12.02.2020 Podatki

Postanowienie NSA z dnia 12 lutego 2020 r., sygn. I FSK 2290/19

Odrzucenie skargi

 

Naczelny Sąd Administracyjny w składzie: Sędzia NSA Sylwester Marciniak, po rozpoznaniu w dniu 12 lutego 2020 r. na posiedzeniu niejawnym w Izbie Finansowej skargi kasacyjnej J. P. od postanowienia Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Łodzi z dnia 10 września 2019 r., sygn. akt I SA/Łd 595/19 w sprawie ze skargi J. P. na wynik kontroli Naczelnika Urzędu Celno-Skarbowego w L. z dnia 19 czerwca 2019 r., nr [...] w przedmiocie podatku od towarów i usług za styczeń, kwiecień, maj i wrzesień 2009 r. postanawia oddalić skargę kasacyjną.

Uzasadnienie

I FSK 2290/19

UZASADNIENIE

Zaskarżonym postanowieniem z dnia 10 września 2019 r., sygn. akt I SA/Łd 595/19, Wojewódzki Sąd Administracyjny w Łodzi (dalej: sąd pierwszej instancji) odrzucił skargę J. P. (dalej: skarżący) na wynik kontroli Naczelnika Urzędu Celno-Skarbowego w L. (dalej: organ) z dnia 19 czerwca 2019 r. w przedmiocie podatku od towarów i usług za styczeń, kwiecień, maj i wrzesień 2009 r.

W uzasadnieniu postanowienia sąd wskazał, że zaskarżony wynik kontroli nie nakłada na skarżącego obowiązków w sferze prawa podatkowego, nie kształtuje jego sytuacji podatkowej, a zatem nie jest aktem, o którym mowa w art. 3 § 2 pkt 4 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (Dz.U. z 2019 r., poz. 2325, dalej: p.p.s.a.). Sąd zaznaczył, że w orzecznictwie prezentowane jest konsekwentnie stanowisko, zgodnie z którym zaskarżanie wyniku kontroli jest możliwe wyjątkowo. Jeżeli zatem wynik kontroli wskazuje jedynie określone uchybienia oraz dokonuje ustaleń faktycznych, a tym samym nie dotyczy przyznania, stwierdzenia albo uznania uprawnienia bądź obowiązku wynikającego z przepisu prawa, nie podlega zaskarżeniu do sądu administracyjnego.

Oceniając, czy w okolicznościach sprawy wynik kontroli stanowi dla skarżącego źródło obowiązku wynikającego z przepisu prawa, sąd zgodził się z organem, że zaskarżony wynik kontroli nie wykracza poza granice ukształtowane przepisem art. 24 ust. 1 pkt 2 lit. b ustawy z dnia 28 września 1991 r. o kontroli skarbowej (Dz.U. z 2016 r., poz. 720 ze zm., dalej: u.k.s.). Organ stwierdził w tym wyniku kontroli nieprawidłowość w rozliczeniu podatku VAT za kwiecień 2009 r. Zdaniem organu skarżący dokonał bezzasadnej korekty deklaracji podatkowej za ten miesiąc w oparciu o dowód (credit note) z dnia 1 kwietnia 2009 r., wystawiony przez firmę S. Dowód ten w ocenie organu nie mógł stanowić podstawy do zmniejszenia kwot wewnątrzwspólnotowego nabycia towarów (dalej: WNT), gdyż skarżący nie potrafił powiązać go z żadną konkretną transakcją zakupu towarów. Na podstawie tego dowodu skarżący zmniejszył WNT o 13 557,42 zł oraz wartość podatku należnego o podatek od tej czynności (2 982,63 zł), a następnie dokonał analogicznej korekty w zakresie nabyć i kwot podatku naliczonego. Ponieważ korekta dokonana przez skarżącego spowodowała zaniżenie zarówno podatku należnego, jak i naliczonego o tę samą kwotę (2 982,63 zł), nieprawidłowość ta nie miała wpływu na wartość zobowiązania podatkowego. Nieprawidłowość ta spowodowała jedynie zmiany wielkości w określonych pozycjach deklaracji podatkowej dotyczących wewnątrzwspólnotowych nabyć towarów. Z zaskarżonego wyniku kontroli nie wynika zatem obowiązek skorygowania deklaracji VAT-7 ani informacji podsumowujących. Określenie w wyniku kontroli właściwej podstawy opodatkowania WNT nie wiąże się z nałożeniem na skarżącego obowiązków ani przyznaniem uprawnień podatkowych. W takiej sytuacji sąd uznał, że brak jest podstaw do przyjęcia, że sporny wynik kontroli kształtuje sytuację prawną skarżącego. Ponieważ wynik kontroli nie wywołuje konkretnych i wynikających bezpośrednio z jego treści skutków w obrębie praw i obowiązków skarżącego, nie spełnia on ustanowionego w art. 3 § 2 pkt 4 p.p.s.a. kryterium aktu lub czynności dotyczących uprawnienia lub obowiązku wynikającego z przepisu prawa, a tym samym nie podlega kognicji sądu administracyjnego. Z tego też względu sąd stwierdził, że skarga podlegała odrzuceniu na podstawie art. 58 § 1 pkt 1 p.p.s.a.

ikona kłódki
Treści dostępne dla abonentów IFK Platformy Księgowych i Kadrowych

Już dziś zamów dostęp
do IFK Platforma Księgowych i Kadrowych

  • Codzienne aktualności prawne
  • Porady i artykuły z najpopularniejszych czasopism INFOR wraz z bieżącymi wydaniami
  • Bogatą bibliotekę materiałów wideo
  • Merytoryczne dodatki, ściągi, plakaty
Kup dostęp
Powiązane dokumenty