Wyrok NSA z dnia 25 listopada 2022 r., sygn. I FSK 2114/19
Podatek od towarów i usług
Naczelny Sąd Administracyjny w składzie: Przewodniczący Sędzia NSA Danuta Oleś (spr.), Sędzia NSA Sylwester Golec, Sędzia WSA del. Agnieszka Jakimowicz, po rozpoznaniu w dniu 25 listopada 2022 r. na posiedzeniu niejawnym w Izbie Finansowej skargi kasacyjnej Dyrektora Izby Administracji Skarbowej w Katowicach od wyroku Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Gliwicach z dnia 15 lipca 2019 r. sygn. akt I SA/Gl 406/19 w sprawie ze skargi M. sp. z o.o. w likwidacji w K. na postanowienie Dyrektora Izby Administracji Skarbowej w Katowicach z dnia 25 września 2018 r. nr [...] w przedmiocie przedłużenia terminu dokonania zwrotu nadwyżki podatku naliczonego nad należnym za listopad 2017 r. 1) oddala skargę kasacyjną, 2) zasądza od Dyrektora Izby Administracji Skarbowej w Katowicach na rzecz M. sp. z o.o. w likwidacji w K. kwotę 240 (słownie: dwieście czterdzieści) złotych tytułem zwrotu kosztów postępowania kasacyjnego.
Uzasadnienie
Wyrokiem z 15 lipca 2019 r., sygn. akt I SA/Gl 406/19, Wojewódzki Sąd Administracyjny w Gliwicach uchylił zaskarżone przez M. sp. z o.o. w likwidacji w K. postanowienie Dyrektora Izby Administracji Skarbowej w Katowicach z 25 września 2018 r. w przedmiocie przedłużenia terminu zwrotu różnicy podatku od towarów i usług za listopad 2017 r. wraz z poprzedzającym je postanowieniem organu pierwszej instancji.
M. sp. z o.o. w likwidacji w K. (dalej: "spółka" lub "skarżąca") 27 grudnia 2017 r. złożyła w organie podatkowym deklarację VAT-7 za listopad 2017 r. wykazując nadwyżkę podatku naliczonego nad należnym w całości do zwrotu.
Postanowieniem z 21 czerwca 2018 r. organ podatkowy przedłużył 60 dniowy termin zwrotu różnicy podatku od towarów i usług do 30 września 2018 r. oraz dokonania w ustawowym terminie, tj. do 25 czerwca 2018 r. częściowej kwoty zwrotu wynikającego z rozliczenia za ww. okres. W uzasadnieniu wskazał, że kontrola względem spółki w zakresie prawidłowości rozliczeń z tytułu podatku od towarów i usług za okres od grudnia 2012 r. do listopada 2017 r. została wszczęta na podstawie art. 284 § 4 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2018 r., poz. 800, dalej: "Ordynacja podatkowa") przy czym upoważnienie do kontroli nie zostało doręczone ani likwidatorowi, ani pełnomocnikowi ponieważ pomimo wezwań nie stawili się oni w siedzibie organu. Organ podatkowy uznał jednocześnie, że rozliczenie spółki od grudnia 2012 r. do listopada 2017 r. wymaga dodatkowego zweryfikowania. Wskazał, że czynności te do dnia wydania postanowienia o przedłużeniu terminu zwrotu podatku nie zostały zakończone, albowiem zarówno likwidator spółki, jak i pełnomocnik, nie stawili się w organie w toku kontroli w celu przedłożenia dokumentów oraz ze względu na przesyłanie dokumentów i wyjaśnień za pośrednictwem poczty co znacznie wydłuża postępowanie kontrolne. Tym samym zdaniem organu podatkowego zaistniały okoliczności uzasadniające zastosowanie art. 87 ust. 2 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2011 r., Nr 177, poz. 1054 ze zm., dalej: "ustawa o VAT").
Już dziś zamów dostęp
do IFK Platforma Księgowych i Kadrowych
- Codzienne aktualności prawne
- Porady i artykuły z najpopularniejszych czasopism INFOR wraz z bieżącymi wydaniami
- Bogatą bibliotekę materiałów wideo
- Merytoryczne dodatki, ściągi, plakaty