11.05.2022

Wyrok NSA z dnia 11 maja 2022 r., sygn. II GSK 102/19

Naczelny Sąd Administracyjny w składzie: Przewodniczący Sędzia NSA Cezary Pryca (spr.) Sędzia NSA Andrzej Skoczylas Sędzia del. WSA Cezary Kosterna po rozpoznaniu w dniu 11 maja 2022 r. na posiedzeniu niejawnym w Izbie Gospodarczej skargi kasacyjnej Głównego Inspektora Transportu Drogowego od wyroku Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie z dnia 6 września 2018 r. sygn. akt VI SA/Wa 687/18 w sprawie ze skargi R. K. na decyzję Głównego Inspektora Transportu Drogowego z dnia [...] lutego 2018 r. nr [...] w przedmiocie kary pieniężnej 1. uchyla zaskarżony wyrok i przekazuje sprawę do ponownego rozpoznania Wojewódzkiemu Sądowi Administracyjnemu w Warszawie; 2. zasądza od R. K. na rzecz Głównego Inspektora Transportu Drogowego kwotę 2700 (dwa tysiące siedemset) złotych tytułem zwrotu kosztów postępowania kasacyjnego.

Uzasadnienie

I

Wyrokiem z dnia 6 września 2018 r. sygn. akt VI SA/Wa 687/18 Wojewódzki Sąd Administracyjny w Warszawie, działając na podstawie ustawy z 30 sierpnia 2002 r. – Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (obecnie: tekst jedn. Dz. U. z 2019 r. poz. 2325; dalej jako: "p.p.s.a.") w sprawie ze skargi R. K. (dalej jako: "skarżący") na decyzję Głównego Inspektora Transportu Drogowego z dnia [...] lutego 2018 r. w przedmiocie kary pieniężnej uchylił zaskarżoną decyzję.

Sąd pierwszej instancji orzekał w następującym stanie sprawy.

W dniu 7 marca 2017 r. w miejscowości C. na drodze krajowej nr [...] zatrzymano do kontroli pojazd członowy składający się z trzyosiowego ciągnika samochodowego marki S.o nr. rej. [...]wraz z czteroosiową naczepą marki B. o nr. rej. [...] Pojazdem członowym kierował D. P., który wykonywał przejazd drogowy z ładunkiem prefabrykatów budowlanych w imieniu skarżącego prowadzącego działalność gospodarczą pod firmą: [...] na trasie M. (P.) – H. (S.).

W wyniku pomiarów kontrolowanego pojazdu członowego, stwierdzono następujące naruszenia dopuszczalnych norm: nacisk podwójnej osi napędowej ciągnika samochodowego wynosił 20,62 t (po odjęciu błędu w wysokości 2% zaokrąglonych do 0,1 t w górę) przekroczenie wynosiło zatem 1,62 t (ok. 8,53% dopuszczalnej wartości), rzeczywista masa całkowita pojazdu członowego wynosiła 55,42 t, przekroczenie dmc wynosiło zatem 15,42 t (38,55% dopuszczalnej wartości), a także długość pojazdu członowego wynosiła 20,89 m (po odjęciu błędu w wysokości 1%), co oznaczało, że przekroczenie dopuszczalnej długości wynosiło 4,39 m (ok. 26,6% dopuszczalnej wartości).

ikona kłódki
Treści dostępne dla abonentów IFK Platformy Księgowych i Kadrowych

Już dziś zamów dostęp
do IFK Platforma Księgowych i Kadrowych

  • Codzienne aktualności prawne
  • Porady i artykuły z najpopularniejszych czasopism INFOR wraz z bieżącymi wydaniami
  • Bogatą bibliotekę materiałów wideo
  • Merytoryczne dodatki, ściągi, plakaty
Kup dostęp
ikona zobacz najnowsze Dokumenty podobne