08.11.2022

Wyrok NSA z dnia 8 listopada 2022 r., sygn. II GSK 913/19

Transport

Naczelny Sąd Administracyjny w składzie: Przewodniczący Sędzia NSA Zbigniew Czarnik Sędzia NSA Joanna Sieńczyło-Chlabicz (spr.) Sędzia del. WSA Urszula Wilk po rozpoznaniu w dniu 8 listopada 2022 r. na posiedzeniu niejawnym w Izbie Gospodarczej skargi kasacyjnej S. Sp. z o.o. z siedzibą w K. od wyroku Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie z dnia 29 marca 2019 r. sygn. akt VI SA/Wa 8/19 w sprawie ze skargi S. Sp. z o.o. z siedzibą w K. na decyzję Głównego Inspektora Transportu Drogowego z dnia 17 października 2018 r. nr BP.502.160.2018.0155.ML6.5838 w przedmiocie kary pieniężnej za przejazd pojazdem nienormatywnym bez zezwolenia oddala skargę kasacyjną.

Uzasadnienie

Wojewódzki Sąd Administracyjny w Warszawie wyrokiem z dnia 29 marca 2019 r., sygn. akt VI SA/Wa 8/19, oddalił skargę S. Sp. z o.o. z siedzibą w K. na decyzję Głównego Inspektora Transportu Drogowego z dnia 17 października 2018 r. nr BP.502.160.2018.0155.ML6.5838 w przedmiocie kary pieniężnej.

Z uzasadnienia wyroku Sądu I instancji wynika, że za podstawę rozstrzygnięcia przyjął on następujące ustalenia:

I

W dniu 5 kwietnia 2018 r. w miejscowości B. na drodze krajowej nr 7 zatrzymano do kontroli pojazd członowy, składający się z dwuosiowego ciągnika samochodowego marki Scania i trzyosiowej naczepy marki Schmitz. Zatrzymanym pojazdem w imieniu przedsiębiorcy prowadzącego działalność gospodarczą pod firmą: J. S. S. T. kierował R.B. (dalej: kierowca), który wykonywał krajowy przejazd drogowy z ładunkiem odpadów komunalnych (pobudowlanych), stanowiący ładunek podzielny. Załadowcą przewożonego towaru była S. Sp. z o.o. z siedzibą w K. (dalej: skarżąca, spółka, strona). Przebieg kontroli utrwalono protokołem z dnia 5 kwietnia 2018 r.

W wyniku pomiarów kontrolowanego pojazdu członowego, stwierdzono następujące naruszenie dopuszczalnej normy:

- rzeczywista masa całkowita pojazdu członowego 41,3 t. (po odjęciu 2 % zaokrąglonych do 0,1 t w górę) - przekroczenie o 1,3 t., gdyż maksymalna masa całkowita pojazdu wynosi 40 t. – stosownie do § 3 ust. 1 pkt 2 rozporządzenia Ministra Infrastruktury z dnia 31 grudnia 2002 r. w sprawie warunków technicznych pojazdów oraz zakresu ich niezbędnego wyposażenia (Dz. U. z 2016 r. poz. 2022; dalej: rozporządzenie);

ikona kłódki
Treści dostępne dla abonentów IFK Platformy Księgowych i Kadrowych

Już dziś zamów dostęp
do IFK Platforma Księgowych i Kadrowych

  • Codzienne aktualności prawne
  • Porady i artykuły z najpopularniejszych czasopism INFOR wraz z bieżącymi wydaniami
  • Bogatą bibliotekę materiałów wideo
  • Merytoryczne dodatki, ściągi, plakaty
Kup dostęp
ikona zobacz najnowsze Dokumenty podobne