15.11.2019

Wyrok NSA z dnia 15 listopada 2019 r., sygn. II GSK 3092/17

Drogi publiczne

 

Naczelny Sąd Administracyjny w składzie: Przewodniczący Sędzia NSA Dorota Dąbek Sędzia NSA Małgorzata Rysz (spr.) Sędzia del. WSA Urszula Wilk Protokolant Elżbieta Jabłońska-Gorzelak po rozpoznaniu w dniu 15 listopada 2019 r. na rozprawie w Izbie Gospodarczej skargi kasacyjnej K. W. od wyroku Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie z dnia 25 kwietnia 2017 r. sygn. akt VI SA/Wa 2386/16 w sprawie ze skargi K. W. na decyzję Głównego Inspektora Transportu Drogowego z dnia [...] września 2016 r. nr [...] w przedmiocie kary pieniężnej za przejazd pojazdem nienormatywnym bez zezwolenia 1. uchyla zaskarżony wyrok; 2. uchyla zaskarżoną decyzję oraz utrzymaną nią w mocy decyzję Małopolskiego Wojewódzkiego Inspektora Transportu Drogowego z dnia [...] lipca 2016 r. (nr [...]); 3. umarza postępowanie administracyjne w sprawie; 4. zasądza od Głównego Inspektora Transportu Drogowego na rzecz K. W. 1992 (tysiąc dziewięćset dziewięćdziesiąt dwa) złote tytułem kosztów postępowania sądowego.

Uzasadnienie

Wyrokiem z 25 kwietnia 2017 r. (sygn. akt VI SA/Wa 2386/16) Wojewódzki Sąd Administracyjny w Warszawie (dalej zwany "WSA"), działając na podstawie art. 151 ustawy z 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (obecnie tekst jedn. Dz. U. z 2018 r., poz. 1302 ze zm.; dalej zwanej "ppsa"), oddalił skargę K. W. (dalej zwanego "Skarżącym") na decyzję Głównego Inspektora Transportu Drogowego (dalej zwanego "GITD") z [...] września 2016 r. (nr [...]) w przedmiocie kary pieniężnej za przejazd pojazdem nienormatywnym.

WSA orzekał w następującym stanie sprawy.

W dniu [...] czerwca 2016 r. w miejscowości [...] na drodze krajowej nr 75 (zaliczonej do dróg, na których jest dopuszczalny ruch pojazdów o nacisku 10 t) funkcjonariusze Inspekcji Transportu Drogowego zatrzymali do kontroli dwuosiowy samochód ciężarowy (nr rej. [...]), którym wykonywany był w imieniu Skarżącego krajowy przejazd drogowy z ładunkiem w postaci artykułów spożywczo-przemysłowych (ładunek podzielny). Po zważeniu pojazdu stwierdzono, że nacisk na pojedynczej osi napędowej wyniósł 10,5 t (po odjęciu błędu w wysokości 2% zaokrąglonych do 0,1 t w górę), czyli o 0,5 t przekraczał wartość dopuszczalną. Skarżący nie miał zezwolenia na przejazd pojazdem nienormatywnym.

ikona kłódki
Treści dostępne dla abonentów IFK Platformy Księgowych i Kadrowych

Już dziś zamów dostęp
do IFK Platforma Księgowych i Kadrowych

  • Codzienne aktualności prawne
  • Porady i artykuły z najpopularniejszych czasopism INFOR wraz z bieżącymi wydaniami
  • Bogatą bibliotekę materiałów wideo
  • Merytoryczne dodatki, ściągi, plakaty
Kup dostęp
ikona zobacz najnowsze Dokumenty podobne