18.07.2019 Ubezpieczenia

Wyrok NSA z dnia 18 lipca 2019 r., sygn. II GSK 288/19

Inne

Naczelny Sąd Administracyjny w składzie: Przewodniczący Sędzia NSA Małgorzata Rysz Sędzia NSA Krystyna Anna Stec Sędzia del. NSA Stanisław Śliwa (spr.) po rozpoznaniu w dniu 18 lipca 2019 r. na posiedzeniu niejawnym w Izbie Gospodarczej skargi kasacyjnej Spółki A od wyroku Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Kielcach z dnia 19 września 2018 r., sygn. akt II SA/Ke 399/18 w sprawie ze skarg Spółki A, Spółki B, Spółki C, J. M. i K. G. "[...]", Spółki D, Spółki E na uchwałę Rady Powiatu Skarżyńskiego z dnia 7 grudnia 2017 r., nr 291/XL/2017 w przedmiocie ustalenia rozkładu godzin pracy aptek ogólnodostępnych oddala skargą kasacyjną

Uzasadnienie

Wojewódzki Sąd Administracyjny (WSA) w Kielcach, wyrokiem z dnia 19 września 2018 r., sygn. akt II SA/Ke 399/18 oddalił skargi Spółki A, Spółki B, Spółki C, J. M. i K. G. [...], Spółki D oraz Spółki E, na uchwałę Rady Powiatu Skarżyskiego z dnia 7 grudnia 2017 r. nr 291/XL/2017 w przedmiocie ustalenia rozkładu godzin pracy aptek ogólnodostępnych na terenie powiatu.

Rada Powiatu Skarżyskiego w dniu 7 grudnia 2017 r. podjęła uchwałę nr 291/XL/2017 w przedmiocie rozkładu godzin pracy aptek ogólnodostępnych na terenie powiatu skarżyskiego na 2018 rok, ustalając:

- rozkład godzin pracy aptek ogólnodostępnych na terenie powiatu skarżyskiego w dni powszednie, soboty, niedziele, święta i inne dni wolne od pracy na 2018 rok, według załącznika nr 1 do uchwały (§ 1),

- harmonogram dyżurów nocnych aptek ogólnodostępnych na terenie powiatu skarżyskiego na 2018 rok, zgodnie z załącznikiem nr 2 do uchwały (§ 2 ust. 1).

W § 2 ust. 2 uchwały wskazano, że dyżur nocny rozpoczyna się o godz. 21.00 i trwa do godz. 8.00 dnia następnego. W § 3 powierzono wykonanie uchwały Zarządowi Powiatu Skarżyskiego, a w § 4 określono, że akt ten wchodzi w życie po upływie 14 dni od dnia ogłoszenia w Dzienniku Urzędowym Województwa Świętokrzyskiego.

W uzasadnieniu uchwały wskazano, że rozkład godzin pracy aptek został ustalony w oparciu o informacje udzielone przez poszczególne apteki o czasie ich pracy. Przyjęto, że wyznaczony czas pracy wskazuje na rzeczywiste zapotrzebowanie mieszkańców powiatu skarżyskiego na świadczone przez nie usługi. Z kolei, dokonując wyboru miejscowości w powiecie skarżyskim, w których pełnione będą dyżury nocne aptek wzięto pod uwagę możliwość jak najlepszego i najszybszego skorzystania z niezbędnej pomocy wówczas, gdy nie obowiązuje powszedni czas pracy aptek, a zaistnieje nadzwyczajna, trudna do przewidzenia potrzeba podania leku. Ustalono, że najlepiej warunki te spełnia miasto Skarżysko-Kamienna ze względu na znajdujące się tutaj placówki ochrony zdrowia oraz najlepsze połączenie komunikacyjne z pozostałymi miejscowościami powiatu. Projekt uchwały został pozytywnie zaopiniowany przez Prezydenta Miasta Skarżyska-Kamiennej, Burmistrza Miasta i Gminy Suchedniów, Wójta Gminy Bliżyn i Wójta Gminy Łączna oraz Wójta Gminy Skarżysko Kościelne. Z kolei Prezydium Kieleckiej Okręgowej Rady Aptekarskiej (dalej KORA) uchwałą nr 94/2017 z dnia 22 listopada 2017 r. zaopiniowało negatywnie projekt uchwały w zakresie § 2, tj. harmonogramu dyżurów nocnych aptek ogólnodostępnych na terenie powiatu skarżyskiego na 2018 r. Nie podzielając tej negatywnej opinii organ powołał się na treść art. 94 ust. 1 i 2 ustawy z dnia 6 września 2001 r.- Prawo farmaceutyczne (Dz. U. z 2016r. poz. 2142 ze zm.), zwanej dalej "P.f.", podkreślając, że rozkład godzin pracy aptek powinien być dostosowany zarówno do bieżących potrzeb ludności na wykonywane przez nie powszechne usługi, świadczone w zwykłych warunkach, jak również do sytuacji nadzwyczajnych, których częstotliwości występowania nie są możliwe do określenia, przy czym należy uwzględnić też przypadki szczególne i zdarzenia losowe (zagrażające zdrowiu lub życiu człowieka). Organ podkreślił, że przy ustalaniu harmonogramu w pierwszej kolejności należy respektować interes społeczny.

Po rozpoznaniu złożonych w sprawie skarg WSA w Kielcach uznał, że nie zasługują one na uwzględnienie i wyrokiem z dnia 19 września 2018 r. oddalił je. Wskazał, że rozkład godzin pracy aptek powinien być zarówno dostosowany do bieżących, codziennych potrzeb ludności, co wiąże się z zapotrzebowaniem społeczności lokalnej na powszechne wykonywane przez apteki ogólnodostępne usługi świadczone w zwykłych warunkach, jak również zapewniać dostępność świadczeń w zakresie możliwości zaopatrzenia mieszkańców w leki w porze nocnej, w niedziele, święta oraz inne dni wolne od pracy. Wprawdzie w tych ostatnich przypadkach przyjmuje się, że są to sytuacje nadzwyczajne i nie służą one zaspokajaniu potrzeb ludności, to jednak należy mieć na uwadze i to, że sam ustawodawca w art. 94 ust. 1 P.f. nie klasyfikuje dostępu do świadczeń uzyskiwanych w aptekach jako sytuacji nadzwyczajnych, ale wprost nakłada obowiązek takiego określenia rozkładu godzin pracy aptek, aby zapewniał on dostępność tych świadczeń także w porze nocnej, w niedzielę, święta i inne dni wolne od pracy.

ikona kłódki
Treści dostępne dla abonentów IFK Platformy Księgowych i Kadrowych

Już dziś zamów dostęp
do IFK Platforma Księgowych i Kadrowych

  • Codzienne aktualności prawne
  • Porady i artykuły z najpopularniejszych czasopism INFOR wraz z bieżącymi wydaniami
  • Bogatą bibliotekę materiałów wideo
  • Merytoryczne dodatki, ściągi, plakaty
Kup dostęp
Powiązane dokumenty