03.10.2018

Wyrok NSA z dnia 3 października 2018 r., sygn. II OSK 2223/18

Samorząd terytorialny

 

Naczelny Sąd Administracyjny w składzie: Przewodniczący: sędzia NSA Robert Sawuła Sędziowie: sędzia NSA Tamara Dziełakowska sędzia del. WSA Kazimierz Bandarzewski (spr.) po rozpoznaniu w dniu 3 października 2018 r. na posiedzeniu niejawnym w Izbie Ogólnoadministracyjnej skargi kasacyjnej Wojewody K. od wyroku Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Bydgoszczy z dnia 6 marca 2018 r. sygn. akt II SA/Bd 882/17 w sprawie ze skargi Gminy Ł. na rozstrzygnięcie nadzorcze Wojewody K. z dnia 12 czerwca 2017 r. nr ... w przedmiocie stwierdzenia nieważności uchwały 1. uchyla zaskarżony wyrok i oddala skargę, 2. zasądza od Gminy Ł. na rzecz Wojewody K. kwotę 240 (dwieście czterdzieści) złotych tytułem zwrotu kosztów postępowania kasacyjnego.

Uzasadnienie

Zaskarżonym wyrokiem z dnia 6 marca 2018 r. sygn. akt II SA/Bd 882/17 Wojewódzki Sąd Administracyjny w Bydgoszczy po rozpoznaniu skargi Gminy L. na rozstrzygnięcie nadzorcze Wojewody K. z dnia 12 czerwca 2017 r. nr ... w przedmiocie stwierdzenia nieważności uchwały w sprawie sprzeciwu wobec zapowiadanych zmian prawa samorządowego w Polsce, uchylił zaskarżone rozstrzygnięcie nadzorcze oraz zasądził od Wojewody K. na rzecz Gminy L. zwrot kosztów postępowania.

W motywach rozstrzygnięcia Sąd pierwszej instancji wskazał, że przedmiotem kontroli Sądu w niniejszej sprawie była ocena zgodności z prawem rozstrzygnięcia nadzorczego Wojewody K. (dalej Wojewoda) z dnia 12 czerwca 2017 r. stwierdzającego nieważność uchwały Rady Gminy L. z dnia 10 maja 2017 r., nr ... w sprawie sprzeciwu wobec zapowiadanych zmian prawa samorządowego w Polsce. Sąd nie podzielił stanowiska Wojewody, że ww. uchwała w sprawie sprzeciwu wobec zapowiadanych zmian prawa samorządowego w Polsce została podjęta bez podstawy prawnej.

Sąd pierwszej instancji zauważył, że w ustawie z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (Dz. U. z 2017 r. poz. 1875, z późn. zm.) zwanej dalej w skrócie u.s.g., chodzi o uchwałę w znaczeniu materialnoprawnym, czyli akt prawny zawierający oświadczenie woli, rozstrzygnięcie, akt normatywny (patrz. Komentarz do ustawy o samorządzie gminnym pod redakcja Pawła Chmielnickiego, "Wydawnictwo Prawnicze LexisNexis" Warszawa 2004 r., art. 91, uwaga 3, str. 542). Rada podejmuje uchwały w znaczeniu materialnoprawnym w sprawach, które zostały jej powierzone w ustawie o samorządzie gminnym (art. 6 ust. 1 i 7 ust. 1 i art. 18 ust. 1 i 2 u.s.g.), a więc wtedy, gdy wykorzystuje swoje kompetencje władzy publicznej. Rada może podejmować też inne uchwały m.in. zajmując stanowisko w jakiejś kwestii, deklarując określone intencje, pozytywnie albo negatywnie oceniając jakieś zjawisko społeczne. W przypadku podjęcia takiej uchwały będzie ona jako forma wypowiedzi organu kolegialnego, także podlegała nadzorowi z punktu widzenia zgodności z prawem. Zdaniem Sądu nie ma podstaw, aby pojęcie uchwały, jakim posługuje się ustawodawca w art. 91 ust. 1 u.s.g., ograniczyć tylko do uchwał w znaczeniu materialnoprawnym. Nadzór obejmuje swoim zakresem działania również akty wewnętrzne o charakterze nienormatywnym.

ikona kłódki
Treści dostępne dla abonentów IFK Platformy Księgowych i Kadrowych

Już dziś zamów dostęp
do IFK Platforma Księgowych i Kadrowych

  • Codzienne aktualności prawne
  • Porady i artykuły z najpopularniejszych czasopism INFOR wraz z bieżącymi wydaniami
  • Bogatą bibliotekę materiałów wideo
  • Merytoryczne dodatki, ściągi, plakaty
Kup dostęp
Powiązane dokumenty
ikona zobacz najnowsze Dokumenty podobne