17.09.2019

Wyrok NSA z dnia 17 września 2019 r., sygn. I GSK 1226/19

Samorząd terytorialny

 

Naczelny Sąd Administracyjny w składzie: Przewodniczący Sędzia NSA Piotr Pietrasz Sędzia NSA Małgorzata Grzelak Sędzia del. WSA Cezary Kosterna (spr.) po rozpoznaniu w dniu 17 września 2019 r. na posiedzeniu niejawnym w Izbie Gospodarczej skargi kasacyjnej Samorządowego Kolegium Odwoławczego w T. od wyroku Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Rzeszowie z dnia 9 kwietnia 2019 r. sygn. akt I SA/Rz 31/19 w sprawie ze skargi S. C. na decyzję Samorządowego Kolegium Odwoławczego w T. z dnia [...] listopada 2018 r., nr [...] w przedmiocie określenia kwoty dotacji podlegającej zwrotowi z budżetu miasta 1. uchyla zaskarżony wyrok i przekazuje sprawę do ponownego rozpoznania Wojewódzkiemu Sądowi Administracyjnemu w Rzeszowie, 2. zasądza od S. C. na rzecz Samorządowego Kolegium Odwoławczego w T. 9502 (dziewięć tysięcy pięćset dwa) złote tytułem zwrotu kosztów postępowania kasacyjnego.

Uzasadnienie

I.

Wojewódzki Sąd Administracyjny w Rzeszowie wyrokiem z 9 kwietnia 2019 r. sygn. akt I SA/Rz 31/19 uchylił decyzję Samorządowego Kolegium Odwoławczego w T. (dalej: SKO lub organ odwoławczy) z [...] listopada 2018 r. nr [...]. Decyzją tą SKO po rozpatrzeniu odwołania S. C. (dalej: skarżąca lub strona) - prowadzącej niepubliczne przedszkole [...] w T. - uchyliło decyzję Prezydenta Miasta T. z [...] lipca 2018 r. [...] w sprawie określenia wysokości niepodatkowych należności budżetowych o charakterze publicznoprawnym w części dotyczącej pkt 3 tej decyzji i orzekając co do istoty sprawy określiło skarżącej wysokość niepodatkowej należności budżetowej o charakterze publicznoprawnym z tytułu dotacji wykorzystanej niezgodnie z przeznaczeniem na łączną kwotę 119 886,93 zł, w tym: za rok 2013 - 43 675,85 zł; za rok 2014 - 10 633,13 zł; za rok 2015 - 22 004,48 zł; za rok 2016 - 18 573,37 zł.

II.

Sąd I instancji orzekał w następującym stanie sprawy:

Skarżąca w latach 2013-2016 otrzymywała dotacje na prowadzenie na terenie Miasta T. niepublicznego przedszkola [...]. Po przeprowadzeniu kontroli w kwestii prawidłowości pobrania i wykorzystania dotacji oświatowej w latach 2013-2016 ujawniono, że pobierała dotację oświatową w nadmiernej wysokości, a także wykorzystywała ją w sposób niezgodny z przeznaczeniem. Skarżąca otrzymywała dotację stosownie do przepisu art. 90 ustawy z dnia 7 września 1991 r. o systemie oświaty (Dz.U. 2018 poz. 1457) oraz przepisów uchwały Rady Miasta T. z [...] czerwca 2011 r. W wyniku przeprowadzonej kontroli ujawniono, że informacja o liczbie wychowanków zawierała dane niezgodne ze stanem faktycznym. W placówce brakowało części dokumentacji źródłowej, tj. umów z rodzicami i karty zgłoszeń dzieci do przedszkola, na podstawie których można byłoby potwierdzić, że konkretne osoby faktycznie uczęszczały do przedszkola w podanym przez skarżącą okresie. Ujawniono, że część wychowanków zadeklarowana przez skarżącą jako osoby uczęszczające do prowadzonego przez nią przedszkola albo nie uczęszczała faktycznie do placówki w okresie, w którym była zgłoszona, albo też z uwagi na wiek nie mogła być uwzględniona do przyznania stosownej dotacji.

ikona kłódki
Treści dostępne dla abonentów IFK Platformy Księgowych i Kadrowych

Już dziś zamów dostęp
do IFK Platforma Księgowych i Kadrowych

  • Codzienne aktualności prawne
  • Porady i artykuły z najpopularniejszych czasopism INFOR wraz z bieżącymi wydaniami
  • Bogatą bibliotekę materiałów wideo
  • Merytoryczne dodatki, ściągi, plakaty
Kup dostęp
Powiązane dokumenty
ikona zobacz najnowsze Dokumenty podobne