03.03.2020 Podatki

Wyrok NSA z dnia 3 marca 2020 r., sygn. I FSK 296/15

W przedmiotowym stanie faktycznym Gmina zobowiązana jest dokonać ścisłego powiązania nabywanych towarów i usług z czynnościami opodatkowanymi VAT pomimo, że nie ma możliwości przyporządkowania zakupów do poszczególnych rodzajów działalności.

Teza urzędowa

 

Naczelny Sąd Administracyjny w składzie: Przewodniczący Sędzia NSA Marek Kołaczek (spr.), Sędzia NSA Danuta Oleś, Sędzia WSA (del.) Maja Chodacka, Protokolant Krzysztof Zaleski, po rozpoznaniu w dniu 3 marca 2020 r. na rozprawie w Izbie Finansowej skargi kasacyjnej Miasta K. od wyroku Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Poznaniu z dnia 5 listopada 2014 r. sygn. akt I SA/Po 481/14 w sprawie ze skargi Miasta K. na interpretację indywidualną Ministra Finansów z dnia 7 lutego 2014 r. nr ILPP1/443-989/13-4/AW w przedmiocie podatku od towarów i usług 1) oddala skargę kasacyjną, 2) zasądza od Miasta K. na rzecz Szefa Krajowej Administracji Skarbowej kwotę 240 (dwieście czterdzieści) złotych tytułem zwrotu kosztów postępowania kasacyjnego.

Uzasadnienie

Wojewódzki Sąd Administracyjny w Poznaniu wyrokiem z 5 listopada 2014 r., sygn. akt I SA/Po 481/14 po rozpoznaniu skargi Miasta i Gminy K. (dalej: "Skarżąca" lub "Gmina") uchylił zaskarżoną interpretację indywidualną Ministra Finansów działającego przez Dyrektora Izby Skarbowej w Poznaniu z 7 lutego 2014 r. w przedmiocie podatku od towarów i usług.

Z uzasadnienia powyższego wyroku wynikało, że wnioskiem z 29 października 2013 r., uzupełnionym pismem z 17 stycznia 2014 r., Skarżąca wystąpiła do Dyrektora Izby Skarbowej o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidulanej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia podatku naliczonego z faktur dokumentujących wydatki inwestycyjne przy zastosowaniu proporcji i korekty podatku naliczonego związanego z wydatkami inwestycyjnymi.

We wniosku Skarżąca wskazała, że jest zarejestrowanym, czynnym podatnikiem VAT. Część z jej zadań jest realizowana przez Gminę w ramach reżimu publicznoprawnego. Wybrane czynności Gmina wykonuje na podstawie zawieranych umów cywilnoprawnych i traktuje je jako podlegające regulacjom VAT (zarówno opodatkowane VAT, jak i zwolnione od VAT). Do takich czynności należą m.in. świadczone przez Gminę usługi dzierżawy/najmu lokali znajdujących się w budynkach należących do Gminy. Wśród budynków komunalnych znajdują się budynki wykorzystywane obecnie w związku całokształtem działalności Gminy. Co do zasady Gmina wykorzystuje budynki na potrzeby publicznoprawnej działalności Gminy tj. do czynności niepodlegających opodatkowaniu, a także w ramach cywilnoprawnej działalności Gminy - opodatkowanej VAT lub zwolnionej.

ikona kłódki
Treści dostępne dla abonentów IFK Platformy Księgowych i Kadrowych

Już dziś zamów dostęp
do IFK Platforma Księgowych i Kadrowych

  • Codzienne aktualności prawne
  • Porady i artykuły z najpopularniejszych czasopism INFOR wraz z bieżącymi wydaniami
  • Bogatą bibliotekę materiałów wideo
  • Merytoryczne dodatki, ściągi, plakaty
Kup dostęp
Powiązane dokumenty
ikona zobacz najnowsze Dokumenty podobne