15.07.2020

Wyrok NSA z dnia 15 lipca 2020 r., sygn. I OSK 2855/19

Od oceny wiarygodności dowodowej operatu szacunkowego należy odróżnić ocenę prawidłowości tego operatu. Podważenie prawidłowości operatu szacunkowego może nastąpić wyłącznie w ramach oceny dokonywanej przez organizację zawodową rzeczoznawców majątkowych w trybie art. 157 ust. 1 u.g.n. O taką ocenę może wystąpić każdy, ponieważ powyższa regulacja nie zawiera w tym zakresie jakichkolwiek ograniczeń podmiotowych, przy czym podkreślić należy, że nie można oczekiwać takiego wystąpienia od organów administracyjnych ani od sądu pierwszej instancji, skoro w ich ocenie operat nie wzbudził żadnych wątpliwości co do jego prawidłowości.

Teza od Redakcji

Naczelny Sąd Administracyjny w składzie: Przewodniczący: Sędzia NSA Mirosław Wincenciak (spr.) Sędziowie Sędzia NSA Przemysław Szustakiewicz Sędzia del. WSA Teresa Kurcyusz-Furmanik po rozpoznaniu w dniu 15 lipca 2020 r. na posiedzeniu niejawnym w Izbie Ogólnoadministracyjnej skargi kasacyjnej Gminy [...] od wyroku Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Łodzi z dnia 18 lipca 2019 r., sygn. akt II SA/Łd 317/19 w sprawie ze skargi Gminy [...] na decyzję Wojewody [...] z dnia [...] lutego 2019 r., nr [...] w przedmiocie ustalenia odszkodowania za nieruchomość przejętą na własność gminy z mocy prawa oddala skargę kasacyjną.

Uzasadnienie

Zaskarżonym wyrokiem z 18 lipca 2019 r., sygn. akt II SA/Łd 317/19, Wojewódzki Sąd Administracyjny w Łodzi, dalej również jako "WSA", oddalił skargę Gminy [...], dalej jako "Gmina", na decyzję Wojewody [...], dalej jako "Wojewoda", z [...] lutego 2019 r., nr [...] w przedmiocie ustalenia odszkodowania za nieruchomość przejętą na własność gminy z mocy prawa.

Skargę kasacyjną od powyższego wyroku wniosła Gmina, zaskarżając go w całości, zarzuciła naruszenie:

1. prawa materialnego:

a) art. 134 ust. 2 w zw. z art. 4 pkt 16 oraz art. 153 ust. 1 ustawy z dnia 21 sierpnia 1997 r. o gospodarce nieruchomościami (Dz.U. z 2018 r., poz. 2204 ze zm.), dalej jako "u.g.n." oraz § 4 ust. 3 rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 21 września 2004 r. w sprawie wyceny nieruchomości i sporządzania operatu szacunkowego, dalej jako "rozporządzenie w sprawie wyceny", poprzez niewłaściwe zastosowanie i przyjęcie za organami administracji, że operat szacunkowy jest sporządzony prawidłowo i w efekcie oparcie rozstrzygnięcia w sprawie na jego podstawie, które skutkowało oddaleniem skargi, w sytuacji, gdy operat szacunkowy nie był w pełni zgodny z przepisami określającymi metodologię szacowania nieruchomości, w szczególności nie uwzględniał obciążenia wywłaszczonej nieruchomości ograniczonym prawem rzeczowym, a zatem nic może być podstawą ustalenia należnego stronie odszkodowania;

b) art. 128 ust. 2 w zw. z art. 124 w zw. z art. 134 ust. 1 u.g.n. poprzez ich błędną wykładnię i niewłaściwe zastosowanie przez przyjęcie za organami administracji, że wysokość odszkodowania odpowiada prawu, mimo że została ustalona o błędnie zastosowane kryteria wyceny oraz z pominięciem obciążenia nieruchomości prawem dożywocia, które to prawo ma istotny wpływ na wartość wycenianej nieruchomości;

ikona kłódki
Treści dostępne dla abonentów IFK Platformy Księgowych i Kadrowych

Już dziś zamów dostęp
do IFK Platforma Księgowych i Kadrowych

  • Codzienne aktualności prawne
  • Porady i artykuły z najpopularniejszych czasopism INFOR wraz z bieżącymi wydaniami
  • Bogatą bibliotekę materiałów wideo
  • Merytoryczne dodatki, ściągi, plakaty
Kup dostęp
Powiązane dokumenty
ikona zobacz najnowsze Dokumenty podobne