - status strony w postępowaniu w sprawie o pozwolenie na budowę dla przedmiotowej inwestycji. Powołując się na przepisy art. 28 k.p.a. oraz art. 28 ust. 2 i art. 3 pkt 20 Prawa budowlanego, Wojewoda wskazał, że określenie obszaru oddziaływania inwestycji należy do obowiązków projektanta, zgodnie z regulacją zawartą w przepisie art. 20 ust. 1 pkt 1c Prawa budowlanego. Natomiast strony postępowania ustala organ administracji architektoniczno-budowlanej prowadzący postępowanie. Projektant stwierdził (projekt zagospodarowania terenu, s. 23 ust. 8), że obszar oddziaływania inwestycji zawiera się w granicach nieruchomości stanowiących teren inwestycji (z wyłączeniem działki nr H), tj. działek o numerach: A, B, C, D, E, F, G. Jak wynika z dokumentacji projektowej oraz akt sprawy, teren inwestycji to działki o numerach A, B, C, D, E, F, G i H. Działki o numerach: A, B, C, D, E, F, w przybliżeniu prostokątne, usytuowane są w jednym szeregu (w przybliżeniu) wzdłuż osi północ-południe i przylegają do siebie dłuższymi bokami. Działka nr G ma kształt sugerujący przeznaczenie na drogę. Biegnie wzdłuż wschodnich boków działek nr A, B, C, D, E i kończy się przy granicy z działką nr F. Wszystkie działki o numerach A, B, C, D, E, F, G są gruntami klasy IV i V, łąkami i pastwiskami. Tylko część działki nr G to grunty orne klasy IVb. Wszystkie te działki należą do inwestora. Działka nr H to działka drogowa należąca do Gminy [...], przylegająca od południa do działki nr A. Działka nr I, której właścicielem jest odwołujący, położona jest na wschód od terenu inwestycji - graniczy bezpośrednio z działkami nr F i G. Działka nr I to grunty klas IV-VI, łąki, pastwiska i grunty orne. Na działce tej brak jest zabudowy w pobliżu terenu inwestycji. Zabudowania na tej działce zlokalizowane są w jej południowo-wschodniej części, nie bliżej niż 180 m od wschodniej granicy terenu inwestycji (pomiar własny). Wszystkie te działki, tj. teren inwestycji oraz działka nr I, usytuowane są na zboczu wzgórza, przy czym najwyżej położone są tereny północne (działka nr F), najniżej - tereny południowe (działka nr H). Zarówno obszar inwestycji, jak i działka odwołującego, objęte są uchwałą Rady Gminy [...] z dnia [...] grudnia 2005 r. Nr [...] w sprawie miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego gminy [...] (Dz. Urz. Woj. Doln. z 2006r. Nr [...], poz. [...], dalej "plan miejscowy") i położone są na terenie oznaczonym symbolem 15 MN. Jest to teren zabudowy mieszkaniowej, której wysokość nie może przekroczyć 9 m (§ 22 ust. 1 planu miejscowego). Jak ponadto podkreślił Wojewoda, zakwestionowana decyzja o pozwoleniu na budowę dotyczy inwestycji, która ma być wykonana w trzech etapach. Projekt zagospodarowania terenu, stosownie do przepisu art. 33 ust. 1 Prawa budowlanego, przedstawia całe zamierzenie budowlane, natomiast projekt architektoniczno-budowlany, jedynie etap I. Jak wynika z projektu zagospodarowania terenu (projekt zagospodarowania terenu, s. 27-28, rys. PZT i rys. PZT/1), projektowana zabudowa to pięć budynków mieszkalnych lub zespół budynków tworzących architektonicznie jedną bryłę, z których jeden to budynek wielorodzinny, a pozostałe to budynki jednorodzinne w zabudowie szeregowej. Ponadto, projektuje się komunikację wewnętrzną (podjazdy, chodniki) oraz parkingi: jeden naziemny niezadaszony dla 8 samochodów osobowych, dwa zadaszone naziemne dla samochodów osobowych po 8 miejsc postojowych każdy, oraz budynek garażowy ("wbity w zbocze") z sześcioma miejscami postojowymi. Etap I obejmuje budowę trzech zespołów zabudowy szeregowej oraz trzech parkingów naziemnych. Z projektu zagospodarowania terenu (projekt zagospodarowania terenu, s. 27-28, rys. PZT i rys. PZT/1) wynika także, że zabudowa mieszkaniowa oddalona będzie o nie mniej niż 6,82 m od granicy z działką nr I (zabudowa na działce nr F). Projektowany budynek garażu podziemnego (ukrytego w skarpie), odległy będzie o nie mniej niż 4,1 m od granicy z działką nr I (garaż G5). Jego wschodnia ściana boczna będzie zagłębiona w gruncie. Miejsca postojowe odległe będą o nie mniej niż 5,5 m od granicy z działką nr I (miejsca postojowe W/2 i W/3).

ikona kłódki
Treści dostępne dla abonentów IFK Platformy Księgowych i Kadrowych

Już dziś zamów dostęp
do IFK Platforma Księgowych i Kadrowych

  • Codzienne aktualności prawne
  • Porady i artykuły z najpopularniejszych czasopism INFOR wraz z bieżącymi wydaniami
  • Bogatą bibliotekę materiałów wideo
  • Merytoryczne dodatki, ściągi, plakaty
Kup dostęp
Powiązane dokumenty
ikona zobacz najnowsze Dokumenty podobne