Wyrok NSA z dnia 28 marca 2023 r., sygn. II OSK 834/20
Budowlane prawo
Naczelny Sąd Administracyjny w składzie: Przewodniczący: Sędzia NSA Robert Sawuła Sędziowie: Sędzia NSA Andrzej Jurkiewicz (spr.) Sędzia del. WSA Piotr Broda po rozpoznaniu w dniu 28 marca 2023 r. na posiedzeniu niejawnym w Izbie Ogólnoadministracyjnej skargi kasacyjnej Miejskiego Przedsiębiorstwa Usług Komunalnych sp. z o.o. z siedzibą w [...] od wyroku Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie z dnia 23 października 2019 r. sygn. akt VII SA/Wa 767/19 w sprawie ze skargi Miejskiego Przedsiębiorstwa Usług Komunalnych sp. z o.o. z siedzibą w [...] na decyzję Mazowieckiego Komendanta Wojewódzkiego Państwowej Straży Pożarnej z dnia 1 lutego 2019 r. znak: [...] w przedmiocie nakazu wykonania określonych obowiązków oddala skargę kasacyjną.
Uzasadnienie
Wojewódzki Sąd Administracyjny w Warszawie, wyrokiem z 23 października 2019 r., VII SA/Wa 767/19, oddalił skargę Miejskiego Przedsiębiorstwa Usług Komunalnych sp. z o.o. z siedzibą w [...] na decyzję Mazowieckiego Komendanta Wojewódzkiego Państwowej Straży Pożarnej z dnia 1 lutego 2019 r. znak: [...] w przedmiocie nakazu wykonania określonych obowiązków.
Powyższy wyrok zapadł w następującym stanie faktycznym i prawnym.
Na skutek zawiadomienia Gminy [...] dotyczącego niesprawnych hydrantów zewnętrznych zlokalizowanych na sieci wodociągowej na terenie gminy [...], w miejscowościach [...] i [...], na polecenie Komendanta Powiatowego Państwowej Straży Pożarnej w [...] przeprowadzono w dniu 21 listopada 2018 r. czynności kontrolne w miejscowościach [...] i [...] stwierdzając uchybienia w zakresie: przeglądów hydrantów zewnętrznych - brak badania, przeglądu i konserwacji w nakazanym prawem czasie; oznakowania miejsca lokalizacji hydrantów zewnętrznych - brak znaków zgodnych z Polskimi NormamiP. N., w sposób dostarczający informacji niezbędnych do prawidłowego, szybkiego przeprowadzenia ewentualnej akcji ratowniczo-gaśniczej.
W związku z poczynionymi ustaleniami, Komendant Powiatowy Państwowej Straży Pożarnej w [...], decyzją z dnia 7 grudnia 2018 r., nr [...], nakazał Miejskiemu Przedsiębiorstwu Usług Komunalnych sp. z o.o. w [...] – w oparciu o art. 4 ust. 1 pkt 3 i 5 ustawy z dnia 24 sierpnia 1991 r. o ochronie przeciwpożarowej (t.j. Dz. U. z 2018 r. poz. 620 ze zm., aktualny t.j. Dz. U. z 2019 r. poz. 1372 ze zm.) i § 10 ust. 13 rozporządzenia Ministra Spraw Wewnętrznych i Administracji z dnia 24 lipca 2009 r. w sprawie przeciwpożarowego zaopatrzenia w wodę oraz dróg pożarowych (Dz. U. Nr 124Nr [...] poz. 1030, dalej: r.p.z.w.) – dokonanie udokumentowanego przeglądu oraz czynności konserwacyjnych hydrantów zewnętrznych zlokalizowanych na sieci wodociągowej na terenie gminy [...], w miejscowościach [...] i [...], uwzględniający w szczególności ciśnienie nominalne oraz wydajność nominalną, a także nakazał – na podstawie art. 4 ust. 1 pkt 4 i 5 ustawy o ochronie przeciwpożarowej i § 10 ust. 12 ww. rozporządzenia – oznakować miejsca lokalizacji hydrantów zewnętrznych na sieci wodociągowej na terenie gminy [...], w miejscowościach [...] i [...] znakami zgodnymi z Polskimi NormamiP. N., w sposób dostarczający informacji niezbędnych do prawidłowego, szybkiego przeprowadzenia ewentualnej akcji ratowniczo-gaśniczej. Termin wykonania ww. obowiązków ustalono na 1 maja 2019 r.
Już dziś zamów dostęp
do IFK Platforma Księgowych i Kadrowych
- Codzienne aktualności prawne
- Porady i artykuły z najpopularniejszych czasopism INFOR wraz z bieżącymi wydaniami
- Bogatą bibliotekę materiałów wideo
- Merytoryczne dodatki, ściągi, plakaty