28.12.2021

Wyrok NSA z dnia 28 grudnia 2021 r., sygn. I OSK 3382/19

Przepisy u.d.p. nie przewidują żadnej procedury ustanawiania dróg wewnętrznych i należy to uznać za zamierzone działanie ustawodawcy, co wynika z art. 8 ust. 1 u.d.p. stanowiącego, że drogi, parkingi oraz place przeznaczone do ruchu pojazdów, niezaliczone do żadnej z kategorii dróg publicznych i niezlokalizowane w pasie drogowym tych dróg są drogami wewnętrznymi.

Teza od Redakcji

Naczelny Sąd Administracyjny w składzie: Przewodniczący: sędzia NSA Marek Stojanowski Sędziowie sędzia NSA Marian Wolanin sędzia del. WSA Agnieszka Miernik (spr.) po rozpoznaniu w dniu 28 grudnia 2021 r. na posiedzeniu niejawnym w Izbie Ogólnoadministracyjnej skargi kasacyjnej Rady Powiatu Stargardzkiego od wyroku Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Szczecinie z dnia 26 września 2019 r. sygn. akt II SA/Sz 555/19 w sprawie ze skargi Wojewody Zachodniopomorskiego na uchwałę Rady Powiatu Stargardzkiego z dnia 17 października 2018 r. nr XL/532/18 w przedmiocie pozbawienia kategorii dróg powiatowych oddala skargę kasacyjną.

Uzasadnienie

Wojewódzki Sąd Administracyjny w Szczecinie wyrokiem z 26 września 2019 r. sygn. akt II SA/Sz 555/19, po rozpoznaniu sprawy ze skargi Wojewody Zachodniopomorskiego na uchwałę Rady Powiatu Stargardzkiego z dnia 17 października 2018 r. nr XL/532/18 w przedmiocie pozbawienia kategorii dróg powiatowych, stwierdził nieważność zaskarżonej uchwały.

Wyrok zapadł w następującym stanie faktycznym i prawnym sprawy:

Uchwałą Rady Powiatu Stargardzkiego z dnia 17 października 2018 r. nr XL/532/18 pozbawiono kategorii dróg powiatowych nie zaliczając ich do innej kategorii dróg, zgodnie z załącznikami nr 1 i nr 2 do tej uchwały. W skardze, Wojewoda Zachodniopomorski zarzucił opisanej wyżej uchwale naruszenie art. 10 ust. 3 ustawy z dnia 21 marca 1985 r. o drogach publicznych (Dz.U. z 2018 r. poz. 2068 ze zm.), powoływanej dalej jako "u.d.p.", domagając się stwierdzenia jej nieważności w całości. Zdaniem organu, z art. 10 ust. 3 cyt. ustawy wynika, że ustawodawca przewiduje możliwość pozbawienia drogi publicznej określonej kategorii, wskazując jednocześnie, że może to nastąpić wyłącznie w sytuacji jednoczesnego zaliczenia tej drogi do nowej kategorii. Wyjątkiem od tej zasady jest wyłączenie drogi z użytkowania, które choć nie jest zdefiniowane ustawowo, rozumieć należy jako pozbawienie drogi jej zasadniczej funkcji przypisanej do jej kategorii. Nie sposób jednak uznać, że takie wyłączenie drogi z użytkowania możliwe jest w każdej sytuacji, a zależy jedynie od woli organów danej jednostki samorządu terytorialnego. W ocenie organu, drogi będące przedmiotem spornej uchwały nie utraciły swej funkcji, użytkowane są w sposób dotychczasowy, tj. jako droga publiczna. Przepisy prawa nie uprawniają organu stanowiącego powiatu do pozbawienia dróg kategorii drogi publicznej w celu przymuszenia właściwych gmin do przejęcia dróg i związanego z tym ich utrzymania. Organ nadzoru podkreślił, że w zaskarżonej uchwale, jak również w jej uzasadnieniu, brak jest jakichkolwiek argumentów świadczących o tym, że drogi wymienione w załączniku nr 1 do uchwały mają parametry techniczne odpowiadające jedynie drogom wewnętrznym czy też gminnym i nie spełniają przesłanek do dalszego uznawania ich za drogi powiatowe. W ocenie Wojewody, choć z art. 10 ust. 3 u.d.p. nie wynika obowiązek uzasadniania uchwał podejmowanych na podstawie tego przepisu, to z uwagi na konsekwencje, jakie taki akt powoduje, istnieje konieczność rzetelnego uzasadnienia uchwały podjętej w przedmiotowym zakresie.

ikona kłódki
Treści dostępne dla abonentów IFK Platformy Księgowych i Kadrowych

Już dziś zamów dostęp
do IFK Platforma Księgowych i Kadrowych

  • Codzienne aktualności prawne
  • Porady i artykuły z najpopularniejszych czasopism INFOR wraz z bieżącymi wydaniami
  • Bogatą bibliotekę materiałów wideo
  • Merytoryczne dodatki, ściągi, plakaty
Kup dostęp
Powiązane dokumenty
ikona zobacz najnowsze Dokumenty podobne