Wyrok NSA z dnia 5 kwietnia 2023 r., sygn. II OSK 1101/20
Zasady autonomii samorządowej wykluczają możliwość zobowiązania organu samorządu terytorialnego do wydania aktu prawa miejscowego w formie zarządzenia zastępczego. Kształtowanie i prowadzenie polityki przestrzennej, w tym uchwalanie miejscowych planów zagospodarowania przestrzennego, należy do zadań własnych gminy i nie może być przedmiotem oceny sądów administracyjnych pod względem słuszności lub celowości. Jednakże, w sytuacji, gdy istnieje norma ustawowa zobowiązująca radę gminy do uchwalenia planu miejscowego, naruszenie tego obowiązku może stanowić podstawę do skargi na podstawie art. 101a ustawy o samorządzie gminnym.
Naczelny Sąd Administracyjny w składzie: Przewodniczący: sędzia NSA Jacek Chlebny Sędziowie sędzia NSA Jerzy Siegień sędzia del. WSA Grzegorz Rząsa (spr.) po rozpoznaniu w dniu 5 kwietnia 2023 r. na posiedzeniu niejawnym w Izbie Ogólnoadministracyjnej skargi kasacyjnej M. M. od wyroku Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Olsztynie z dnia 5 grudnia 2019 r., sygn. akt II SA/Ol 674/19 w sprawie ze skargi M. M. na niewykonanie przez Radę Gminy D. czynności nakazanych prawem oddala skargę kasacyjną.
Uzasadnienie
1. Wyrokiem z 5 grudnia 2019 r., sygn. akt II SA/Ol 674/19, Wojewódzki Sąd Administracyjny w Olsztynie (dalej: "WSA w Olsztynie"), oddalił skargę M. M. (dalej: "skarżący") na niewykonanie przez Radę Gminy D. (dalej: "Rada Gminy", "organ") czynności nakazanej prawem, polegającej na uchwaleniu miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego gminy D. w obrębie geodezyjnym [...], zgodnie z przekazanym Radzie Gminy projektem uchwały.
Już dziś zamów dostęp
do IFK Platforma Księgowych i Kadrowych
- Codzienne aktualności prawne
- Porady i artykuły z najpopularniejszych czasopism INFOR wraz z bieżącymi wydaniami
- Bogatą bibliotekę materiałów wideo
- Merytoryczne dodatki, ściągi, plakaty