24.03.2023 Ubezpieczenia

Wyrok NSA z dnia 24 marca 2023 r., sygn. II GSK 864/21

Ochrona zdrowia

Naczelny Sąd Administracyjny w składzie: Przewodniczący Sędzia NSA Joanna Kabat-Rembelska (spr.) Sędzia NSA Wojciech Kręcisz Sędzia del. WSA Marek Krawczak po rozpoznaniu w dniu 24 marca 2023 r. na posiedzeniu niejawnym w Izbie Gospodarczej skargi kasacyjnej D. S.A. w W. od wyroku Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie z dnia 1 grudnia 2020 r. sygn. akt VI SA/Wa 1592/20 w sprawie ze skargi D. S.A. w W. na decyzję Głównego Inspektor Farmaceutycznego z dnia [...] czerwca 2020 r. nr [...] w przedmiocie kary pieniężnej za prowadzenie reklamy aptek ogólnodostępnych 1. oddala skargę kasacyjną; 2. zasądza od D. S.A. w W. na rzecz Głównego Inspektora Farmaceutycznego 2700 (dwa tysiące siedemset) złotych tytułem kosztów postępowania kasacyjnego.

Uzasadnienie

Wojewódzki Sąd Administracyjny w Warszawie wyrokiem z 1 grudnia 2020 r., sygn. akt VI SA/Wa 1592/20 oddalił skargę D. S.A. w W. na decyzję Głównego Inspektora Farmaceutycznego z [...] czerwca 2020 r. nr [...] w przedmiocie nałożenia kary pieniężnej za prowadzenie reklamy aptek ogólnodostępnych.

Sąd pierwszej instancji orzekał w następującym stanie sprawy:

Dolnośląski Wojewódzki Inspektor Farmaceutyczny decyzją z [...] maja 2019 r. nałożył na D. S.A. w Warszawie karę pieniężną w wysokości 47 500 zł za prowadzenie reklamy 50 aptek ogólnodostępnych, zlokalizowanych na terenie województwa dolnośląskiego, za pomocą czterech spotów telewizyjnych dotyczących produktów marki "D. Product" ([...], emitowanych w ogólnopolskich stacjach telewizyjnych w lutym 2017 r.

Główny Inspektor Farmaceutyczny, po rozpatrzeniu sprawy w następstwie wniesionego przez Spółkę odwołania, decyzją [...] czerwca 2020 r. utrzymał w mocy decyzję organu pierwszej instancji. W ocenie organu odwoławczego poprzez promocję określonych produktów "D. Product", Spółka w sposób pośredni reklamowała również działalność aptek ogólnodostępnych należących do sieci "D. Apteki [...]", którą zarządza. Podobieństwo zachodzące pomiędzy oznaczeniem stosowanym do "D. Product" oraz "D. Apteki [...]" jest na tyle wyraźne, że umożliwia konsumentom powiązanie reklamy konkretnego asortymentu z miejscem jego sprzedaży.

Wojewódzki Sąd Administracyjny w Warszawie, oddalając skargę Spółki na podstawie art. 151 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (Dz. U. z 2019 r. poz. 2325 ze zm., dalej: p.p.s.a.), zwrócił uwagę na dotychczasowe orzecznictwo sądów administracyjnych oraz podniósł, że reklamą działalności apteki jest działanie z zamiarem zachęcenia potencjalnych klientów do dokonania zakupu towarów sprzedawanych w aptece – niezależnie od form i metod jej prowadzenia oraz użytych do jej realizacji środków – jeśli jej celem jest zwiększenie sprzedaży produktów leczniczych lub wyrobów medycznych. Sąd podzielił stanowisko organu, że filmy reklamowe zawierają pozytywny przekaz, dotyczący aptek działających pod nazwą "D. Apteka [...]", który mógł wpłynąć na wybór apteki przez pacjenta. Tym samym Sąd stanął na stanowisku, że treść spotów stanowiła materiał reklamujący apteki prowadzone przez Spółkę, a zatem spoty stanowiły reklamę skojarzeniową. Sąd podzielił również stanowisko organów odnośnie do wysokości nałożonej na Spółkę kary pieniężnej.

ikona kłódki
Treści dostępne dla abonentów IFK Platformy Księgowych i Kadrowych

Już dziś zamów dostęp
do IFK Platforma Księgowych i Kadrowych

  • Codzienne aktualności prawne
  • Porady i artykuły z najpopularniejszych czasopism INFOR wraz z bieżącymi wydaniami
  • Bogatą bibliotekę materiałów wideo
  • Merytoryczne dodatki, ściągi, plakaty
Kup dostęp
Powiązane dokumenty
ikona zobacz najnowsze Dokumenty podobne