17.12.2020 Ubezpieczenia

Wyrok NSA z dnia 17 grudnia 2020 r., sygn. II GSK 742/18

Ochrona zdrowia

 

Naczelny Sąd Administracyjny w składzie: Przewodniczący Sędzia NSA Mirosław Trzecki (spr.) Sędzia NSA Małgorzata Rysz Sędzia del. WSA Urszula Wilk po rozpoznaniu w dniu 17 grudnia 2020 r. na posiedzeniu niejawnym w Izbie Gospodarczej skargi kasacyjnej Dyrektora Podlaskiego Oddziału Wojewódzkiego Narodowego Funduszu Zdrowia od wyroku Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Białymstoku z dnia 29 grudnia 2017 r. sygn. akt II SA/Bk 653/17 w sprawie ze skargi A. sp. z o.o. w W. na decyzję Dyrektora Podlaskiego Oddziału Wojewódzkiego Narodowego Funduszu Zdrowia z dnia [...] czerwca 2017 r. nr [...] w przedmiocie rozstrzygnięcia konkursu ofert na zawieranie umów o udzielanie świadczeń opieki zdrowotnej oddala skargę kasacyjną.

Uzasadnienie

Wyrokiem z 29 grudnia 2017 r., sygn. akt II SA/Bk 653/17, Wojewódzki Sąd Administracyjny w Białymstoku, po rozpoznaniu skargi A. Sp. z o.o. w W. (dalej "skarżąca"), uchylił decyzję Dyrektora Podlaskiego Oddziału Wojewódzkiego Narodowego Funduszu Zdrowia z [...] czerwca 2017 r., nr [...], oraz poprzedzającą ją decyzję Dyrektora Podlaskiego Oddziału Wojewódzkiego Narodowego Funduszu Zdrowia z [...] czerwca 2017 r., nr [...], w przedmiocie postępowania konkursowego o udzielenie świadczeń opieki zdrowotnej oraz zasądził zwrot kosztów postępowania sądowego.

WSA orzekał w następującym stanie sprawy.

Skarżąca złożyła ofertę w ogłoszonym przez Dyrektora Podlaskiego Oddziału Wojewódzkiego NFZ (dalej "Dyrektor OW NFZ") postępowaniu prowadzonym w trybie konkursu ofert w sprawie zawarcia umów o udzielanie w okresie od 1 lipca 2017 r. do 30 czerwca 2021 r. na obszarze sześciu wskazanych powiatów świadczeń opieki zdrowotnej w rodzaju "Profilaktyczne Programy Zdrowotne" w zakresie "Program Profilaktyki Raka Piersi - etap podstawowy - w pracowni mobilnej". Poza Skarżącą, oferty złożyły jeszcze cztery podmioty, zaś po przeprowadzeniu postępowania miały zostać zawarte maksymalnie trzy umowy.

W rankingu otwarcia sporządzonym przez Komisję konkursową Skarżąca uzyskała łącznie 74,22 pkt, w tym 58 pkt za kryterium "jakość". Jednak w toku postępowania Komisja konkursowa, uwzględniając dokumentację zgromadzoną w trakcie postępowania (tj. testy specjalistyczne wszystkich aparatów mammograficznych wykazanych w formularzu ofertowym oraz protokoły z kontroli jakości badań mammograficznych), dokonała zmiany w systemie informatycznym w zakresie odpowiedzi udzielonej przez Skarżącą na pytanie ankietowe w kryterium "jakość" w ten sposób, że udzielona przez Skarżącą odpowiedź "tak" na pytanie "2.3.1 Aparat mammograficzny cyfrowy o parametrach nie niższych niż do mammografii skryningowej obu piersi" została zmieniona na odpowiedź "nie". Zmiana ta skutkowała zmniejszeniem punktacji Skarżącej w kryterium jakość z 58 pkt na 48 pkt.

ikona kłódki
Treści dostępne dla abonentów IFK Platformy Księgowych i Kadrowych

Już dziś zamów dostęp
do IFK Platforma Księgowych i Kadrowych

  • Codzienne aktualności prawne
  • Porady i artykuły z najpopularniejszych czasopism INFOR wraz z bieżącymi wydaniami
  • Bogatą bibliotekę materiałów wideo
  • Merytoryczne dodatki, ściągi, plakaty
Kup dostęp
Powiązane dokumenty
ikona zobacz najnowsze Dokumenty podobne