05.09.2019

Wyrok NSA z dnia 5 września 2019 r., sygn. II OSK 1803/19

Inne

Naczelny Sąd Administracyjny w składzie: Przewodniczący sędzia NSA Leszek Kiermaszek (spr.) Sędziowie sędzia NSA Marzenna Linska - Wawrzon sędzia del. WSA Piotr Broda Protokolant asystent sędziego Aleksandra Tokarczyk po rozpoznaniu w dniu 5 września 2019 r. na rozprawie w Izbie Ogólnoadministracyjnej przy udziale Prokuratora Prokuratury Okręgowej w Krakowie G. M.-W. sprawy ze skargi kasacyjnej D. G. od wyroku Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Krakowie z dnia 3 października 2018 r. sygn. akt II SA/Kr 857/18 w sprawie ze skarg A. Z. F. s. A., A. F. s. E., A. K. i D. G. na uchwałę Rady Miasta Zakopane z dnia 3 września 2015 r. nr XII/183/2015 w przedmiocie utworzenia parku kulturowego pod nazwą "Park Kulturowy obszaru ulicy Krupówki" 1. uchyla zaskarżony wyrok w części i stwierdza nieważność § 4 ust. 1 pkt 3 oraz § 8 ust 1 zaskarżonej uchwały; 2. oddala skargę kasacyjną w pozostałej części; 3. zasądza od Miasta Zakopane na rzecz D. G. kwotę 700 (siedemset) złotych tytułem zwrotu części kosztów postępowania.

Uzasadnienie

Wyrokiem z dnia 3 października 2018 r., sygn. akt II SA/Kr 857/18 Wojewódzki Sąd Administracyjny w Krakowie oddalił skargi A. Z. F., A. F., A. K., a także D. G.(dalej określanego jako skarżący) na uchwałę Rady Miasta Zakopane z dnia 3 września 2015 r., nr XII/183/2015 w sprawie utworzenia parku kulturowego pod nazwą "Park Kulturowy obszaru ulicy Krupówki (Dziennik Urzędowy Województwa Małopolskiego poz. 5377, ze zm., dalej powoływana jako uchwała).

Wyrok wydano w następujących okolicznościach stanu faktycznego i prawnego sprawy.

Powołaną wyżej uchwałą, podjętą na podstawie m.in. art. 16 ust. 1 i 2 i art. 17 ust. 1 ustawy z dnia 23 lipca 2003 r. o ochronie zabytków i opiece nad zabytkami (Dz. U. z 2014 r. poz. 1446, ze zm., obecnie Dz. U. z 2018 r. poz. 2067, ze zm., dalej powoływanej jako ustawa), utworzono park kulturowy o wskazanej wyżej nazwie, jak zastrzeżono w jej § 1 ust. 1, w celu ochrony krajobrazu kulturowego oraz zachowania wyróżniających się krajobrazowo terenów z zabytkami nieruchomymi charakterystycznymi dla miejscowej tradycji budowlanej i osadniczej wzdłuż ciągu ulicy Krupówki, będącego nośnikiem historycznego rozwoju ruralistycznego, urbanistycznego oraz architektonicznego i kulturowego miasta Zakopane. W uchwale przewidziano zakazy i ograniczenia w następujących wyodrębnionych w niej dziedzinach: prowadzenie robót budowlanych, prowadzenie działalności handlowej i usługowej oraz działania reklamowe. W tym pierwszym zakresie w § 3 ust. 2 pkt 1 postanowiono, że na obszarze Parku Kulturowego obowiązuje zakaz lokalizacji masztów, głośników i innych urządzeń technicznych w tych częściach elewacji i dachu, które są widoczne od strony ulicy Krupówki, z wyjątkami wymienionymi z dalszej części przepisu. Z kolei odnośnie do drugiej ze wspomnianych dziedzin w § 4 ust. 1 na terenie Parku, w miejscach widocznych z ulicy Krupówki, Placu Niepodległości oraz z części ulicy T. Kościuszki znajdującej się w Parku, ustanowiono zakaz m.in. prowadzenia wszelkiej działalności handlowej lub usługowej poza lokalem (pkt 1) oraz prowadzenia wszelkiej działalności rozrywkowej lub artystycznej oraz wszelkich form sztuki ulicznej poza lokalem użytkowym, z wyjątkiem (w uchwale stosowana jest błędna forma "za wyjątkiem") malarzy i portrecistów oraz imprez i działalności realizowanych przez Burmistrza Miasta Zakopane bądź przy jego współudziale (pkt 3).

ikona kłódki
Treści dostępne dla abonentów IFK Platformy Księgowych i Kadrowych

Już dziś zamów dostęp
do IFK Platforma Księgowych i Kadrowych

  • Codzienne aktualności prawne
  • Porady i artykuły z najpopularniejszych czasopism INFOR wraz z bieżącymi wydaniami
  • Bogatą bibliotekę materiałów wideo
  • Merytoryczne dodatki, ściągi, plakaty
Kup dostęp
Powiązane dokumenty
ikona zobacz najnowsze Dokumenty podobne