Wyrok NSA z dnia 26 maja 2020 r., sygn. I OSK 1389/19
Pomoc społeczna
Naczelny Sąd Administracyjny w składzie: Przewodniczący: Sędzia NSA Iwona Bogucka Sędziowie Sędzia NSA Tamara Dziełakowska (spr.) Sędzia del. WSA Jolanta Górska po rozpoznaniu w dniu 26 maja 2020 r. na posiedzeniu niejawnym w Izbie Ogólnoadministracyjnej skargi kasacyjnej G. B. od wyroku Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie z dnia 9 maja 2018 r. sygn. akt I SA/Wa 1973/17 w sprawie ze skargi G. B. na decyzję Ministra Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej z dnia [...] sierpnia 2017 r. nr [...] w przedmiocie wymierzenia kary pieniężnej za prowadzenie bez zezwolenia placówki zapewniającej całodobową opiekę oddala skargę kasacyjną.
Uzasadnienie
Zaskarżonym wyrokiem z 9 maja 2018 r. Wojewódzki Sąd Administracyjny w Warszawie (sygn. akt I SA/Wa 1973/17) oddalił skargę G. B. na decyzję Ministra Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej z [...] sierpnia 2017 r., utrzymującą w mocy decyzję organu I instancji z [...] grudnia 2016 r. w przedmiocie wymierzenia kary pieniężnej za prowadzenie bez zezwolenia placówki zapewniającej całodobową opiekę.
W uzasadnieniu powyższego wyroku Sąd pierwszej instancji wskazał, że w związku z powzięciem informacji o funkcjonującej na terenie G. placówce pod nazwą [...], Wojewoda Lubuski pismem z 5 stycznia 2016 r. wystąpił do Prezydenta G. o przekazanie szczegółowych informacji na temat prowadzonej w tej placówce działalności. Z przesłanej odpowiedzi wynikało, że 15 grudnia 2015 r. do Urzędu Miasta wpłynęło pismo G. B. informujące o zamiarze rozpoczęcia z dniem 1 stycznia 2016 r. prowadzenia [...]. Nadto z załączonego do pisma wydruku z Centralnej Ewidencji Informacji o Działalności Gospodarczej wynikało, że przeważająca działalność wnioskodawczyni to pomoc społeczna z zakwaterowaniem dla osób w podeszłym wieku i osób niepełnosprawnych. Prezydent Miasta podkreślił, iż Gmina nie ma podpisanej umowy z wnioskodawczynią na prowadzenie [...].
Pismem z 21 stycznia 2016 r. Wojewoda Lubuski poinformował skarżącą o obowiązujących przepisach prawa. W odpowiedzi strona wskazała, że działalność nie została jeszcze rozpoczęta, w placówce nie przebywa żadna osoba, a dotychczas podejmowane działania mają wyłącznie charakter marketingowo - reklamowy. O zamiarze prowadzenia placówki całodobowego wsparcia zawiadomiła Urząd Miasta w grudniu 2015 r. Dnia 16 lutego 2016 r. wpłynął wniosek skarżącej o wydanie zezwolenia na prowadzenie placówki zapewniającej całodobową opiekę osobom niepełnosprawnym, przewlekle chorym lub w podeszłym wieku, jednak z uwagi na jego braki formalne, nieuzupełnione pomimo wezwania, pozostawiono go bez rozpatrzenia.
Już dziś zamów dostęp
do IFK Platforma Księgowych i Kadrowych
- Codzienne aktualności prawne
- Porady i artykuły z najpopularniejszych czasopism INFOR wraz z bieżącymi wydaniami
- Bogatą bibliotekę materiałów wideo
- Merytoryczne dodatki, ściągi, plakaty