28.02.2023 Ubezpieczenia

Wyrok NSA z dnia 28 lutego 2023 r., sygn. II GSK 1326/19

Inne

Naczelny Sąd Administracyjny w składzie: Przewodniczący Sędzia NSA Gabriela Jyż (spr.) Sędzia NSA Mirosław Trzecki Sędzia del. WSA Wojciech Sawczuk po rozpoznaniu w dniu 28 lutego 2023 r. na posiedzeniu niejawnym w Izbie Gospodarczej skargi kasacyjnej D. S.A. w Warszawie od wyroku Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie z dnia 12 kwietnia 2019 r. sygn. akt VI SA/Wa 2199/18 w sprawie ze skargi D. S.A. w Warszawie na decyzję Głównego Inspektora Farmaceutycznego z dnia 17 września 2018 r., nr [...] w przedmiocie naruszenia zakazu niezgodnej z przepisami reklamy aptek oraz nałożenia kary pieniężnej oddala skargę kasacyjną.

Uzasadnienie

Wojewódzki Sąd Administracyjny w Warszawie, wyrokiem z dnia 12 kwietnia 2019 r., oddalił skargę D. S.A. w W. na decyzję Głównego Inspektora Farmaceutycznego z dnia 17 września 2018 r., w przedmiocie nakazu zaprzestania prowadzenia niezgodnej z przepisami reklamy apteki oraz nałożenia kary pieniężnej.

Sąd I instancji orzekał w następującym stanie sprawy:

decyzją z 15 września 2017 r., Podlaski Wojewódzki Inspektor Farmaceutyczny: stwierdził naruszenie zakazu, o którym mowa w art. 94a ust. 1 ustawy z dnia 6 września 2001 r. Prawo farmaceutyczne (Dz. U. z 2019 r. poz. 499., dalej: u.p.f.), poprzez prowadzenie w okresie od 8 stycznia do 28 lutego 2017 r., reklamy w postaci emisji spotów reklamowych w stacjach telewizyjnych 27 aptek ogólnodostępnych oraz ich działalności na terenie województwa podlaskiego; umorzył postępowanie w sprawie wydania nakazu zaprzestania prowadzenia reklamy aptek ogólnodostępnych oraz ich działalności na terenie województwa podlaskiego należących do sieci D.. A. D. O Z. poprzez emisję spotów reklamowych w stacjach telewizyjnych, w których reklamowano "D. P."; nałożył na skarżącą spółkę karę pieniężną w wysokości 40.000 złotych z tytułu naruszenia zakazu, o którym mowa w art. 94a ust. 1 u.p.f., w zakresie stwierdzonego naruszenia.

Główny Inspektor Farmaceutyczny objętą skargą decyzją, uchylił rozstrzygnięcie organu I instancji w zakresie punktu I i w tym zakresie stwierdził naruszenie zakazu reklamy aptek i ich działalności, o którym stanowi art. 94a ust. 1 u.p.f. poprzez prowadzenie w okresie od 8 stycznia 2017 r. do 28 lutego 2017 r., telewizyjnej kampanii polegającej na emisji w stacjach telewizyjnych 4 spotów reklamujących produkty "D. P." - stanowiących skojarzeniową reklamę 27 aptek ogólnodostępnych występujących pod wspólną marką D. A. D. o Z., należących do sieci aptek D. A. D. o Z., zlokalizowanych na terenie województwa podlaskiego. W pozostałej części utrzymał decyzję organu I instancji w mocy.

Zdaniem organu poprzez promocję "D. P.", spółka w sposób pośredni reklamowała również działalność aptek ogólnodostępnych należących do jej sieci. Wskazał, że identyfikacja apteki lub aptek, których dotyczy reklama, może polegać w szczególności na wskazaniu logo/logotypu/marki, jaką posługują się apteki. W przedmiotowych spotach reklamowych nie wskazano konkretnych aptek sieci – D.. D. o Z., niemniej przekaz filmu pozostawał czytelny - promowane były produkty marki "D.". Organ przyjął wobec tego, że spoty reklamowe, zwłaszcza że emitowane były w 85 publicznych i prywatnych stacjach telewizyjnych, dotyczyły wszystkich aptek sieci Aptek – D.. D. o Z., położonych na terenie województwa podlaskiego.

ikona kłódki
Treści dostępne dla abonentów IFK Platformy Księgowych i Kadrowych

Już dziś zamów dostęp
do IFK Platforma Księgowych i Kadrowych

  • Codzienne aktualności prawne
  • Porady i artykuły z najpopularniejszych czasopism INFOR wraz z bieżącymi wydaniami
  • Bogatą bibliotekę materiałów wideo
  • Merytoryczne dodatki, ściągi, plakaty
Kup dostęp
ikona zobacz najnowsze Dokumenty podobne