Wyrok NSA z dnia 20 kwietnia 2022 r., sygn. II GSK 1811/18
Naczelny Sąd Administracyjny w składzie: Przewodniczący Sędzia NSA Cezary Pryca Sędzia NSA Dorota Dąbek Sędzia del. WSA Izabella Janson (spr.) Protokolant Monika Majak po rozpoznaniu w dniu 20 kwietnia 2022 r. na rozprawie w Izbie Gospodarczej skargi kasacyjnej ["A."] Sp. z o.o. we W. od wyroku Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie z dnia 21 czerwca 2018 r., sygn. akt VI SA/Wa 621/18 w sprawie ze skargi ["A."] Sp. z o.o. we W. na decyzję Głównego Inspektora Transportu Drogowego z dnia [...] stycznia 2018 r., nr [...] w przedmiocie kary pieniężnej za przejazd pojazdem nienormatywnym bez zezwolenia 1. oddala skargę kasacyjną; 2. zasądza od ["A."] Sp. z o.o. we W. na rzecz Głównego Inspektora Transportu Drogowego 1.350 (jeden tysiąc trzysta pięćdziesiąt) złotych tytułem kosztów postępowania kasacyjnego.
Uzasadnienie
Wojewódzki Sąd Administracyjny w Warszawie wyrokiem z 21 czerwca 2018r., sygn. akt VI SA/Wa 621/18 na podstawie art. 151 ustawy z 30 sierpnia 2002r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (Dz.U. z 2017r., poz. 1369, obecnie: Dz.U. z 2022r., poz. 329, dalej: "p.p.s.a.") oddalił skargę ["A."]
Sp. z o.o. z siedzibą we W. (dalej też: "strona", "skarżąca", "Spółka") na decyzję Głównego Inspektora Transportu Drogowego (dalej też: "GITD", "organ") z [...] stycznia 2018r., nr [...] w przedmiocie kary pieniężnej za przejazd pojazdem nienormatywnym.
Sąd I instancji orzekał w następującym stanie sprawy:
W dniu [...] lipca 2017r. w Gdańsku na drodze krajowej nr [...] (skrzyżowanie ul. K. z ul. O.), na której dopuszcza się ruch pojazdów o nacisku pojedynczej osi napędowej do 11,5 t został zatrzymany do kontroli 2 - osiowy samochód ciężarowy marki Renault o nr. rej. [...]. Pojazdem kierował S. S., który wykonywał przewóz materiałów budowlanych i farb na trasie G. ul. B. – P. – M. - D. Przedmiotowy przewóz drogowy wykonywany był na rzecz P. B. prowadzącego działalność gospodarzą pod nazwą: ["B."]. Załadowcą przewożonego ładunku była firma ["A."] Spółka z o.o. Przebieg kontroli utrwalono protokołem nr [...] z [...] lipca 2017r. W wyniku pomiarów kontrolowanego pojazdu organ I instancji stwierdził następujące naruszenie dopuszczalnej normy: rzeczywista masa całkowita samochodu ciężarowego: 20,55 t, przekroczenie o 2,55 t tj. o 14,16 %, nacisk na pojedynczej osi napędowej samochodu ciężarowego: 14 t (po odjęciu 2 % zaokrąglonych do 0.1 t w górę) - przekroczenie o 2,5 t tj. o 21,74 %, podmiot wykonujący przejazd nie posiadał zezwolenia na przejazd pojazdem nienormatywnym. Wobec powyższych ustaleń stwierdzono, że pojazd był nienormatywny z uwagi na przekroczenie dmc i nacisku na pojedynczej osi napędowej samochodu ciężarowego.
Już dziś zamów dostęp
do IFK Platforma Księgowych i Kadrowych
- Codzienne aktualności prawne
- Porady i artykuły z najpopularniejszych czasopism INFOR wraz z bieżącymi wydaniami
- Bogatą bibliotekę materiałów wideo
- Merytoryczne dodatki, ściągi, plakaty