Wyrok NSA z dnia 14 lipca 2020 r., sygn. II OSK 736/20
Inne
Dnia 14 lipca 2020 roku Naczelny Sąd Administracyjny w składzie: Przewodniczący: sędzia NSA Robert Sawuła (spr.) Sędziowie: sędzia NSA Teresa Zyglewska sędzia del. WSA Mirosław Gdesz po rozpoznaniu w dniu 14 lipca 2020 roku na posiedzeniu niejawnym w Izbie Ogólnoadministracyjnej skargi kasacyjnej B. G. od wyroku Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Łodzi z dnia 21 listopada 2019 r., sygn. akt II SA/Łd 647/19 w sprawie ze skargi B. G. na decyzję Samorządowego Kolegium Odwoławczego w [...] z dnia [...] maja 2019 r. nr [...] w przedmiocie określenia kierunku i terminu rekultywacji wyrobiska poeksploatacyjnego oddala skargę kasacyjną.
Uzasadnienie
Wyrokiem z 21 listopada 2019 r., II SA/Łd 647/19, Wojewódzki Sąd Administracyjny (powoływany dalej jako: WSA) w Łodzi oddalił skargę B. G. na decyzję Samorządowego Kolegium Odwoławczego w [...] (SKO lub Kolegium) z [...] maja 2019 r., nr [...], w przedmiocie określenia kierunku i terminu rekultywacji wyrobiska poeksploatacyjnego. Wyrok ten zapadł w następujących okolicznościach faktycznych i prawnych sprawy:
Jak wynika z ustaleń sądu wojewódzkiego, Starosta [...] decyzją z [...] marca 2019 r., zobowiązał B. G. prowadzącego działalność gospodarczą pn. "[...]" do rekultywacji gruntów wyrobiska poeksploatacyjnego ze złoża "[...]" o powierzchni ogólnej 11,8584 ha, znajdującego się na enumeratywnie wskazanych w tej decyzji działkach, (pkt 1 decyzji), ustalił rolny kierunek rekultywacji wymienionych gruntów (pkt 2 decyzji), wyznaczył termin wykonania rekultywacji gruntów do końca grudnia 2021 r. (pkt 3 decyzji) oraz zobowiązał B. G. do powiadomienia Starosty [...] o zakończeniu rekultywacji ww. gruntów (pkt 4 decyzji). Jako podstawę prawną rozstrzygnięcia organ powiatowy wskazał przepisy art. 20 ust. 1, art. 22 ust. 1 pkt 1, 2 i 3 oraz ust. 2 pkt 1 i 3 ustawy z 3 lutego 1995 r. o ochronie gruntów rolnych i leśnych (Dz. U. 2017, poz. 1161 ze zm., Uogrl).
W uzasadnieniu ww. decyzji organ I instancji wskazał na postanowienie Wójta Gminy [...] z [...] maja 2018 r., pozytywnie opiniujące kierunek rekultywacji gruntów z zastrzeżeniem, że będzie to wyłącznie rolny kierunek rekultywacji gruntów. Powołując się na ustalenia dokonane w oparciu o zebrany materiał dowodowy, w tym przeprowadzone oględziny terenu wyrobiska oraz wyniki rozprawy administracyjnej, Starosta [...] podał, że poprzednio dojazd do gruntów rolnych uprawianych przez ich właścicieli zapewniony był za pośrednictwem dróg od strony wschodniej i południowej, w chwili obecnej zaś, po zakończeniu eksploatacji złoża, dojazd ten odbywać się może poprzez działki sąsiadujące z drogą oznaczoną nr ewid. 500, a następnie poprzez przepusty na rowie melioracyjnym, położone od strony północnej. Zbiorniki wodne znajdujące się na terenie poeksploatacyjnym uniemożliwiają właścicielom gruntów dostęp do ich gruntów rolnych bezpośrednio z drogi publicznej. Jak ustalił organ I instancji, dojazd do gruntów rolnych poprzez działki sąsiadujące z drogą jest tym bardziej utrudniony, że działki te, pomimo iż stanowią jedną nieruchomość, ze względu na ich rolniczy charakter, tj. siedliskową zabudowę oraz prowadzone tam uprawy, uniemożliwiają przejazd dużych maszyn rolniczych (np. kombajnów). Prowadzący eksploatację złoża zaproponował wytyczenie nowej drogi dojazdowej przy rowie melioracyjnym, co jednak nie zyskało akceptacji pozostałych stron obecnych na rozprawie administracyjnej. B. G. przedstawił swoje stanowisko na piśmie, podtrzymując dotychczasowy wniosek odnośnie do rekultywacji złoża w kierunku rolnym z dwoma zbiornikami wodnymi oraz argumentując, że przywrócenie wyrobiska do stanu przed wydobyciem jest nieuzasadnione ze względów środowiskowych i ekonomicznych. Ponadto, wobec negatywnego stanowiska stron postępowania co do propozycji utworzenia dodatkowej drogi dojazdowej, zaproponował poszerzenie przepustów nad rowem (mostków), w celu poprawienia dostępności do nieruchomości rolnych. Z kopii umów dzierżawy działek zajętych pod teren kopalni, przedstawionych przez właścicieli działek wynika, że B. G. zobowiązał się do zrekultywowania wydzierżawionych gruntów oraz zwrotu ich w stanie bonitacyjnym niepogorszonym w stosunku do stanu przed ich przejęciem w dzierżawę.
Już dziś zamów dostęp
do IFK Platforma Księgowych i Kadrowych
- Codzienne aktualności prawne
- Porady i artykuły z najpopularniejszych czasopism INFOR wraz z bieżącymi wydaniami
- Bogatą bibliotekę materiałów wideo
- Merytoryczne dodatki, ściągi, plakaty