Wyrok NSA z dnia 10 października 2018 r., sygn. II OSK 2435/16
Zagospodarowanie przestrzenne
Dnia 10 października 2018 roku Naczelny Sąd Administracyjny w składzie: Przewodniczący: sędzia NSA Tomasz Zbrojewski Sędziowie sędzia NSA Małgorzata Masternak-Kubiak /spr./ sędzia del. WSA Tomasz Świstak Protokolant starszy inspektor sądowy Mariusz Szufnara po rozpoznaniu w dniu 10 października 2018 roku na rozprawie w Izbie Ogólnoadministracyjnej skargi kasacyjnej M. S. od wyroku Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Lublinie z dnia 19 maja 2016 r. sygn. akt II SA/Lu 96/16 w sprawie ze skargi M. S. na decyzję Samorządowego Kolegium Odwoławczego w [...] z dnia [...] listopada 2015 r. nr [...] w przedmiocie odmowy ustalenia warunków zabudowy oddala skargę kasacyjną.
Uzasadnienie
Wojewódzki Sąd Administracyjny w Lublinie wyrokiem z dnia 19 maja 2016 r., sygn. akt II SA/Lu 96/16, oddalił skargę M. S. na decyzję Samorządowego Kolegium Odwoławczego w [...] z dnia [...] nr [...] w przedmiocie odmowy ustalenia warunków zabudowy.
Powyższy wyrok został wydany w następującym stanie faktycznym i prawnym:
Prezydent Miasta [...] decyzją z dnia [...] nr [...] odmówił ustalenia warunków zabudowy dla realizacji budynku mieszkalnego wielorodzinnego oraz budynku handlowo - usługowo - biurowego o powierzchni sprzedaży do 2000 m2 z parkingami podziemnymi oraz urządzeń towarzyszących takich jak: parking naziemny, plac zabaw, śmietniki, murki terenowe na działce o nr ewidencyjnym[...] , położonej w [...] przy ul.[...] , pas drogowy: działka nr [...] droga publiczna kategorii gminnej i działka nr [...] - droga wewnętrzna dla obsługi gruntów rolnych.
Uzasadniając rozstrzygnięcie powołał się na art. 59 ust. 1 oraz 61 ust. 1 pkt 1 - 5 ustawy z dnia 27 marca 2003 r. o planowaniu i zagospodarowaniu przestrzennym (Dz. U. z 2015 r. poz. 199 z późn. zm - dalej: "u.p.z.p."). Stwierdził, że stosownie do § 3 rozporządzenia Ministra Infrastruktury z dnia 23 sierpnia 2003 r. w sprawie sposobu ustalania wymagań dotyczących nowej zabudowy i zagospodarowania terenu w przypadku braku miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego (Dz. U. Nr 164, poz. 1588), wyznaczył wokół działki budowlanej, której dotyczy wniosek, obszar analizowany i przeprowadził na nim analizę funkcji oraz cech zabudowy i zagospodarowania terenu w zakresie warunków, o których mowa w art. 61 ust. 1 ustawy o planowaniu i zagospodarowaniu przestrzennym. Obszar analizowany wyznaczył biorąc pod uwagę, że front działki przylegający do ul. [...] wynosi 28 m, stąd minimalny obszar analizowany obejmuje zasięg 84,0 m wokół granic terenu inwestycji. Ponadto wskazał, że w postępowaniu rozszerzono ten zasięg do ponad 200 m, uwzględniając występujące tu wszystkie obiekty usługowe lub wielorodzinne, dostępne z tej samej drogi publicznej (ul.[...]), a mogące posłużyć jako punkt odniesienia dla proponowanej inwestycji. Po dokonanej ocenie materiałów geodezyjno - kartograficznych organ administracji stwierdził, że zabudowa mieszkaniowa wielorodzinna nie występuje w analizowanym obszarze. Organ I instancji dodał, że w najbliższym sąsiedztwie terenu inwestycji znajduje się cmentarz parafialny oraz miejsca pochówków dokonywanych od 1980 r. na przyległych do niego działkach, należących do Parafii Rzymsko - Katolickiej [...[ (dz. o nr:[...]). Stwierdził ponadto, że warunki sąsiedztwa zabudowy wokół cmentarza reguluje rozporządzenie Ministra Gospodarki Komunalnej z dnia 25 sierpnia 1959 r. w sprawie określenia, jakie tereny pod względem sanitarnym są odpowiednie na cmentarze (Dz. U. Nr 52, poz. 315).
Już dziś zamów dostęp
do IFK Platforma Księgowych i Kadrowych
- Codzienne aktualności prawne
- Porady i artykuły z najpopularniejszych czasopism INFOR wraz z bieżącymi wydaniami
- Bogatą bibliotekę materiałów wideo
- Merytoryczne dodatki, ściągi, plakaty