20.12.2022

Upoważnienie pracowników urzędów wojewódzkich do unieważniania uchwał samorządów - Wyrok NSA z dnia 20 grudnia 2022 r., sygn. III OSK 7053/21

Wojewoda może upoważnić pracownika urzędu wojewódzkiego do stwierdzania w jego imieniu nieważności uchwał organów samorządu terytorialnego, a uchwały dotyczące programu współpracy z organizacjami pozarządowymi muszą zawierać zamknięty katalog form tej współpracy oraz dokładny opis przebiegu konsultacji z tymi organizacjami.

Teza od Redakcji

Naczelny Sąd Administracyjny w składzie: Przewodniczący: Sędzia NSA Teresa Zyglewska Sędziowie Sędzia NSA Jerzy Stelmasiak Sędzia del. WSA Kazimierz Bandarzewski (spr.) po rozpoznaniu w dniu 20 grudnia 2022 r. na posiedzeniu niejawnym w Izbie Ogólnoadministracyjnej skargi kasacyjnej Gminy Łazy od wyroku Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Gliwicach z dnia 22 czerwca 2021 r. sygn. akt III SA/Gl 505/21 w sprawie ze skargi Gminy Łazy na rozstrzygnięcie nadzorcze Wojewody Śląskiego z dnia 31 grudnia 2020 r. nr NPII.4131.1.1076.2020 w przedmiocie współpracy gminy z organizacjami pozarządowymi oddala skargę kasacyjną.

Uzasadnienie

Wojewódzki Sąd Administracyjny w Gliwicach wyrokiem z dnia 22 czerwca 2021 r. sygn. akt III SA/Gl 505/21 oddalił skargę Gminy Łazy na rozstrzygnięcie nadzorcze Wojewody Śląskiego z dnia 31 grudnia 2020 r. nr NPII.4131.1.1076.2020 stwierdzające nieważność w całości uchwały Rady Miejskiej w Łazach z dnia 26 listopada 2020 r. nr XX/126/2020 w sprawie "Programu współpracy Gminy Łazy z organizacjami pozarządowymi oraz podmiotami wymienionymi w art. 3 ust. 3 ustawy z dnia 24 kwietnia 2003 r. o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie na rok 2021".

W motywach orzeczenia Sąd pierwszej instancji przywołując treść art. 5a ust. 1 i art. 5a ust. 4 pkt 10 ustawy z dnia 24 kwietnia 2003 r. o działalności pożytku publicznego i wolontariacie (Dz. U. z 2020 r. poz. 1057) zwanej dalej u.d.p.p.w. wskazał, że ustawa wyraźnie nakłada na organ stanowiący jednostki samorządu terytorialnego obowiązek przeprowadzenia konsultacji, a następnie zamieszczenia w treści uchwały informacji o sposobie tworzenia programu oraz przebiegu konsultacji. Tym wymogom uchwała rady gminy nie odpowiada. Wbrew twierdzeniom skarżącej wskazanie, iż takie konsultacje się odbyły nie jest wystarczające. Skoro ustawodawca wymaga informacji o przebiegu konsultacji, to wymaga dokładnego opisu: czasu, w jakim te konsultacje zostały przeprowadzone; które podmioty w nich uczestniczyły; jaki wyznaczono im czas na zgłaszanie ewentualnych uwag; czy i jakie uwagi zgłoszono oraz w jaki sposób zgłoszone uwagi wpłynęły na treść podjętej uchwały. Tylko zamieszczenie w uchwale dokładnego opisu tych okoliczności będzie wystarczające do stwierdzenia, że rada gminy wypełniła nałożony na nią obowiązek podjęcia stosownej uchwały. Z zawartych postanowieniach Programu, w szczególności w § 16, § 17 i § 18 zawarto stwierdzenia, które w żaden sposób nie pozwalają ustalić przebiegu konsultacji. Co więcej nie pozwalają stwierdzić, że takowe rzeczywiście miały miejsce. W konsekwencji nie jest możliwe stwierdzenie, czy rada gminy wypełniła nałożony na nią obowiązek przeprowadzenia konsultacji wynikający z art. 5a ust. 1 u.d.p.p.w. Prawidłowo Wojewoda uznał, że uchybienie to ma charakter istotnego naruszenia prawa obligującego do stwierdzenia nieważności uchwały w drodze rozstrzygnięcia nadzorczego.

ikona kłódki
Treści dostępne dla abonentów IFK Platformy Księgowych i Kadrowych

Już dziś zamów dostęp
do IFK Platforma Księgowych i Kadrowych

  • Codzienne aktualności prawne
  • Porady i artykuły z najpopularniejszych czasopism INFOR wraz z bieżącymi wydaniami
  • Bogatą bibliotekę materiałów wideo
  • Merytoryczne dodatki, ściągi, plakaty
Kup dostęp
Powiązane dokumenty
ikona zobacz najnowsze Dokumenty podobne