26.05.2023

Wyrok NSA z dnia 26 maja 2023 r., sygn. I OSK 1237/22

Inne

Naczelny Sąd Administracyjny w składzie: Przewodniczący: sędzia NSA Jolanta Rudnicka (spr.) Sędziowie sędzia NSA Monika Nowicka sędzia del. WSA Agnieszka Miernik po rozpoznaniu w dniu 26 maja 2023 r. na posiedzeniu niejawnym w Izbie Ogólnoadministracyjnej skargi kasacyjnej Gminy N. od wyroku Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie z dnia 18 marca 2022 r. sygn. akt IV SA/Wa 1795/21 w sprawie ze skargi Gminy N. na decyzję Samorządowego Kolegium Odwoławczego w Warszawie z dnia [...] października 2021 r. nr [...] w przedmiocie odmowy umorzenia opłaty rocznej z tytułu wyłączenia gruntów z produkcji rolniczej oddala skargę kasacyjną.

Uzasadnienie

Wojewódzki Sąd Administracyjny w Warszawie wyrokiem z dnia 18 marca 2022 r., sygn. akt IV SA/Wa 1795/21, oddalił skargę Gminy N. na decyzję Samorządowego Kolegium Odwoławczego w Warszawie z dnia [...] października 2021 r., nr [...], w przedmiocie odmowy umorzenia opłaty rocznej z tytułu wyłączenia gruntów z produkcji rolniczej.

Wyrok zapadł w następującym stanie faktycznym i prawnym sprawy:

Decyzją Marszałka Województwa Mazowieckiego z dnia [...] lipca 2021 r., Nr [...], znak: [...], na podstawie art. 12 ust. 16 ustawy z dnia 3 lutego 1995 r. o ochronie gruntów rolnych i leśnych (Dz. U. z 2021 r., poz. 1326), odmówiono Gminie N. umorzenia opłaty rocznej za 2021 r. w wysokości [...] zł ustalonej decyzją Starosty N. z dnia [...] sierpnia 2019 r. z tytułu wyłączenia gruntów z produkcji rolniczej pod budowę obiektów sportowych, utwardzenie terenu i budowę malej infrastruktury.

Gmina N. wniosła odwołanie od powyższej decyzji.

Decyzją z dnia [...] października 2021 r., Nr [...], Samorządowe Kolegium Odwoławcze w Warszawie utrzymało w mocy zaskarżoną decyzję.

W uzasadnieniu Kolegium przytoczyło treść art. 12 ust. 16 w/w ustawy i wskazało, że niespełnienie podanych tam przesłanek oznacza brak możliwości umorzenia opłaty rocznej, spełnienie ich nie przesądza natomiast o obligatoryjnym umorzeniu opłaty. Wynika to z tego, że organ administracji rozstrzygając, wniosek o umorzenie opłaty rocznej w przypadku zaistnienia łącznie wszystkich przesłanek wskazanych w art. 12 ust. 16 ustawy o ochronie gruntów rolnych i leśnych korzysta ze swobody w ramach tzw. uznania administracyjnego. Organ podkreślił przy tym, że umorzenie jest instytucją o charakterze wyjątkowym, gdyż zasadą jest płacenie podatków, nie zaś zwalnianie podatników z tego obowiązku.

Dokonując oceny zebranego w sprawie całokształtu materiału dowodowego oraz mając na względzie uzasadniony interes strony i uzasadniony interes publiczny organ doszedł do przekonania, że nie jest możliwe umorzenie kwoty opłaty rocznej za 2021 r. w kwocie [...] zł. Podkreślono, że rozważono także proporcje pomiędzy słusznym interesem obywateli gminy N.. a społecznym interesem. Organ uwzględnił również interes publiczny z zakresu ochrony środowiska realizowany przepisami ustawy o ochronie gruntów rolnych i leśnych. Wskazano, że wyłączenie gruntów z produkcji rolniczej i przeznaczenie ich na cele nierolnicze wiąże się ze stratą dla środowiska naturalnego, co rekompensować ma właśnie opłata za wyłączenie gruntów. Podkreślono, że mowa tu o trwałym wyłączeniu, co wiąże się z nieodwracalnością szkody.

ikona kłódki
Treści dostępne dla abonentów IFK Platformy Księgowych i Kadrowych

Już dziś zamów dostęp
do IFK Platforma Księgowych i Kadrowych

  • Codzienne aktualności prawne
  • Porady i artykuły z najpopularniejszych czasopism INFOR wraz z bieżącymi wydaniami
  • Bogatą bibliotekę materiałów wideo
  • Merytoryczne dodatki, ściągi, plakaty
Kup dostęp
ikona zobacz najnowsze Dokumenty podobne