Wyrok NSA z dnia 11 maja 2022 r., sygn. II GSK 290/19
Naczelny Sąd Administracyjny w składzie: Przewodniczący Sędzia NSA Cezary Pryca (spr.) Sędzia NSA Andrzej Skoczylas Sędzia del. WSA Cezary Kosterna po rozpoznaniu w dniu 11 maja 2022 r. na posiedzeniu niejawnym w Izbie Gospodarczej skargi kasacyjnej Głównego Inspektora Transportu Drogowego od wyroku Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie z dnia 6 września 2018 r. sygn. akt VI SA/Wa 662/18 w sprawie ze skargi R. K. na decyzję Głównego Inspektora Transportu Drogowego z dnia [...] lutego 2018 r. nr [...] w przedmiocie kary pieniężnej 1. uchyla zaskarżony wyrok i przekazuje sprawę do ponownego rozpoznania Wojewódzkiemu Sądowi Administracyjnemu w Warszawie; 2. zasądza od R. K. na rzecz Głównego Inspektora Transportu Drogowego kwotę 2700 (dwa tysiące siedemset) złotych tytułem zwrotu kosztów postępowania kasacyjnego.
Uzasadnienie
I
Wyrokiem z dnia 6 września 2018 r. sygn. akt VI SA/Wa 662/18 Wojewódzki Sąd Administracyjny w Warszawie, działając na podstawie ustawy z 30 sierpnia 2002 r. – Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (obecnie: tekst jedn. Dz. U. z 2019 r. poz. 2325; dalej jako: "p.p.s.a.") w sprawie ze skargi R.K. (dalej jako: "skarżący") na decyzję Głównego Inspektora Transportu Drogowego z dnia [...] lutego 2018 r. w przedmiocie kary pieniężnej uchylił zaskarżoną decyzję.
Sąd pierwszej instancji orzekał w następującym stanie sprawy.
W dniu 7 marca 2017 r. w miejscowości C. na drodze krajowej nr [...] zatrzymano do kontroli pojazd członowy składający się z trzyosiowego ciągnika samochodowego marki S. o nr. rej. [...] wraz z czteroosiową naczepą marki B. o nr. rej. [...]. Pojazdem członowym kierował E. R. , który wykonywał przejazd drogowy z ładunkiem prefabrykatów budowlanych w imieniu skarżącego prowadzącego działalność gospodarczą pod firmą: [...] na trasie B. M. (P.) – H. (S.).
W wyniku pomiarów kontrolowanego pojazdu członowego, stwierdzono następujące naruszenia dopuszczalnych norm, tj. nacisk podwójnej osi napędowej ciągnika samochodowego wynosił 20,5 t (po odjęciu błędu w wysokości 2% zaokrąglonych do 0,1 t w górę), a zatem przekroczenie wynosiło 1,5 t (ok. 7,9 % dopuszczalnej wartości), rzeczywista masa całkowita pojazdu członowego wynosiła 55,78 t, co stanowiło przekroczenie dmc o 15,78 t (39,45% dopuszczalnej wartości), a także długość pojazdu członowego wynosiła 20,87 m (po odjęciu błędu w wysokości 1%) zaś przekroczenie dopuszczalnej długości wynosiło o 4,37 m (ok. 26,5 % dopuszczalnej wartości).
Już dziś zamów dostęp
do IFK Platforma Księgowych i Kadrowych
- Codzienne aktualności prawne
- Porady i artykuły z najpopularniejszych czasopism INFOR wraz z bieżącymi wydaniami
- Bogatą bibliotekę materiałów wideo
- Merytoryczne dodatki, ściągi, plakaty