04.09.2019

Wyrok NSA z dnia 4 września 2019 r., sygn. II GSK 2389/17

Drogi publiczne

 

Naczelny Sąd Administracyjny w składzie: Przewodniczący Sędzia NSA Andrzej Kuba (spr.) Sędzia NSA Joanna Zabłocka Sędzia del. WSA Urszula Wilk Protokolant asystent sędziego Klaudia Dąbrowska po rozpoznaniu w dniu 4 września 2019 r. na rozprawie w Izbie Gospodarczej skargi kasacyjnej R. A. od wyroku Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie z dnia 22 marca 2017 r. sygn. akt VI SA/Wa 2112/16 w sprawie ze skargi R. A. na decyzję Głównego Inspektora Transportu Drogowego z dnia [...] maja 2016 r. nr [...] w przedmiocie kary pieniężnej za przejazd pojazdem nienormatywnym bez zezwolenia 1. uchyla zaskarżony wyrok, 2. uchyla zaskarżoną decyzję oraz poprzedzająca ją decyzję M. Wojewódzkiego Inspektora Transportu Drogowego z dnia [...] marca 2016 r. nr [...], 3. umarza postępowanie administracyjne, 4. zasądza od Głównego Inspektora Transportu Drogowego na rzecz R. A. 1075 (tysiąc siedemdziesiąt pięć) złotych tytułem kosztów postępowania sądowego.

Uzasadnienie

Wojewódzki Sąd Administracyjny w Warszawie, objętym skargą kasacyjną wyrokiem z dnia 22 marca 2017 r., sygn. akt VI SA/Wa 2112/16, oddalił skargę R. A. na decyzję Głównego Inspektora Transportu Drogowego (dalej: GITD) z dnia [...] maja 2016 r. w przedmiocie kary pieniężnej za przejazd pojazdem nienormatywnym bez zezwolenia.

Sąd I instancji orzekał w następującym stanie faktycznym i prawnym:

W dniu [...] stycznia 2016 r. w miejscowości T., na drodze krajowej nr [...], o dopuszczalnym nacisku osi do 10 t, został zatrzymany do kontroli 5-osiowy pojazd członowy składający się z dwuosiowego ciągnika siodłowego o nr rej. [...] wraz z trzyosiową naczepą o nr rej. [...] Pojazdem kierował J. P., wykonujący przewóz drogowy rzeczy w postaci bloczków termobet ofoliowanych na paletach z T. do N., na rzecz i w imieniu R. A. prowadzącego działalność gospodarczą pod firmą: Rafał A. F.H.U. A. Pomiar kontrolowanego pojazdu przeprowadzono w punkcie wagowym w T. Miejsce przeprowadzanego ważenia pojazdu było zalegalizowane przez uprawnionego geodetę protokołem z pomiaru pochylenia z dnia [...] października 2015 r. Pojazd został zważony przy pomocy przenośnych wag do pomiarów statycznych typu SAW 10C o nr fabrycznych 932530 oraz 932543. Wagi posiadały ważne świadectwa legalizacji ponownej wydane przez Dyrektora Okręgowego Urzędu Miar w Krakowie. W wyniku ważenia kontrolowanego pojazdu stwierdzono (po odjęciu 2 % zaokrąglonych do 0,1 t w górę), że rzeczywisty nacisk pojedynczej osi napędowej kontrolowanego pojazdu wynosił 10,3 t - przekroczenie o 0,3 t. Kierujący pojazdem został zapoznany z procedurą kontroli, z wynikami ważenia, ze świadectwami legalizacji wag oraz z protokołem pomiaru pochylenia terenu w miejscu ważenia. W trakcie ważenia wnęka pomiarowa nie zawierała żadnych zanieczyszczeń. Kierowcy okazano dokumenty producenta wag - instrukcję obsługi. Kierujący nie składał wniosku o ponowne przeprowadzenie ważenia pojazdu, jak również bez składania uwag podpisał protokół z przeprowadzonej kontroli. Przesłuchany w charakterze świadka kierowca zeznał, że wykonuje przewóz drogowy rzeczy na rzecz skarżącego na trasie T. - N. Pojazd został załadowany w T., przez pracowników załadowcy. Kierowca obecny przy załadunku i po jego zakończeniu zabezpieczał towar. Po załadunku pojazd nie był nigdzie doładowywany ani rozładowywany. Pojazd nie był ważony na wadze, nie otrzymał dyspozycji ważenia pojazdu po załadunku.

ikona kłódki
Treści dostępne dla abonentów IFK Platformy Księgowych i Kadrowych

Już dziś zamów dostęp
do IFK Platforma Księgowych i Kadrowych

  • Codzienne aktualności prawne
  • Porady i artykuły z najpopularniejszych czasopism INFOR wraz z bieżącymi wydaniami
  • Bogatą bibliotekę materiałów wideo
  • Merytoryczne dodatki, ściągi, plakaty
Kup dostęp
ikona zobacz najnowsze Dokumenty podobne