Wyrok NSA z dnia 10 maja 2023 r., sygn. III OSK 7550/21
1. Określona w art. 41 ust. 4 ustawy o emeryturach pomostowych kompetencja pracodawcy sprowadza się do ustalenia jasnego, czytelnego wykazu stanowisk pracy w ramach zindywidualizowanego zakładu pracy, na których są wykonywane prace w szczególnych warunkach lub o szczególnym charakterze. Każdy zakład pracy i wyodrębnione w ramach jego organizacji stanowiska pracy charakteryzują się specyfiką odnoszoną do danego zakładu. Stanowiska pracy w tym zakładzie muszą być odpowiednio opisane przez pryzmat okoliczności, o których mowa w art. 3 ust. 1 tej ustawy;
2. Pracodawca nie posiada natomiast delegowanej mocą tego przepisu kompetencji do stanowienia przepisów normatywnych pozwalających mu na indywidualno-konkretne kwalifikowanie pracowników do umieszczenia w tej ewidencji i wyznaczanie kryteriów materialnoprawnych tej kwalifikacji. Ocena czy praca na danym stanowisku może być uznana za pracę w szczególnych warunkach lub o szczególnym charakterze winna być dokonywana na etapie opisu stanowiska pracy oraz ustalania zgodnie z uprawnieniem wynikającym z przepisu art. 41 ust. 4 ustawy o emeryturach pomostowych abstrakcyjnego wykazu stanowisk pracy, na których są wykonywane prace w szczególnych warunkach lub o szczególnym charakterze;
3. Wykaz stanowisk pracy, na których są wykonywane prace w szczególnych warunkach lub o szczególnym charakterze, wydany na podstawie art. 41 ust. 4 pkt 1 ustawy o emeryturach pomostowych, nie ma charakteru normatywnego, a jedynie charakter dokumentu wewnątrzzakładowego zawierającego dokładne wyliczenia stanowisk pracy tego rodzaju, z tym zastrzeżeniem, iż o zaliczeniu do grupy tego rodzaju stanowisk zdecydował ustawodawca w przepisach ustawy o emeryturach pomostowych regulując kryteria, którymi pracodawca ma się kierować sporządzając skonkretyzowaną dla danego zakładu pracy listę takich stanowisk.
Teza urzędowa
Naczelny Sąd Administracyjny w składzie: Przewodniczący: Sędzia NSA Tamara Dziełakowska Sędziowie: Sędzia NSA Rafał Stasikowski (spr.) Sędzia del. WSA Tadeusz Lipiński po rozpoznaniu w dniu 10 maja 2023 r. na posiedzeniu niejawnym w Izbie Ogólnoadministracyjnej skargi kasacyjnej Okręgowego Inspektora Pracy w Szczecinie od wyroku Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Szczecinie z dnia 18 sierpnia 2021 r., sygn. akt II SA/Sz 365/21 w sprawie ze skargi Zakładu U. sp. z o.o. w R. na decyzję Okręgowego Inspektora Pracy w Szczecinie z dnia 5 lutego 2021 r., nr SZ-0270.5112.15.2020 w przedmiocie nakazu w sprawie umieszczenia pracownika w ewidencji pracowników wykonujących prace w szczególnych warunkach lub o szczególnym charakterze 1) uchyla zaskarżony wyrok i oddala skargę; 2) zasądza od Zakładu U. sp. z o.o. w R. na rzecz Okręgowego Inspektora Pracy w Szczecinie kwotę 340 (trzysta czterdzieści) złotych tytułem zwrotu kosztów postępowania kasacyjnego.
Już dziś zamów dostęp
do IFK Platforma Księgowych i Kadrowych
- Codzienne aktualności prawne
- Porady i artykuły z najpopularniejszych czasopism INFOR wraz z bieżącymi wydaniami
- Bogatą bibliotekę materiałów wideo
- Merytoryczne dodatki, ściągi, plakaty