Wyrok NSA z dnia 22 kwietnia 2021 r., sygn. II OSK 2046/18
Budowlane prawo
Dnia 22 kwietnia 2021 r. Naczelny Sąd Administracyjny w składzie: Przewodniczący: Sędzia NSA Paweł Miładowski (spr.) Sędziowie: Sędzia NSA Maciej Dybowski Sędzia del. NSA Jerzy Stankowski po rozpoznaniu w dniu 22 kwietnia 2021 r. na posiedzeniu niejawnym w Izbie Ogólnoadministracyjnej skargi kasacyjnej B. S.A. z siedzibą w W. od wyroku Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie z dnia 19 kwietnia 2018 r., sygn. akt VII SA/Wa 790/17 w sprawie ze skargi B. S.A. z siedzibą w W. na decyzję [...] Wojewódzkiego Inspektora Nadzoru Budowlanego z dnia [...] lutego 2017 r., nr [...] w przedmiocie nakazu rozbiórki oddala skargę kasacyjną.
Uzasadnienie
Wyrokiem z dnia 19 kwietnia 2018 r., sygn. akt VII SA/Wa 790/17, Wojewódzki Sąd Administracyjny w Warszawie oddalił skargę na zaskarżoną decyzję [...] Wojewódzkiego Inspektora Nadzoru Budowlanego, zwanego dalej "WINB", w przedmiocie nakazu rozbiórki. Stan faktyczny i prawny sprawy przedstawia się następująco.
Decyzją z dnia [...] listopada 2016 r., nr [...], Powiatowy Inspektor Nadzoru Budowlanego, zwany dalej "PINB", w P., na podstawie art. 48 ust. 1 Prawa budowlanego, nakazał rozbiórkę mobilnego węzła betoniarskiego.
Organ I instancji, po przeprowadzonych oględzinach nieruchomości i w oparciu od dokonane w sprawie ustalenia, stwierdził, że sporna inwestycja jest budowlą w rozumieniu art. 3 pkt 3 Prawa budowlanego (wolnostojącą instalacją przemysłową, urządzeniem technicznym), której posadowienie wymaga uzyskania pozwolenia na budowę. Organ nie zgodził się z inwestorem, że ta "mobilna" instalacja przemysłowa jest urządzeniem tymczasowym w rozumieniu art. 29 ust. 1 pkt 12 w zw. z art. 3 pkt 5 prawa budowlanego. Ponadto podniósł, że samowola budowlana nie może być zalegalizowana, ponieważ nieruchomość, na której się znajduje, zgodnie z planem miejscowym (uchwała Rady Miejskiej w P. nr [...] z [...] czerwca 2010 r.) jest przeznaczona pod nieuciążliwe usługi, nieuciążliwą produkcję i składy (symbol 3 U/PS - § 26 ust. 1). Według § 5 ust. 1 pkt 9 lit. a, nieuciążliwe usługi to takie, które nie są zaliczane, zgodnie z obowiązującymi przepisami do przedsięwzięć mogących znacząco (zawsze lub potencjalnie) oddziaływać na środowisko. Organ ustalił, że tego rodzaju instalacja może wyprodukować 15 ton betonu na dobę (tzw. faktyczne moce przerobowe), a więc w myśl § 3 ust. 1 pkt 21 rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 9 listopada 2010 r. w sprawie przedsięwzięć mogących znacząco oddziaływać na środowisko (Dz. U. z 2016 r., poz. 71), jest przedsięwzięciem mogącym potencjalnie znacząco oddziaływać na środowisko. Z tego powodu nie jest możliwa legalizacja węzła betoniarskiego.
Już dziś zamów dostęp
do IFK Platforma Księgowych i Kadrowych
- Codzienne aktualności prawne
- Porady i artykuły z najpopularniejszych czasopism INFOR wraz z bieżącymi wydaniami
- Bogatą bibliotekę materiałów wideo
- Merytoryczne dodatki, ściągi, plakaty